یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
۰ نفر

معاون آب و فاضلاب و معاون وزیر نیرو گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی ما مصرف بیش از حد آب شرب خانگی با توجه به شیوع بیماری کروناست.

قاسم تقی زاده خامسی

به گزارش همشهری آنلاین، قاسم تقی‌زاده‌خامسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با اشاره به میزان بارندگی‌ها در کشور خوشبختانه تا به امروز میزان بارندگی در کشور ۱۳ درصد کاهش داشته است که نسبت به سال گذشته در درازمدت ۵۱ سال ۲۴ درصد افزایش داشته است و حجم بارش اول مهر تا پایان ۱۷ فروردین معادل ۳۹۷.۱۷۵ میلیارد مترمکعب است.

او ادامه داد: همچنین استان‌های اردبیل، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد کاهش بارندگی و بقیه استان‌ها افزایش بارندگی گزارش شده است و همچنین اختلاف سال آبی جاری نسبت به سال گذشته کمترین بارندگی که حدود ۴۰ درصد در استان‌های خوزستان، کهکیلویه و بویر احمد، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، لرستان و ایلام به دلیل گزارش نشدن سیلاب سال گذشته طبعا کاهش داشته است.

خامسی افزود: بنابراین در استان‌های هرمزگان، سیتان و بلوچستان، کرمان و فارس به دلیل سیلاب سال گذشته میزان حوزه آبریزی مناسب گزارش شده است.

معاون وزیر نیرو بیان کرد: تا امروز، استان لرستان با یک‌هزار و ۷۶ میلی‌متر بارندگی پربارش‌ترین استان کشور و سیستان و بلوچستان با ۷۱ میلی‌متر بارندگی کم بارش‌ترین استان کشور است.

  • بازگشایی آب زاینده‌رود به روی کشاورزان

تقی زاده خامسی افزود: علی‌رغم اینکه سد زاینده‌رود در استان اصفهان ۴۰ درصد پر شده است، ولی به دلیل رفاه کشاورزان از ۱۵ فروردین آب رودخانه به روی کشاورزان تا نیمه اول خرداد باز است.

او بیان کرد: در حال حاضر این رودخانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب را برای کشاورزان استان تامین می‌کند. خوشبختانه امروز سیلاب مناسبی از هیرمند وارد کشور شد که حجم آن حدود ۲۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است.

او ادامه داد: در حال حاضر این سیلاب از طریق ۲ رودخانه سیستان و پریان استان سیستان و بلوچستان وارد کشور شده است که این آب به سمت چاه‌های کشاورزی می‌رود و این حجم سیلاب قابل کنترل است که امیدواریم امسال این استان وضعیت مناسبی در تابستان داشته باشد.

  • مصرف آب در تهران نگران‌کننده است

تقی‌زاده خامسی با اشاره به افزایش مصرف آب خانگی گفت: نگرانی اصلی ما مصرف بیش از حد آب شرب خانگی است که با توجه به شیوع بیماری کرونا افزایش پیدا کرده است.

معاون وزیر نیرو اضافه کرد: شستن دست‌ها این روزها می‌تواند در شکست کرونا مؤثر است، ولی توصیه ما به هموطنان این است که در هنگام شستشو در مصرف آب خودداری کنند.

او افزود:برای اولین بار در تهران افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مصرف آب گزارش شده است که مردم دقت داشته باشند که پس از اینکه شستن دست‌ها با مایع دستشویی به اتمام رسید شیر آب را باز کنند چرا که باز نگذاشتن شیر آب به مدت ۲۰ ثانیه می‌تواند ۶ لیتر آب را صرفه‌جویی دهد.

تقی‌زاده خامسی ادامه داد: رشد ۴۰ درصدی مصرف آب در این نقطه زمانی نگران‌کننده است چرا که با نزدیک شدن به فصل گرما و وارد مدار شدن کولرهای آب تأمین آب نگران‌کننده خواهد شد.

کد خبر 498194

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha