مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
۰ نفر

منطقه تاریخی سراب‌ کلان با قدمتی بیش از هزار سال مدتی است به دلیل ساخت‌وسازهای غیرمجاز مورد هجوم افراد متمول و خوش‌نشین قرار گرفته و اگر این روند ادامه یابد، در آینده نه چندان دور شاهد نابودی یادگار عصر ساسانیان در استان ایلام خواهیم بود.

سراب کلان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، منطقه تاریخی سراب‌ کلان با معماری سنگی در شهرستان سیروان از توابع استان ایلام قدمتی ۱۴۰۰ ساله دارد که تاریخچه آن به دوره ساسانیان می‌رسد؛ منطقه‌ای خوش آب و هوا و دلنشین که مدتی است گردشگران بسیاری برای تفریحات آخر هفته به آنجا می‌روند تا تاریخ ساسانیان زیر چرخ لودرهای ساخت‌وساز غیرمجاز له شود.

در وصف اهمیت سراب‌ کلان همین بس که پایگاه ملی دارد و ردیف بودجه‌ای برای آن اختصاص داده‌اند که به صورت ویژه از آن حفاظت شود تا صرفا این شهر تاریخی مورد مطالعه و پژوهش قرار گیرد.

بر اساس قانون حفظ آثار تاریخی- فرهنگی کشور، هر گونه ساخت‌وساز در این گونه شهرها که ثبت ملی‌ شده‌اند، ممنوع و غیرمجاز است.

ساخت‌وسازهای غیرمجاز که برای عافیت‌طلبی آغاز شده‌اند، روند خدمات‌رسانی به ساکنان محلی را مختل کرده و صدور مجوز زیرساخت‌هایی چون آب و برق دست دستگاه‌های اجرایی برای خدمات‌رسانی به مردم بومی را بسته است.

دادستان شهرستان سیروان در این باره گفت: تعدادی از افرادی را که به صورت غیرمجاز به ساخت‌وساز در حریم روستای تاریخی سراب‌ کلان اقدام کرده بودند بازداشت کرده‌ایم.

با این حال، به نظر می رسد مبارزه با ویلاسازی در حریم اماکن تاریخی چون سراب کلان عزمی ملی می‌طلبد و لازم است رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ماموریت به بازرسی این وزارتخانه و با جدیتی که در تصمیم سهرابیان، دادستان سیروان، وجود دارد از تخریب خاطرات نیاکانمان جلوگیری کرد.

اگر دست عده‌ای با ساخت‌وسازهای غیرمجاز در منطقه تاریخی سراب کلان کوتاه شود، این منطقه تاریخی و باستانی شرایط ثبت در یونسکو و جذب گردشگر و درآمدزایی برای مردم منطقه را خواهد داشت.

کد خبر 497866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha