مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

درحالی‌که مردم استان بوشهر روزهای سختی را در مقابله با کرونا می‌گذرانند، اما کم‌کاری صنایع نفت و گاز و پتروشیمی چیزی نبوده که ازنظرها پنهان بماند.

پالایشگاه بوشهر

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و یک ماه پیش بود که اولین مورد کرونا در استان بوشهر شناسایی شد و از همان ابتدای کار اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با کرونا در استان صورت گرفته است.

بازاریان بوشهر در شهرهای مختلف استان درحالی‌که پرفروش‌ترین روزهای خود را در پیش داشتند، به‌صورت خودجوش نسبت به تعطیلی بازار اقدام کردند تا سلامتی خود، خانواده و همشهریانشان را فدای سود اقتصادی خود نکرده باشند.

نیروهای جهادی خیلی سریع وارد عمل شدند و نسبت به تولید کمبودهای لوازم بهداشتی و درمانی ازجمله ماسک و مواد ضدعفونی و... اقدام کردند و کارگاه‌های جهادی با کمک خیرین همچنان فعال است.

در این شرایط انتظار می‌رفت همه مجموعه‌های خصوصی و دولتی و مردمی پای‌کار باشند؛ مردم کار خود را به‌خوبی انجام دادند و مجموعه‌های دیگر خصوصاً بخش درمانی کاملاً پای‌کار بودند ولی کم‌کاری‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

درحالی‌که شمال تا جنوب استان بوشهر را صنایع نفت و گاز و پتروشیمی گرفته است ولی مردم استان از این ظرفیت‌ها بی‌بهره هستند و در این روزهای سخت کرونایی هم خبر خاصی از این صنایع نبوده است.

کم‌کاری صنایع نفت و گاز بوشهر در اوضاع کرونایی

انتظار می‌رفت صنایع درآمدزای نفت و گاز استان بوشهر که بخش قابل‌توجهی از درآمدهای کشور را به خود اختصاص داده‌اند، یار و یاور سیستم درمانی و گروه‌های جهادی استان بوشهر در این روزها که سخت درگیر مقابله با کرونا هستند، باشند ولی خبری از آن‌ها نیست.
 
در همه نقاط جهان مسئولیت‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های صنایع است ولی در استان بوشهر خبری از عمل شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی به مسئولیت‌های اجتماعی نیست.

بی‌مسئولیتی نفت در استان بوشهر

ابراهیم رضایی منتخب مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از بی‌توجهی صنایع نفت و گاز استان بوشهر به مردم این استان اظهار داشت: این روزها کشور و استان بوشهر درگیر مبارزه با ویروس کرونا است و انتظار می‌رود همه پای‌کار باشند.

او اضافه کرد: هرچند بسیاری از مجموعه‌های مردمی، گروه‌های جهادی، بسیجیان، کادر درمانی پای‌کار بودند و کسبه و اصناف در پرسودترین روزهای سال کار خودشان را تعطیل کردند و مسئولان همه تلاش خود را برای مبارزه با کرونا می‌کنند ولی برخی از مجموعه‌ها ازجمله تشکیلات نفت در استان بوشهر علی‌الظاهر یا بی‌خیال هستند و یا حاصل عملکرد آن‌ها تقریباً هیچ است.

منتخب مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم استان ما در این سال‌ها میزبان خوبی برای صنعت نفت بوده‌اند ولی متأسفانه نفتی‌ها مهمان خوبی برای مردم ما نبوده‌اند.

صنایعی که پاسخگوی مردم نیستند

او ادامه داد: شمال تا جنوب استان صنایع نفت و گاز خیمه زده‌اند اما خیر خاصی از این‌ها به مردم ما نمی‌رسد و پیوستی برای مسئولیت اجتماعی آن‌ها وجود ندارد و پاسخگوی مردم استان بوشهر نیستند.
 
در استانی که حدود ۸۰ درصد از کشور تولید می‌شود، ۹۰ درصد نفت کشور صادر می‌شود و سهم ۸۰ درصدی در صادرات میعانت گازی و سهم ۴۲ درصدی در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی دارد، وزارت نفت حتی یک بیمارستان درست‌وحسابی ندارد.
 
رضایی افزود: در استانی که حدود ۸۰ درصد از فرآورده‌های نفتی کشور تولید می‌شود و سهم ۸۰ درصدی در صادرات میعانت گازی و سهم ۴۲ درصدی در تولید و صادرات محصولات پتروشیمی دارد، وزارت نفت حتی یک بیمارستان درست‌وحسابی ندارد.
 
او بیان کرد: این روزها حتی بیماران کرونایی خودشان را هم به بیمارستان‌های دولتی ما انتقال می‌دهند و از عسلویه به بوشهر اعزام می‌شوند ولی در استان‌ها و مناطق دیگر عملکرد نفت متفاوت از وضعیتی است که در استان بوشهر می‌بینیم.
 
منتخب مردم شهرستان دشتستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: نسبت به عملکرد وزارت نفت در استان بوشهر در حوزه مبارزه با کرونا نه‌تنها گلایه و انتقاد بلکه اعتراض داریم. نه‌تنها هیچ نفعی برای استان ما نداشته‌اند بلکه آمار شیوع کرونا را هم در استان بوشهر بالابرده‌اند.
 
این روزها را فراموش نمی‌کنیم
 
او تصریح کرد: این‌همه تشکیلات عریض و طویل نفت در استان بوشهر به‌اندازه یک پزشک و پرستار کادر درمانی استان بوشهر هم برای مقابله با کرونا کاری نکرده است.

رضایی افزود: این تشکیلات عظیم به‌اندازه یک گروه جهادی هم خیرشان به مردم نرسیده است. نیروهای مردمی و جهادی تمام توان خود را برای ساخت دستکش و ماسک و ضدعفونی معابر گذاشته‌اند ولی کاری از صنایع نفت و گاز ندیده‌ایم.
 
او با اشاره به این‌که این عملکرد بیانگر بی‌مسئولیتی نفت در استان بوشهر است، ادامه داد: به این وضع اعتراض داریم. تا کجا باید سکوت کنیم. سؤال مشخص ما این است که صنعت نفت این روزها کجاست و کدام بار را از دوش مردم برداشته است.
 
منتخب مردم شهرستان دشتستان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که به مردم خدمت کردند و کسانی که کاری نکردند بدانند که این روزهای سخت را فراموش نمی‌کنیم.
 
صنایع پای خود را کنار کشیدند
 
انتظار تحقق مسئولیت‌های اجتماعی صنایع نفت و گاز و پتروشیمی استان بوشهر توقع بالایی نیست و تنها انتظار مردم این است که در این روزهای سخت، صنایع به مسئولیت و وظیفه خود عمل کنند و چیز بیشتری از آن‌ها نمی‌خواهند.
 
سال‌ها است که شاهد کم‌کاری صنایع نفت و گاز و پتروشیمی در مقابل مردم استان بوشهر هستیم و هرروز نیز این بی‌مسئولیتی‌ها بیشتر می‌شود و حالا هم در این روزهای سخت مقابله با کرونا شاهد کم‌کاری گسترده‌ای هستیم.
 
تنها انتظار مردم این است که در این روزهای سخت، صنایع به مسئولیت و وظیفه خود عمل کنند و چیز بیشتری از آن‌ها نمی‌خواهند. مدیران صنایع نفت و گاز و پتروشیمی مستقر در استان بوشهر نه پاسخگوی مسئولان و نه مردم و رسانه‌ها هستند و گاهی به‌صورت یک‌طرفه عملکرد خود را روی پرتال‌های خبری خود ارائه می‌کنند.
 
برای این‌که بدانیم این صنایع آیا کمک و کاری در مسیر مقابله با کرونا در استان بوشهر داشته‌اند، نگاهی به سایت‌ها و رسانه‌های این صنایع می‌کنیم ولی هیچ خبری از کمک نیست؛ این در حالی است که کوچک‌ترین حرکت صنایع در کمک به مردم به‌صورت گسترده روی سایت‌هایشان بزرگنمایی و منتشر می‌شود.
 
تنها خبرهایی که در مقابله با کرونا در سایت صنایع نفت و گاز استان به چشم می‌خورد، ضدعفونی کردن چند بخش داخلی این صنایع است و کاری به پشت فنس و مردم دیگر نقاط استان ندارند.
 
ضدعفونی کردن چند جایگاه سوخت و اهدای چند لیتر مواد ضدعفونی به یکی از شهرداری‌ها را می‌توان از دیگر اقدامات صنایع نفت و گاز استان دانست که در مقابل وظایف و مسئولیت‌های آن‌ها بسیار ناچیز است.

کد خبر 497560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha