مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
۰ نفر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از اجرای ۲۰ طرح ساماندهی و مرمت آثار تاریخی از سوی این اداره کل در سال گذشته خبر داد.

مرمت آثار تاریخی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا خزائلی گفت: تلاش برای حفاظت، بهسازی، احیا و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی به عنوان بخشی از پیشینه و هویت مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که در همین زمینه پروژه ساماندهی و مرمت ۲۰ بنای تاریخی استان در سال ۹۸ با ۳۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات استانی و ملی تحت نظارت کارشناسان مرمت این اداره کل اجرا شده است.

به گفته این مسئول مرمت بخش‌هایی از مسجد جامع عتیق، محوطه‌سازی دولتخانه صفوی، مرمت گرمابه شریفیه، اجرای فاز ۴ پروژه ساماندهی و مرمت مسجد-مدرسه حیدریه، مرمت امامزاده حسین(ع)، اجرای فاز دو مرمت تیمچه سرباز، مرمت مدرسه سردار، مرمت امامزاده هفت صندوق تاکستان و … از جمله این آثار به شمار می‌روند.

وی همچنین از اجرای مرمت و ساماندهی ۴ بنای تاریخی در قالب پروژه مشارکتی خبر داد و گفت: همچنین مرمت مسجد پنجه‌علی و امامزاده اسماعیل(ع)   با مشارکت هیات امنای این آثار در سال ۹۸ انجام شده و پروژه ساماندهی خانه تاریخی حکیم افضل با مشارکت بخش خصوصی در سال گذشته آغاز و در حال انجام است.

خزائلی افزود: پروژه ساماندهی و مرمت بنای تاریخی گراند هتل توسط شرکت سرمایه‌گذاری بانک گردشگری ایران (سمگا) نیز از جمله اقدامات قابل توجه و موثر مرمتی استان در سال ۹۸ به شمار می‌رود که امیدواریم با احیای آن درآینده نزدیک امکان بازدید و اقامت گردشگران دراین مجموعه ارزشمند تاریخی فراهم شود.

این مسئول با اشاره به اجرای ۳ پروژه باستان‌شناسی در سال ۹۸ اظهار کرد: کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه دولت‌خانه صفوی، محوطه باستانی سگزآباد و غار قلعه کرد آوج نیز در سال ۹۸ انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین گفت: حفاظت از آثارارزشمند تاریخی همواره از اولویت‌های این اداره کل بوده و امیدواریم با همکاری و مشارکت مردم و مسئولان مربوطه این بناهای ارزشمند حفظ و هویت تاریخی، فرهنگی کشور با مرمت به موقع از خطر تخریب در امان بمانند.

بیش از ۱۴۰۰ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی قرار دارند که نزدیک به ۳۰۰ مورد آنها را بناهای تاریخی تشکیل می‌دهند.

کد خبر 498429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha