مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان گفت: ۹۵ درصد حجم مخزن سد شهید شاهچراغی دامغان با گذشت نیمی از سال آبی ۹۹-۹۸ تکمیل شد و تا سرریزشدن ۷۰ سانتی‌متر فاصله دارد.

سد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج حیدریان افزود: ذخیره خالص سد شهید شاهچراغی دامغان به یک میلیون و ۵۷۰ هزار مترمکعب رسیده است و ۷۰ سانتیمتر برابر با یک میلیون متر مکعب مانده تا سرریز شود.

 وی اظهار کرد: اکنون، ۱۲.۲۹ میلیون متر مکعب آب در ثانیه وارد سد شهید شاهچراغی دامغان و ۱۱.۴۵ میلیون متر مکعب آب در ثانیه از این سد خارج می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان ادامه داد: میانگین بلندمدت حجم آب ذخیره شده در سد دامغان یعنی در دوره ۱۰ ساله ۱۴.۲۷ میلیون مترمکعب ثبت شده و متوسط بلند مدت حجم آب تنظیمی این سد در همین دوره  ۱۳.۰۹ میلیون متر مکعب است.

وی افزود: ۶ میلیون و ۹۸۰ هزار مترمکعب آب از ابتدای مهر ۹۸ تا ۱۷ فروردین امسال به کشاورزان منطقه از سد شهید شاهچراغی دامغان اختصاص یافت.

حیدریان ادامه داد: میزان بارش در این مدت ۱۰۶.۳ میلی‌متر بود، در حالی که سال گذشته در چنین بازه زمانی میزان بارش‌ها  ۱۱۰.۳ میلی‌متر و میانگین بلند مدت ۶۹.۳ میلی‌متر ثبت شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان اضافه کرد: میزان بارش‌های امسال نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۶ درصد کاهش و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۹ درصد افزایش داشته است.

مجموعه سد شهید شاهچراغی دامغان با ظرفیت ۲۱ میلیون متر مکعب در ۱۰ کیلومتری شمال شهر دامغان قرار دارد.

از این سد ۲۳ نهر منشعب شهری و روستایی آبگیری می‌کند که در فصل پاییز و بهار برای زراعت، در فصل تابستان و زمستان برای باغ ها و در تمام سال برای آشامیدن بهره برداری می‌شود. ۲ هزار کشاورز از آب سد دامغان بهره مند می شوند.

کد خبر 498387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سمنان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha