چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۲
۰ نفر

علیرضا افشار*: در این دوره از انتخابات، قوانینی وضع و اجرا شد که نتیجه آن افزایش سلامت انتخابات نسبت به دوره‌های قبل بود. هرچند اجرای قانون

جدید تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس برخی محدودیت‌ها را به‌وجود آورده بود اما اجرای این قانون علاوه بر کاهش شدید تخلفات، درگیری‌ها و همچنین هزینه‌های انتخاباتی نامزدها که در بسیاری از موارد مصداق بارز اسراف و تبذیر بود، موجب حرکت به عمق تبلیغات نامزدها شد و به همین دلیل مردم با درک عمیق‌تری نسبت به نامزدها و برنامه‌های آنها، به انتخاب فرد مورد نظرشان اقدام کردند.

هرچند لزوم بازنگری در نحوه تبلیغات نامزدها ضروری است و قانون ممنوعیت چاپ و نصب پوستر، بنر و عکس به نوعی سبب سرد شدن فضای انتخابات شد اما کسانی که پشتوانه مالی نداشتند، توانستند در این فضای رقابتی  قابلیت‌های خود را عرضه کنند. از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد فراهم کردن پشتوانه‌های مالی تبلیغات نامزدها توسط دولت به‌منظور جلوگیری از وامدار شدن آنها به گروه‌های خاص، از جمله پیشنهادهای مناسبی باشد که بتوان برای دوره‌های آینده انتخابات برای آن برنامه‌ریزی کرد.

از دیگر ویژگی‌های انتخابات مجلس هشتم در مقایسه با دوره‌های گذشته، سلامت بیشتر اجرای آن بود. از جمله دلایل سلامت انتخابات هم می‌توان به برگزاری جلسات منظم مسئولان وزارت کشور با نامزدها و نمایندگان خانه احزاب و هم رشد و بلوغ گروه‌های سیاسی اشاره کرد. اما نکته پایانی و مهم اینکه اگرچه افزایش مشارکت مردم در انتخابات مجلس هشتم در مقایسه با انتخابات گذشته از جمله نکات حائز اهمیت در این دوره بود اما برخی گمان می‌کنند با شرکت در دور نخست تکلیف خود را انجام داده‌اند. درصورتی که اینگونه نیست و همه واجدان شرایط رای باید فردا با حضور در پای صندوق‌های رای، حماسه حضور خود را در دور اول انتخابات تکمیل کنند.

رسانه‌ها هم موظفند با اطلاع رسانی مناسب، لزوم حضور مردم در مرحله دوم را تبیین و آنها را به شرکت در این مرحله تشویق کنند. یادآوری این موضوع هم ضروری است که البته کسانی هم که در انتخابات شرکت نمی‌کنند، مخالف نظام نیستند بلکه دلیل آن یک سری عوامل روان‌شناختی و جامعه‌شناختی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

* رئیس ستاد انتخابات کشور

کد خبر 49768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز