جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

مهندسان تیم اتومبیلرانی فرمول یک «مک‌لارن» یک نمونه اولیه از سیستم جدید تنفسی را برای محافظت از پرسنل درمانی در مقابل بیماری کووید-۱۹ (COVID-۱۹) تهیه کرده‌اند.

سیستم تنفسی مک لارن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌میل، کارشناسان امیدوارند، این طرح که تنفس از طریق پارچه‌ای متصل به یک فیلتر هواست، به‌زودی در بیمارستان‌های انگلستان مورد استفاده قرار بگیرد. این سیستم که با همکاری پرسنل پزشکی دانشگاه ساوتهمپتون ساخته شده، به یک دستگاه قابل حمل کوچک که هوای پاک را تأمین می‌کند، متصل شده است. این وسیله از موادی که به‌راحتی در دسترس قرار دارد، ساخته می‌شود و از طراحی منبع باز استفاده می‌کند. بدین ترتیب می‌توان گفت که به‌طور بالقوه می‌تواند توسط تیم های پزشکی در سطح جهانی ساخته شود. در صورت موفقیت‌آمیز بودن تمامی آزمایش‌ها، این دستگاه می‌تواند به کمک پرسنل مراقبت‌های بهداشتی بیاید و نیازهای آنها را برای مقابله با ویروس کرونا در مراکز بهداشتی و بیمارستان‌ها برطرف کند.

«پل الکینگتون»، استاد طب تنفسی در دانشگاه ساوتهمپتون در این خصوص گفت: «ما باید خطر ابتلا به عفونت را برای کادر پزشکی به حداقل برسانیم و از ابتلا به آنها در اوج بیماری همه‌گیر جلوگیری کنیم تا آنها بتوانند از دیگران مراقبت کنند. تیم مهندسی به سرعت وسیله ساده و در عین حال مؤثری را ساخته است.»

الکینگتون می‌گوید، این فیلتر مانع از عبور ۹۵ تا ۹۹ درصد از ذرات موجود در هوا می‌شود و هود از عبور ذرات از پوشاننده محافظت می‌کند. دانشگاه ساوتهمپتون نیز اعلام کرده است که مشخصات فنی به‌صورت آنلاین قابل دستیابی است و این بدان معناست که این دستگاه می‌تواند بدون نیاز به تأخیر و محدودیت‌هایی که در صادرات و واردات وجود دارد، در هر کشوری تولید شود. در عین حال شرکت خودروسازی مک‌لارن اقدام به ساخت و آزمایش دستگاه تنفس مصنوعی سبک کرده که می‌تواند در بیمارستان‌ها نصب شده و به کمک بیماران کووید-۱۹ بیاید.

  • مرسدس و لامبورگینی هم دست به کار شدند

مهندسان تیم مرسدس AMG هم توانستند با به‌دست آوردن امتیاز دستگاه CPAC یک شرکت شروع به تولید انبوه آن کنند. به گزارش همشهری،آنها اعلام کردند با همکاری برخی تیم‌های فرمول یک، قادر هستند روزانه حدود هزار دستگاه CPAC تولید کنند. این دستگاه برای کمک به بیماران کرونایی که وضعیت‌شان هنوز وخیم نشده کاربرد دارد و می‌تواند کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی در بیمارستان‌ها را تا حدودی جبران کند. شرکت ایتالیایی لامبورگینی هم تجهیزات تولید خودروی خود را معطوف به ساخت ماسک کرده و با کمک چاپگرهای سه بعدی اقدام به تولید روزانه هزار ماسک دهان و بینی و ۲۰۰ ماسک صورت کند.

  • کمک گرفتن از چاپگرهای سه بعدی

از سوی دیگر مهندسان دانشگاه شفیلد در  حال استفاده از چاپگرهای سه بعدی به‌منظور تولید محافظ صورت برای پرسنلی هستند که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قرار دارند. مسئولان این پروژه به‌دنبال تولید سریع محافظ صورت به شکل عمده هستند تا پرسنل مراقبت‌های بهداشتی در شفیلد و سراسر یورکشایر را تحت پوشش قرار دهند.

دولت انگلستان پیش از این، از تولیدکنندگان پیشرو در صنایع مختلف از جمله سازندگان سشوار «دایسن» و شرکت خودروسازی «رولزرویس» خواسته بود تا به تولید کافی دستگاه‌های تنفس مصنوعی بیماران کووید-۱۹ کمک کنند.

دستگاه تنفس مصنوعی یا همان ونتیلاتور، با وارد کردن اکسیژن به ریه‌ها و خارج کردن دی‌اکسید کربن از بدن، به کمک تنفس بیماران می‌آید. کارشناسان بر این باور هستند که انگلستان نیاز به ۳۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی دیگر دارد.

کد خبر 497394

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha