مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران دلایل کاهش کیفیت هوا را با وجود تعطیلی و کاهش تردد خودروها در پایتخت اعلام کرد.

بهبود نسبی کیفیت هوای تهران در بعد از ظهر امروز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد: با وجود اینکه در سال جاری شرایط ویروس کرونا و تردد کمتر خودروها در شهر تهران را در شهر شاهد بودیم اما در سال گذشته در این ایام هوای تهران ۱۴ روز پاک و ۱ روز سالم بوده است و اوضاع آب و هوایی در بهار سال گذشته به صورتی بود که تا ۱۳ خرداد وضعیت هوای تهران به وضعیت ناسالم نرسیده بود.

وی گفت: هر چند به واسطه تردد کمتر خودروها در شهر، انتظار می‌رفت در صورت تغییرات جوی مشابه سال گذشته، وضعیت هوای تهران مطلوب‌تر باشد؛ اما برابر آمار، روزهای پاک سال جاری کمتر از سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران عنوان کرد: دلیل اصلی آن تغییر حدود مجاز آلاینده‌ها و روش محاسبه شاخص روزانه است، به این صورت که در روش جدید در غلظت پایین‌تری از آلاینده‌ها از محدوده پاک خارج و به وضعیت سالم و یا قابل قبول است.

شهیدزاده توضیح داد: افزایش میزان تولید آلودگی از منابع ساکن را هم می‌توان به عنوان یکی دیگر از دلایل عنوان کرد، چرا که در روز هفتم فروردین ماه که تعداد خودروهای در حال تردد در شهر بسیار کم بود اما وضعیت هوای تهران با افزایش ۲۰ واحد از شاخص ۵۰ روز گذشته یک‌باره به شاخص ۷۰ در روز هفتم فروردین رسید.

وی بیان داشت: در بررسی‌های به عمل آمده با توجه به کم بودن تردد خودروها در شهر، تنها وزش باد از جنوب تهران به عنوان عامل افزایش شاخص شناسایی شد که نشان می‌دهد آلودگی صنایع و منابع ساکن واقع در جنوب تهران بیشترین نقش را در افزایش ۲۰ واحدی غلظت آلاینده‌ها در پایتخت در روز مذکور داشته‌اند.

شهیدزاده تصریح کرد: طی مکاتبه‌ای به محیط زیست استان تهران، خواستار بررسی وضعیت آلایندگی منابع ساکن و صنایع در جنوب شهر و خارج از محدوده تهران شدیم و معتقدم در بسیاری از روزها به واسطه وزش باد از جنوب، غرب یا جنوب غرب تهران وضعیت هوای تهران تحت تاثیر آلایندگی منابع ساکنی قرار می‌گیرد که در خارج تهران واقع هستند.  

 مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: به عنوان مثال بسیاری از صنایع در غرب تهران مستقر هستند و گاه حتی آلودگی هوای شهر کرج که در فاصله کمتر از ۲۰ کیلومتری از مرز پایتخت قرار دارد بر وضعیت هوای شهر تهران تاثیر می‌گذارد. چراکه مستقیما قسمتی از آن آلودگی توسط باد به تهران منتقل می‌شود.

وی اظهار داشت: در اولین سیاهه انتشاری که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شد، سهم خودروها به عنوان منابع متحرک ۷۵ درصد مطرح شده بود اما بر اساس سنجش‌های مجدد و سیاهه انتشار اخیر این سهم به ۶۱ درصد کاهش یافته و سهم منابع ساکن آلایندگی به ۳۹ درصد افزایش یافته است.

به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آمار فوق نشان می‌دهد در مجموع خودروهایی که در حال حاضر در شهر تردد می‌کنند نسبت به ۵ سال قبل پاک‌تر هستند البته این به معنی آن نیست که کیفیت تولید خودروها تغییر چندانی داشته است بلکه به مفهوم سنجش مستمر آلایندگی آنها از طریق معاینه فنی است.  

وی افزود: از وقتی کنترل و اعمال قانون خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌ها صورت گرفت باعث شد خوروهایی که آلایندگی زیادی تولید می‌کردند باید الان هم در زمان لازم برای انجام معاینه فنی مراجعه و نسبت به رفع معایب و آلایندگی خودروهای خود اقدام کنند.

 شهیدزاده در پایان تاکید کرد: ضمن این که با توجه به تغییر روش محاسبه شاخص آلودگی هوا، نباید انتظار داشته باشیم در سال جاری تعداد روزهای پاک نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند، باید معاینه فنی خودروهای دیزل به عنوان منابع متحرک آلاینده به‌صورت جدی تر در دستور کار قرار گیرد در عین حال به منابع ساکن و صنایع آلاینده نیز توجه بیشتری شود.

کد خبر 497529

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha