جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۵
۰ نفر

یادداشت حاضر ترجمه و تلخیصی است از سه گزارش و مقاله منتشرشده در گاردین، کانورسیشن و رویترز که به ویژگی‌ها و موفقیت اقدام‌های آلمان در کنترل بیماری کووید۱۹ پرداخته‌اند.

آلمان كرونا

به گزارش همشهری آنلاین در این یادداشت که توسط دکتر نیما فاتح و دامون افضلی با عنوان " نسخه موثر آلمان برای کوید ۱۹،آلمان چگونه توانست کمترین میزان مرگ ومیر را به نام خود ثبت کند؟" ترجمه شده، می‌خوانیم که چطور انجام وسیع و هدفمند تست تشخیصی، اقدامات تامینی، بیمه¬ای و حمایتی درخور، و توان علمی و تخصصی توانسته این کشور را در این بحران، لااقل تا کنون، از دیگران سربلندتر کند.:

از دید تاریخ و امور بین‌الملل، آنچه در حال حاضر در آلمان دارد اتفاق می‌افتد رخداد چشمگیری است که می تواند برای همه کشورها درسی درباره‌ی نحوه‌ی آماده‌شدن برای یک بیماری عالم‌گیر و مدیریت آن باشد.

  • ابتلای روزافزون، میزان کشندگیِ پایین 

تاکنون تقریباً ۶۵۰۰۰ موردِ شناخته‌شده‌ی کووید-۱۹ در آلمان وجود داشته است؛ ایالت پرجمعیت راین‌ـ‌وستفالن علیا و شهر هامبورگ به‌ویژه بدجوری آسیب دیده‌اند. تاکنون فقط ۶۰۰ مرگِ ناشی از این ویروس در آلمان رخ داده است.
این را مثلاً با ایتالیا و اسپانیا مقایسه کنید که میزان ابتلایِ بسیار بالاتر و میزان مرگ‌ومیرِ تکان‌دهنده‌ی دارند. اخیرا در یک روز در ایتالیا تقریباً ۱۰۰۰ و در اسپانیا ۸۰۰  نفر در اثر این ویروس مرده‌اند (به‌طورکلی تاکنون در ایتالیا تقریباً ۱۱۰۰۰ و اسپانیا ۷۰۰۰ نفر در اثر کووید-۱۹ مرده‌اند).
این تا حد زیادی به آسیب‌پذیریِ متفاوتِ این کشورها برمی‌گردد: ساختار سنی جمعیتِ ایتالیا و اسپانیا متفاوت از آلمان است‌ـــ به‌ویژه در مناطقی که بدجوری آسیب دیده‌اند، نظیر لومباردی و برگامو در ایتالیا که جمعیت آنجا بسیار سالخورده‌تر است.
نظام درمانی محکم آلمان که از محل بودجه‌ی عمومی تأمین مالی می‌شود به‌خاطر میزان مرگ‌ومیرِ نسبتاً پایینِ آلمان هم اعتبار و آوازه‌ی دارد. بیش از ۲۸۰۰۰ تختِ مراقبت‌های ویژه، مجهز به دستگاه تنفس مصنوعی، در بیمارستان‌های آلمان وجود دارد؛ این رقم بیشتر از هر جای دیگری در دنیا است.
با همه‌ی این اوصاف دولت آلمان تلاش می‌کند این ارقام را افزایش دهد تا آمادگی لازم را در برابر آنچه ممکن است کروناویروس به‌باربیاورد داشته باشد. اگر میزان ابتلا در آلمان با سرعتی نظیر چین، ایتالیا و، در حال حاضر، اسپانیا و فرانسه گسترش یابد، نظام درمانیِ این کشور هم زمین‌گیر می‌شود. ماسک صورت و لباس‌های محافظ کادر پزشکی رو به اتمام است.

  • توجه به حقوق دموکراتیک

رهبران آلمان برای متقاعدکردن مردم به درپیش‌گرفتنِ مقررات فاصله‌گیری اجتماعی، خودـ‌جداسازی در خانه و ترک خانه‌های‌شان انگیزه‌ی قدرتمندی نشان داده‌اند که البته دلایل کاملاً بنیادینی هم دارد.
رستوران‌ها، بارها و بیشتر فروشگاه‌ها، به‌استثنای سوپرمارکت‌ها و داروخانه‌ها، بسته شده‌اند. برخی از مناطق و شهرهایی که بیشتر گرفتار شده‌اند تقریباً منع کامل عبور و مرور برقرار کرده‌اند. فقط در معدودی از ایالات‌ها مقامات محلی اجتماعات بیش از دو نفر در را مجاز دانسته‌اند. مانند همه‌ی جاهای دیگر دنیا اینجا هم ایده‌ی اصلی این است: ’منحنی را صاف کنید‘ و میزان ابتلای افراد را در دوره‌ی زمانیِ طولانی‌تری پخش کنید.


همانند ایالات متحد، در آلمان نیز جوان‌ها در اوایل بحران هنوز هم در پارک‌ها و مراکز شهری جمع می‌شدند تا از هوای گرم بهاری لذت ببرند و برای مهمانی‌های موسوم به ’کرونا پارتی‘ دور هم جمع شوند؛ تا در عین نادیده‌گرفتن خطرِ ابتلا، خوش بگذرانند. هشدارهای جدی دولت، به مدد جریمه های سخت، به این نوع رفتارها پایان داد. حالا اکثر آلمانی‌ها در خانه‌ مانده‌اند و شروع به ذخیره مواد غذایی و دستمال توالت کرده‌اند.
هرچند سیاست‌مداران آلمانی و عموم مردم عمیقاً نگران نقض آزادی‌های شخصی و حقوق دموکراتیک (منع کامل عبور و مرور و مهار مؤثر شهروندان آلمان در خانه‌های‌شان) هستند. صدراعظم آلمان،آنگلا مرکل، در یک سخنرانی صمیمانه و صریح با مردم آلمان از آن‌ها خواست تا خطیربودنِ شرایط را درک کنند و ادعا کرد که وضعیت کنونی جدی‌ترین بحرانی است که کشور آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم با آن مواجه شده است.

  • ’زمان کوتاه‘

اقتصاد آلمان مانند سایر کشورهای درگیرِ کروناویروس، با بسته‌شدن بیشتر فروشگاه‌ها و مشاغل، تقریباً متوقف شده است. برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور تلاش‌های جدی و سفت‌وسختی انجام شده است. برنامه‌ی بزرگ اعتباری و یارانه‌یی دولت بیش از ۷۵۰ میلیارد یورو (معادل ۸۳۴ میلیارد دلار آمریکا) برای افراد شاغل و کارفرمایان کوچک و شرکت‌های بزرگ در نظر گرفته است. برنامه‌های ویژه‌ی هم برای کمک به کارمندان برای پرداخت اجاره و حفظ مزایای‌شان برقرار شده است. حتی مالکیت نسبیِ دولت بر بسیاری از شرکت‌ها، از جمله شرکت‌های هواپیمایی (یا ملی‌کردن عملی آن‌ها)  در دست بررسی است. در حال حاضر برای جلوگیری از موج بیکاری، از سیستم ’زمان کوتاه‘ استفاده می‌شود؛ طرحی که در طول رکود بزرگِ ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ موفقیت‌آمیز بود.
این سیستم به شرکت‌ها اجازه می‌دهد اشتغال کارگران را [موقتاً] متوقف کنند؛ در این صورت کارگران ۶۷٪ از دستمزدشان را، که توسط سازمان دولتی بیکاری پرداخت می‌شود، دریافت می‌کنند. پس از پایان بحران، همین کارگران حق دارند که با حقوق سابق‌شان به مشاغل قدیمی‌شان برگردند. با این روش شرکت‌ها در نهایت می‌توانند به سرعت کارشان را از سر گیرند، چون قادرند به یک نیروی کار مجرب تکیه کنند و نیازی به جستجوی و آموزش کارگران جدید ندارند. نظام سلامت همگانی آلمان همه را تحت پوشش قرار می‌دهد، چه افراد شاغل و چه کسانی که اخراج شده‌اند. نظام تأمین اجتماعی محکم آلمان که از محل بودجه‌ی عمومی تأمین مالی می‌شود، علی‌رغم کاهش شدید بودجه‌اش در چند سال پیش، منظماً کمک‌هزینه‌های ماهیانه‌یی برای جلوگیری از گرسنگی یا بی‌خانمان‌شدن مردم فراهم می‌کند.

  • آزمایشگاه زندگی واقعی، پیشتازی در پژوهش

سوای پرداختن به این وجوه تامینی و حمایتی که به ایجاد تعادل در زندگی در شرایط قرنطینه کمک کرده و آن را قابل اجرا کرده است، پژوهش‌های کاربردی علمی نیز در آلمان با جدیت در حال انجام است. دانشمندان آلمانی آنچه را که از آن به عنوان اولین پژوهش در نوعِ خود درباره‌ی چگونگی شیوع کروناویروس و نحوه‌ی جلوگیری از آن یاد کرده‌اند، اعلام نمودند: در این روش از مناطقِ به‌شدت‌آسیب‌دیده به عنوان ’آزمایشگاه زندگی واقعی‘ استفاده شده است.

کروناویروس در بین ۲۵۰،۰۰۰ ساکنان هاینزبرگ (منطقه‌یی در راین‌ـ‌وستفالن علیا در مرز هلند)، بیشتر از هر جای دیگر آلمان، وسیعاً گسترش یافته است: با ۱،۲۸۱ مورد ابتلای تاییدشده و ۳۴ مورد مرگ. تاکنون بیش از ۵۵۰ نفر از این بیماری بهبود یافته‌اند. پیشرفت این ویروس در هاینزبرگ، که آن را ’ووهان آلمان‘ (شهری در چین که این بیماری عالم‌گیر در آن رخ داد) لقب داده‌اند، دو تا دوـ‌وـ‌نیم هفته از بقیه‌ی آلمان جلوتر است.

طی هفته‌های آینده ویروس‌شناسان برجسته و تیمی از ۴۰ دانشجوی پزشکی این منطقه را به عنوان نوعی آزمایشگاه برای مطالعه‌ی این ویروس استفاده می‌کنند. این طرح ’مطالعه‌ی خوشه‌یی موردیِ کووید-۱۹‘ نام دارد که از صبح سه‌شنبه آغاز شد و ۱۰۰۰ نفر را زیر نظر می‌گیرد: افرادی که به این دلیل انتخاب شده‌اند که نماینده‌ی کل جمعیت آلمان‌ هستند.

پروفسور هندریک استریک، ویروس‌شناس و رییس دانشگاه بُن، می‌گوید از این نتایج برای تهیه‌ی طرحی برای نحوه‌ی برخورد آلمان با این ویروس طی چند سال آینده استفاده می‌شود. استریک در جلسه‌ی نمایندگان پارلمان که مستقیماً از تلویزیون پخش می‌شد گفت: ’این فرصت بزرگی برای کل آلمان است. ما [در این مطالعه] اطلاعات و نکات عملی درباره‌ی نحوه‌ی برخورد با کووید-۱۹ و چگونگی مهارِ هرچه‌بیشترِ آن جمع‌آوری خواهیم کرد، تا مجبور نباشیم زندگی‌مان را چندسال دچار وقفه کنیم‘. نتایج این پژوهش، بالقوه، متضمن دلالت‌هایی هم برای سایر کشورها خواهد بود. در این طرح دانشمندان به سراغ  ۵۰۰ خانوار و نیز مهدکودک‌ها و بیمارستان‌ها می‌روند تا شیوه‌ی گسترش این بیماری را بررسی کنند. آن‌ها به تمام جنبه‌های زندگی روزمره می‌پردازند: از میزان انتقال آن از کودکان به بزرگسالان و نحوه‌ی گسترش آن در خانواده‌ها (از طریق تلفن‌های همراه، دستگیره‌ی درها، فنجان‌ها و دستگاه‌های کنترل تلویزیون) گرفته تا این سؤال که آیا حیوانات خانگی می‌توانند آن را گسترش دهند یا این پرسش که این ویروس از طریق انواع خاصی از غذاها منتقل می‌شود یا نه. استریک می‌گوید: ’اگر راه‌هایی برای جلوگیری از شیوع بیماری در محیط‌مان وجود داشته باشد، می‌خواهیم بدانیم که این راه‌ها چه هستند تا بفهمیم چطور می‌توانیم آزادانه در محیط‌مان این‌ور و آن‌ور برویم‘.

استریک می‌گوید: ’طبق این یافته‌ها می‌توانیم پشنهاداتی ارائه کنیم که سیاستمداران می‌توانند از آن‌ها به عنوان راهنمایی در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنند. شاید اقداماتی که در حال حاضر اعمال می‌شود خوب و درست باشد؛ حرف ما این نیست که ’از شدت‌شان بکاهید‘؛ برعکس، انتظار دارم بتوانیم به طیفی از پیشنهادات در این باره دست یابیم که چطور می‌توانیم از شدت منع کامل عبور و مرور بکاهیم‘. 
این دانشمندان همچنین با آزمایش ایمنیِ شرکت‌کنندگانِ این پژوهش در برابر کووید-۱۹، خواهند توانست تعداد تقریبیِ مواردِ شناسایی‌نشده در کل کشور را مشخص کنند. انتظار می‌رود نتایج این پژوهش اول هفته‌ی آینده منتشر شودـــ هرچند جمع‌آوری کل شواهد چند هفته طول می‌کشد و تحلیل آن‌ها احتمالاً ماه‌ها و سال‌ها کار می‌بَرَد.

استریک می‌گوید نمی‌داند آیا مطالعات دیگری از این دست درباره‌ی مناطق بحرانی‌ نظیر ووهان چین، ایشگل اتریش، برگاموی ایتالیا یا الزاس فرانسه انجام شده است یا نه. وی تعجب می‌کند چطور مشاوران دولت در امور بهداشت همگانی قبلاً به این ایده نرسیده‌اند: ’چون در هر صورت، محدود کردننفوذِ این بیماری جزو منافع ملی است‘.

او می‌گوید امیدوار است که این پژوهش مددکار تصمیم‌گیرندگانی باشد که با ’معمای اخلاقیِ‘ برقراری تعادل بین حفظ معیشت مردم و مدیریت میزان مرگ‌ومیر مواجه‌اند.
در گزارشی دیگر در رویترز، پایین‌بودن مرگ‌ومیرها در آلمان به انجام تست‌های فراوانِ این کشور نسبت داده شده¬است. کریستین دروستن، که ویروس‌شناسی برجسته است می‌گوید علت پایین‌بودن نسبیِ میزان مرگ‌ومیرِ ناشی از کروناویروس در آلمان تعداد زیاد آزمایشاتی است که در این کشور انجام می‌شود؛ این یعنی آن که مقامات آلمان از موارد ابتلای بیشتری، از جمله موارد خفیف‌تر، آگاهی دارند.
کریستین دروستن، پژوهشگر ویروس‌شناس در برلین، روز پنجشنبه در سخنانی دربارهی راه‌اندازی یک پیمانِ تحت حمایت دولت برای ارتقاء تحقیقات دربارهی این ویروس، گفت آلمان ’تعداد بسیار زیادی، به‌طورمتوسط چیزی حدود ۵۰۰ هزار تست در هفته، آزمایش انجام می‌دهد ‘.

  • منابع:

https://www.theguardian.com/world/۲۰۲۰/mar/۳۱/virologists-to-turn-germany-worst-hit-district-into-coronavirus-laboratory
https://theconversation.com/how-germany-is-managing-its-coronavirus-epidemic-and-reacting-with-disdain-to-trumps-policies-۱۳۴۷۵۸
reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-tests/mass-testing-explains-germanys-relatively-low-death-rate-from-coronavirus-virologist-idUSKBN۲۱D۱FL
 

از این مترجمان در همشهری آنلاین منتشر شده است:

دکتر نیما فاتح، پزشک و فارغ‌التحصیل مدیریت سلامت و دامون افضلی کارشناس علوم اجتماعی است.

کد خبر 497290

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین احمدیان IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۸
    0 0
    مطالب مفید و ارزشمندی در مورد تجارب کشورهای مختلف در رابطە با کروناویروس ترجمە و منتشر کردید. ممنون