مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بیمه بیکاری متاثر از شیوع کرونا تنها به کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی که به صورت غیرارادی و موقت بیکار شده‌اند پرداخت می‌شود.

بیمه

به گزارش  همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی آشتاب افزود: بیمه بیکاری کرونا براساس شیوه نامه اجرایی دستورالعمل مشترک معاونت روابط کار و سازمان تامین اجتماعی ابلاغ ۲۷ اسفند سال گذشته تعیین و پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین صرفا بیکاران غیرارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تامین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری بوده و در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به طور موقت بیکار هستند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند.

آشتاب تاکید کرد: بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیرمترقبه که در سامانه ثبت نام و تایید شده اند می‌توانند تا سه ماه (اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان گفت: بیش از ۷۰۰ کارگر استان به دلیل تعطیلی یا نیمه فعال شدن واحدهای تولیدی با شیوع کرونا در سامانه دریافت بیمه بیکاری نام نویسی کرده اند که شرایط و خوداظهاری بیکاری این افراد راستی آزمایی می‌شود و پس از آن برای دریافت مقرری بیکاری تا زمان بازگشت به کار دوباره به سازمان تامین اجتماعی معرفی خواهند شد.

این مسئول تصریح کرد: در حال حاضر هیچکدام از کارخانه‌های بزرگ و متوسط استان به دلیل شیوع کرونا تعطیل نشده، برخی واحدهای تولیدی نیز با تعدیل موقتی نیرو فعال هستند و برخی نیز تعطیل شده اند که تمهیدات لازم برای تامین مالی کارگران ان‌ها تدوین شده است.

وی گفت: سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری به منظور نام نویسی غیرحضوری و برخط (آنلاین) متقاضیان در استان راه اندازی شده و کارگرانی که شغل خود را از اسفندماه سال قبل از دست داده‌اند جهت دریافت مقرری تا پایان فروردین امسال فرصت ثبت‌نام دارند.

آشتاب بیان کرد: این سامانه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان بیمه بیکاری به اداره‌ها و مراکز کاریابی‌ها و همچنین رعایت سلامت متقاضیان راه‌اندازی شد. بر این اساس متقاضیان بیمه بیکاری می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کرده و به صورت الکترونیکی آن را پیگیری کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان اضافه‌ کرد: متقاضیان پس از ثبت‌نام کد رهگیری با امکان ذخیره و چاپ دریافت می‌کنند که پیام اطلاع‌رسانی پس از ثبت درخواست در سامانه برای متقاضی ارسال می‌شود و نحوه ادامه فرآیند از طریق سامانه نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی گفت: بر اساس تبصره ۲ قانون بیمه بیکاری، بیمه‌شدگانی که به‌علت بروز حوادث قهریه و غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد. همچنین در تبصره ب ماده ۶ این قانون آمده بیمه‌شده مکلف است ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد و مراجعه پس از این مدت با عذر موجه و با تشخیص هیات حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر 497510

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha