رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: استراتژی سازمان غذا و دارو درباره عملکرد داروی فاویپیراویر در درمان کرونا بسیار درست و علمی است و اکنون مراحل کارآزمایی و مطالعات بالینی این دارو در حال انجام است و اگر موفقیت‌آمیز باشد، به زودی در ایران به تولید انبوه می‌رسد.

داروخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدباقر ضیا درباره داروهای موثر در درمان کرونا توضیح داد: ویروس کرونا هنوز در دنیا داروی اختصاصی ندارد اما در کشورهای مختلف برای درمان این بیماران از داروهای دیگری که قبلا وجود داشته، استفاده می شود تا بتوانند از داروهای موجود برای درمان این بیماران استفاده کنند و جلوی مرگ و میر بیماران را بگیرند.

وی گفت: این داروها به طور کلی در سه دسته تقسیم بندی می شوند؛  یک دسته داروهای ضدویروس هستند، دوم داروهایی که سیستم ایمنی بدن را بالا می برند و سوم داروهایی که روی سلول های سالم می نشینند و جلوی تکثیر ویروس را می گیرند و به این ترتیب با ممانعت از تکثیر ویروس به درمان بیمار کمک می کنند.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: از جمله داروهای ضدویروس می توان به داروی «تامیفلو»  یا «اسلتامیوویر» اشاره کرد که داروی ضد ویروس آنفلوآنزاست که اوایل در درمان کرونا استفاده می شد اما معلوم شد که در درمان کرونا اثری ندارد و از پروتکل درمان این بیماری حذف شد.

وی افزود: داروی ضد ویروس ایدز «لوپیناویر» یا در مواردی داروی درمان هپاتیت سی هم برای درمان بیماری ویروس کرونا استفاده می شود. اما داروی دیگری که در درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا استفاده می شود،  کلرکین یا هیدروکسی کلروکین است که در درمان مالاریا کاربرد دارد و البته جزو داروهای خودایمن و بالا برنده سطح ایمنی بدن است. این دارو از قبل هم در داروخانه های ایران وجود داشت.

وی گفت: آنتی بیوتیک آزیترومایسین هم جزو پروتکل درمانی کرونا قرار گرفته و در مواردی با تشخیص پزشک در کنار کلروکین یا هیدروکسی کلروکین در درمان این بیماری کاربرد دارد و در بهبود این بیماران موثر بوده است.

رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: داروی ناپروکسن هم که یک داروی غیر استروئیدی و غیر کورتنی ضد التهاب است،  در پروتکل درمانی بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته و به نظر می رسد با جلوگیری از تکثیر ویروس بر سلول های سالم این دارو نیز در مواردی با تشخیص پزشک در درمان این بیماران کاربرد دارد.

ضیا ادامه داد: نکته مهم در مورد این داروها این است که نباید خودسرانه مصرف شوند و مصرف آنها حتما باید با تایید پزشک باشد. چون عوارض آنها در مواردی بسیار خطرناک است. ضمن اینکه وزارت بهداشت به درستی برای مدیریت این داروها اغلب این داروها را به صورت متمرکز توزیع می کند تا بیمارانی که به کارکرد اصلی این داروها نیاز دارند، از دارو محروم کنند.

کد خبر 498000

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha