شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۰
۰ نفر

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: به دنبال بارندگی‌های قابل توجه در چند روز اخیر، سدهای بانه، زریبار مریوان و سورال دهگلان ۱۰۰ درصد پر شده و سرریز کردند.

سد كردستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، عرفان مومن‌پور با بیان اینکه از ۱۶ سدی که در استان کردستان آبگیری شده‌اند، ۸ سد در حال بهره‌برداری است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین چند سد دیگر استان نیز ۱۰۰ درصد پر شوند و سرریز کنند.

وی به مدیریت آب ورودی و خروجی و نرم بودن سرریز سدهای ذکر شده در استان اشاره کرد و گفت: در سدهای سرریز شده تخلیه‌هایی انجام می‌دهیم و تلاش داریم آب را در تراز بالا نگه داریم، چرا که این قسمت از سدها از کیفیت بهتری برای شرب برخوردار هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه ۷ سد استان در مجموع بالای ۸۸ درصد پرشدگی دارند، افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد سد قشلاق، ۹۱ درصد سدگاران، ۸۸ درصد گاوشان، ۸۵ درصد تلوار، ۷۲ درصد سد آزاد و ۷۱ درصد سد عباس‌آباد بانه پر شده است.

مومن‌پور مجموع آب موجود در مخازن سدهای استان را یک هزار و ۹۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۷۲، ۵ درصد مخازن سدها اعلام کرد و گفت: سد سنگ سیاه ۶۶ درصد، چراغ ویس سقز ۳۷ درصد، زیویه ۳۷ درصد، سیازاخ ۱۱ درصد، بوکان ۷۷ درصد و سد قوچم ۱۶ درصد آب دارد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

کد خبر 497459

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha