شیوع ویروس کرونا سبب کاهش ۶۰ درصدی میزان مراجعات اهدای خون در سیستان و بلوچستان شده که همین امر مشکلات زیادی را برای بیماران نیازمند به وجود آورده است.

اهدای خون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، بیماران هموفیلی،   دیالیزی و پیوندی بسیاری در بیمارستان‌ها نیاز خونی آن‌ها در ماه ثابت است، به همین دلیل این استان با توجه به شرایط خاصی که دارد نیاز به فرآورده‌های خونی بیش از استان‌های دیگر در آن احساس می‌شود.

شیوع ویروس کرونا در کشور و در استان سیستان و بلوچستان و تصور غلط مردم در رابطه با اینکه ممکن است بیماری کوئید ۱۹ از طریق اهدای خون منتقل شود سبب شده بسیاری از مردم از اهدای خون غافل شوند که همین امر به مشکلات بسیاری از بیماران که نیاز مستمر به فرآورده‌های خونی هستند دامن زده است.

رئیس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان در این باره گفت: با شیوع ویروس کرونا اهدای خون در استان بیش از ۶۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

سهیلا خسروی بیان کرد: نیاز استان به فرآورده‌های خونی ثابت و در شرایط کنونی به همه گروه‌های خونی نیاز است. در حال حاضر با توجه به کاهش مراجعه اهدا کنندگان خون در استان خون‌های اهدایی از دیگر استان‌ها مانند خراسان رضوی و جنوبی، تهران و کرمان به این استان ارسال می‌شود.

وی عنوان کرد: از اول اسفند و با شیوع ویروس کرونا در کشور و به دنبال آن در استان تا به امروز ۱۰ هزار و ۶۴ نفر به مراکز انتقال خون استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۸ هزار و ۸۲ نفر موفق به اهدای خون شده‌اند.

این مسئول ادامه داد: در سال گذشته ۷۸ هزار و ۵۵۱ نفر در سطح استان سیستان و بلوچستان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۶۱ هزار و ۹۵۱ نفر موفق به اهدای خون شده اند و از این تعداد ۴ هزار و ۱۴۳ نفر خانم و مابقی آقا بوده‌اند.

خسروی بیان کرد: وجود بیش از ۳۰۰۰ هزار بیمار تالاسمی، ۱۰۰۰ بیمار هموفیلی و ۱۰۰۰ بیمار با مشکلات انعقادی خون در استان سبب شده نیاز به خون در این استان بیش از دیگر استان‌ها احساس شود از این رو از مردم خیر و نوع دوست استان می‌خواهیم در امر خداپسندانه اهدای خون بیش از گذشته مشارکت کنند.

وی از واردات ۴۲ هزار و ۳۴ واحد خون به استان در سال گذشته خبر داد و افزود: از ابتدای سال تاکنون هزار و ۶۱۹ واحد خون برای رفع نیاز خون نیازمندان به استان وارد شده است.

به گفته رئیس سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان تمام مراکز اهدا و انتقال خون در سطح استان در روز چند بار ضد عفونی می‌شود همچنین سلامتی مراجعان از جنبه‌های مختلف بررسی و اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

خسروی گفت: با شیوع ویروس کرونا در استان و با توجه به کاهش شمار مراجعه کنندگان به مراکز اهدای خون، با کمبود گروه‌های خونی ۰ مثبت رو به رو شده ایم چرا که این گروه خونی بالاترین مصرف را در استان دارد به همین دلیل، از دارندگان این گروه‌های خونی درخواست می‌شود با اهدای مقداری خون بیماران را یاری کنند.

کد خبر 498430

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha