چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

جان هولمز، رئیس اداره امور انسانی سازمان ملل متحد می‌گوید: احتمالاً شمار قربانیان مناقشه دارفور در غرب سودان بیشتر از رقم پیش‌بینی شده است و به ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

این رقم نسبت به برآوردهای پیشین از ۵ سال جنگ در ناحیه غرب سودان بیشتر است.

پیش از این شمار قربانیان این جنگ ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده بود؛  اما به گفته این مقام سازمان ملل شمار واقعی قربانیان ۵۰ درصد بیشتر از این رقم است.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، هولمز برآورد جدید را در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده است. با این حال، سودان این رقم را رد کرده و معتقد است تنها ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

پیش از این و در سال ۲۰۰۶ سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده‌بود که شمار قربانیان جنگ دارفور ۲۰۰ هزار نفر است. در محاسبه این رقم، شمارکسانی که در درگیری‌های  نظامی و  افرادی که در اثر بیماری یا سوء تغذیه جان خود را از دست داده‌اند نیز محسوب شده است.

با این حال هولمز گفت: رقم ۳۰۰ هزار نفر براساس محاسبه ریاضی دقیق و با درنظر گرفتن همه عوامل به دست آمده و حاصل یک پژوهش جدید نیست.

محمود عبدالحلیم، نماینده سودان در سازمان ملل متحد به شدت به اظهارات هولمز اعتراض کرد و گفت: این ارقام نه صحیح هستند، نه معتبر و نه کمکی می‌کنند.

عبدالحلیم شمار کشته شدگان را ۱۰ هزار نفر ذکر کرد که هزار نفر بیشتر از تعدادی است که دولت سودان پیشتر اعلام کرده بود. این رقم تنها از کسانی تشکیل شده است که در جریان درگیری‌های مسلحانه کشته شده‌اند.

در این جلسه شورای امنیت همچنین اعلام شد تعداد نیروهای حافظ صلح در دارفور که به‌طور مشترک از نیروهای سازمان ملل متحد و اتحادیه آفریقا تشکیل شده است، احتمالاً در سال‌جاری هم به حد نصاب لازم نخواهد رسید.

کد خبر 49736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز