مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۲۰:۴۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: قویترین چسب بافتی جهان رونمایی شد.

به همت محققان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، قویترین چسب بافتی جهان ترکیبی از فناوری نانو و چسب بافتی هوشمند تحت عنوان «Nano-Glue » در بیمارستان پانزده خرداد تولید و صبح امروز رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر مهدی راستی اردکانی مجری این گروه تحقیقاتی با اشاره به 5 دستاورد علمی در حوزه جراحی ترمیمی اظهار کرد: پس از دستیابی به چسب بافتی هوشمند در مرداد ماه سال گذشته در تلاش برای رسیدن به چسبی قویتر و با چسبندگی بیشتری بودیم که تاکنون با غلظت چسب بافتی تولیدی ما، هنوز چسبی در جهان ساخته نشده است.

وی در بیان یافته‌های اخیر این گروه تحقیقاتی به کاربرد چسب بافتی در ترمیم روده سگ اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود 100 تریلیون میکروب تحت عنوان فلور در روده انسان برای انجام جراحی آناستوموز (پیوند روده) با مشکلاتی مواجه هستیم که در این طرح برای ترمیم روده از نمونه حیوانی سگ به دلیل تحرک دستگاه گوارشی برای نخستین بار از این چسب بافتی استفاده شد.

وی افزود: همچنین در ترمیم نای که متشکل از حلقه‌های غضروفی به هم پیوسته است از نمونه حیوانی سگ استفاده شد و با خارج کردن یک حلقه، باقی حلقه‌ها را به کمک این چسب در کنار یکدیگر قرار دادیم.

وی دربیان کاربرد انسانی این چسب به ترمیم شبکه بازویی اشاره و اظهار کرد: اعصاب مختلف از طریق دست‌ها به اندام‌های فوقانی می‌روند که در مرکزی به نام شبکه بازویی توزیع این اعصاب صورت می‌گیرد و یکی از مشکلات اساسی در جراحی‌های ترمیمی، آسیب این شبکه است که عموما در منازعات انسانی،‌ جراحات ناشی از تصادفات و گاه در تروماهای زایمان برای نوزادان رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در ترمیم این شبکه نیاز به خروج بخشی از اعصاب نظیر عصب سورال در پا می‌باشد که به دلیل دقت و تنوع استفاده از نخ، نیازمند استفاده از میکروسکوپ است و همواره جراح نگران موفقیت جراحی و پیوستن بخیه‌ها است اما با استفاده از این چسب، جراحی ترمیمی شبکه بازویی در انسان با موفقیت انجام شد.

دکتر راستی اردکانی در ادامه با اشاره به دیگر کاربرد انسانی این پروژه به جراحی میکروسکوپی ترمیم لوله رحمی اشاره کرد.

به گفته وی، ضرورت ترمیم لوله رحمی به دلیل چسبندگی‌ این لوله است که عموما از عوامل اصلی نازایی در کشور بوده و از اعمال جراحی شایع آن می‌توان به توبکتومی به عنوان روشی ماندگار اشاره کرد که پس از انجام سزارین صورت می‌گیرد. اما با این روش می‌توان به سادگی از چسب بافتی برای ترمیم لوله رحمی در زنان استفاده کرد.

مجری پروژه تحقیقاتی خاطرنشان کرد: موفق‌ترین بخش این پروژه تحقیقاتی، انتزاج چسب بافتی هوشمند و فناوری نانو است که به کمک ذرات نانو، موفق به تولید قوی‌ترین چسب بافتی بسیار هوشمند و سازگار با بدن شدیم.

به گفته وی، چسب بافتی مناسب چسبی است که علاوه بر ایجاد نکردن حساسیت برای بیمار تهیه آن ساده و کم هزینه بوده، ‌مدت زمان چسبندگی آن به حدی باشد که ترمیم در محل مورد نظر اتفاق افتاده و قدرت چسبندگی آن دوام داشته باشد.

وی افزود: این محصول نوعی پلیمر زیستی است که شاخه‌های جانبی و پایداری آن افزایش یافته،‌عریض‌تر شده و چسبندگی آن ارتقا یافته است.

وی با اشاره به تحمل بالای این چسب بافتی نانویی در برابر فشار اظهار کرد: این چسب حدود 10 برابر چسب‌های معمولی از الاستیسیته و چسبندگی بالایی برخورداراست و مزیت آن تولید هرچسب از 150 سی سی خون هر انسان می‌باشد که باید ظرف 6 ساعت پس از تولید به کار گرفته شود.

به گزارش ایسنا دکتر جلال راستی اردکانی عضو این تیم تحقیقاتی، هدف از ارائه این پروژه را استانداردسازی تولید و بومی کردن آن در کشور خواند و گفت: تولید چسب بافتی بر اساس درخواست جراح، چسبندگی، سرعت انعقاد و سیال بودن مورد نیاز آن برای موضع مورد نظر تولید می‌شود و به زودی از این چسب در آناستوموزهای در حد ماکرو نیز استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: ویسکوزیته بالای این چسب مانع از ورود آن به عروق شده و علاوه بر جلوگیری از عوارض برای بیمار، افزایش سرعت عمل جراحی از نظر اقتصاد سلامت به صرفه بوده و افق‌های تحقیقی جدیدی را پیش روی محققان و پزشکان قرار داده است.

کد خبر 49765

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز