جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

خلوتی خیابان‌ها به دلیل اعمال محدودیت‌های کرونایی، فضا را برای جولان رانندگان متخلف درمازندران فراهم کرده‌است.

سرعت غیرمجاز

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، تعدادی از رانندگان متخلف در شهرهای مختلف مازندران این روزها از خلوتی معابر و خیابان‌های مرکزی شهرها سوءاستفاده می‌کنند و بی‌محابا با سرعت‌ بسیار زیاد، رقابتی خطرناک و مجرمانه را انجام می‌دهند.

شیوع ویروس کرونا در کشور شرایط را به طور کامل تغییر داده و سیمای شهرها و شکل رفت‌وآمدها را عوض کرده است. اجرای قوانین محدودکننده برای آمد و شدها در شهر و تعطیلی همه صنوف غیرضروری سبب شده که شهرها به طور کامل ظاهری تعطیل بگیرند و خیابان‌ها نیز تقریبا خالی از شهروندان باشد. این روزها فضای شهرها تقریبا شبیه به صبح‌های جمعه است. آرام، کم‌تردد، خلوت و بی‌ سر و صدا. اما این وضعیت برای عده‌ای از جوانان دوستدار هیجان سرعت، فرصت جولان دادن در خیابان‌های شهرها را با سرعتی بسیار بیشتر از سرعت مجاز ایجاد کرده است. به ویژه شب‌ها که خیابان‌ها خلوت‌تر از این روزهای قرنطینه خانگی می‌شوند.

حادثه در روزهای قرنطینه

این وضعیت پیش‌بینی شده بود. به همین دلیل پنجم فروردین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران توصیه‌هایی را به شهروندان مبنی بر رعایت سرعت مجاز در معابر و خیابان‌های خلوت عنوان کرده بود.

سرهنگ «مهدی باقری» گفته بود: خلوتی خیابان‌ها به خاطر خانه‌نشینی شهروندان و رعایت مقررات ستاد مقابله با کرونا سبب شده‌است تا برخی رانندگان با سرعت بالا در خیابان‌های شهری رانندگی کنند که نتیجه آن ثبت چندین فقره تصادف ناشی از سرعت بالا و در نتیجه واژگونی خودرو و برخورد با اجسام سخت در مناطق شهری مختلف استان بود.

او اعلام کرده بود که با متخلفان برخورد خواهد شد و شهروندانی که برای خرید یا کارهای ضروری با خودرو از خانه خارج می‌شوند نیز فریب خلوت بودن خیابان‌ها را نخورند و با سرعت مطمئنه و قانونی رانندگی کنند. اما مشاهدات میدانی در شهرهای بزرگ مازندران و حتی برخی جاده‌های بین شهری و حاشیه‌ای شهرهای استان، نشان می‌دهد که عده‌ای از این افراد بدون توجه به هشدارهای اعلام شده، دقایق پرخطری را برای خود و سایر شهروندان رقم می‌زنند.

پیست‌های خیابانی ساری

در مرکز استان چند خیابان معمولا بیشتر محل کورس سرعت این گروه از رانندگان است. خیابان‌های پیام نور، شهابی و در رأس همه خیابان‌ها ۲ خیابان پرتردد فرهنگ و قارن ساری اصلی‌ترین محل رقابت سرعت رانندگان جوان مشتاق هیجان سرعت است. عموماً در طول سال این ۴ خیابان بیشتر از سایر خیابان‌های ساری محل مسابقه‌های غیرقانونی و غیرمجاز این گروه رانندگان است. اما خلوتی خیابان‌ها در این روزهای قرنطینه کرونایی سبب شد که برخی معابر دیگر مانند بلوار داراب، بلوارعسگری محمدیان، بلوار خزر، بلوار پاسداران و نقاط دیگر نیز محل جولان بعضی از این افراد با خودرو یا موتورسیکلت باشد.

 در همین تعطیلات یک خودروی سواری در بلوار عسگری محمدیان ساری به دلیل سرعت زیاد با رفیوژ وسط خیابان برخورد کرد و واژگون شد که راننده خودرو در دم جان باخت. نمونه دیگر این حادثه نیز در بلوار پاسداران و مقابل پلیس‌راه رقم خورد که یک دستگاه موتورسیکلت به دلیل سرعت بالا منحرف شد و موتورسوار نیز جان خود را از دست داد.

کافی است که شب‌ها در بعضی خیابان‌های خلوت شهرهای بزرگ مازندران حضوری کوتاه داشته باشیم. به ویژه در ساعات پایانی شب که رفت‌وآمدها کمتر است و مأموران کمتر در شهر حضور دارند و نظارت‌ها نیز در ساعات مشخص و قابل پیش‌بینی انجام می‌شود.

تقریبا همه رانندگانی که در این کورس‌های درون‌شهری حضور دارند جوانانی هستند که با خودروهای مختلف جولان می‌دهند و حضورشان صرفا برای تفریح و سرگرم شدن با شیوه‌ای خطرناک است. در سایر مواقع معمولا حضورشان از نیمه‌شب تا حدود ۲ یا ۳ بامداد محسوس است. اما در این روزها و شب‌ها بیشتر رفت‌وآمد می‌کنند. مسیر پرطرفدارشان هم در ساری عبور پیاپی از خیابان‌های یک طرفه فرهنگ، قارن و انقلاب است که در امتداد هم یک مسیر یکطرفه مناسب برای این رقابت‌های خطرناک شبانه ایجاد می‌کنند.

مسابقات شبانه

معمولا در شب‌های عادی سال و به ویژه شب‌های تعطیل، از ساعات پایانی شب تعدادی از خودروها در نقطه‌ای مشخص کنار خیابان متوقف می‌شوند و سپس برای چند دور پرسرعت در این خیابان‌ها حرکت می‌کنند. این شب‌ها حضورشان به ساعات پایانی شب وابسته نیست. صدای موتور و اگزوز بعضی از آن‌ها را می‌توان از حدود ساعت ۲۲ هم شنید و تا حدود ساعت ۳ بامداد هم گاهی در رفت‌وآمد هستند. البته خودروها دائماً تغییر می‌کنند و این یعنی تعداد این افراد محدود نیست.

ساعت ۱۹ عصر سیزدهم فروردین است. راننده‌های ۳ دستگاه سواری با سرعت بسیار زیاد در خیابان پیام نور ساری با هم مسابقه‌ای کوتاه را آغاز می‌کنند و به شکل خطرناکی از بین خودروها رد می‌شوند. توجه همراه تعجب و تأسف تعدادی از عابران به این خودروها که به سرعت در حال رسیدن به انتهای این خیابان کوتا هستند جلب می‌شود. معمولا در انتهای مسیر یا وارد بلوار داراب می‌شوند و چند قدم جلوتر به خیابان پیوندی می‌روند تا وارد خیابان فرهنگ شوند و مسیر را به سمت همین خیابان پیام نور یا قارن ادامه دهند، یا این که پیش از رسیدن به بلوار داراب از آخرین کوچه شرقی خیابان پیام نور وارد خیابان شهابی یا بیست متری دوم می‌شوند تا رقابت خود را در این خیابان ادامه دهند و دوباره به خیابان پیام نور برگردند.

این رفت‌وآمدها این روزها بیشتر به چشم می‌آید. کمتر از ۲ ساعت بعد تعدادی خودرو در خیابان‌های فرهنگ و قارن به همین شکل تردد می‌کنند. حدود ۲۰ دقیقه به ساعت ۲۲ باقی مانده؛ در خیابان قارن ساری رفت‌وآمد این خودروها آغاز شده‌است. تعدادی از شهروندان نیز با خودروهای خود و سرعت عادی در حال عبور هستند. اما بین آن‌ها خودروهایی هم هستند که با سرعتی قابل توجه و ویراژ دادن بین خودروهای کم‌تعداد این خیابان مانور می‌دهند و سبقت می‌گیرند.

تکرار تخلف

ساعت حدود ۲ بامداد صبح چهاردهم فروردین است؛ صدای رفت‌آمد پرسرعت خودروها هنوز برای ساکنان اطراف خیابان‌های مرکزی ساری قابل شنیدن است. با پلیس ۱۱۰ تماس می‌گیرم و موضوع را اطلاع می‌دهم. تماس نیمه‌شب با پلیس ۱۱۰ توسط ساکنان این مناطق مرکزی ساری از تماس‌های ثابت این مرکز در ساعات پایانی شب است. ماموران معمولا بلافاصله در محل حضور می‌یابند، اما پس از حضورآن‌ها با هم وضعیت به همان گونه ادامه می‌یابد تا خود این افراد قید این رقابت‌های پرخطر خیابانی را بزنند.

این موضوع را رئیس پلیس راهور مازندران نیز تأیید کرد.  سرهنگ مهدی باقری گفت: متأسفانه این تخلفات حادثه‌ساز ازبرخی رانندگان هنوز ادامه دارد. با این که در طول سال با این افراد برخورد می‌شود، اما همچنان شاهد این سوءرفتارها هستیم که ناشی از تعدد این افراد است.

او افزود: البته با توجه به افزایش نظارت‌ها و مجازات‌های نقدی و غیرنقدی در ماه‌های اخیر، نسبت به ۶ ماه پیش از تعداد این رفت‌وآمدهای شبانه کاسته شد. اما این روزها خلوتی خیابان‌ها و مشغله همکاران ما سبب شده که این افراد فضای بیشتری برای مانور پیدا کنند.

باقری گفت:برخی از این افراد، خیابان‌هایی را که دوربین نظارتی ندارند، برای این سوءرفتارهای شهروندی و تخلفات رانندگی خود انتخاب می‌کنند. اما افرادی که در خیابان‌های دارای دوربین نظارتی مانند قارن اقدام به تردد با سرعت غیرمجاز می‌کنند، توسط همکاران ما در مونیتورینگ شناسایی و اعمال قانون می‌شوند. ضمن اعمال قانون و جریمه نقدی، نسبت به توقیف ۷۲ ساعته خودروی آن‌ها نیز اقدام می‌شود.

وی اظهارکرد: در روال معمول هر شب ۳ گشت فعال برای پیشگیری از این رفتارهای پرخطر رانندگی در مرکز استان انجام می‌شود. اما ممکن است در این روزها به دلیل مشغله ناشی از اهمیت کنترل ترددها در ورودی شهرها این نظارت‌ها کمتر شده باشد که قرار است از ۱۶ فروردین این نظارت‌ها به روال سابق سختگیرانه و گسترده‌تر شود.

رئیس پلیس راهور مازندران افزود: متخلفان تردد در خیابان‌های دارای دوربین‌های نظارتی مطمئن باشند که تخلف‌شان از چشم همکاران ما در مونیتورینگ پنهان نمی‌ماند با بالاترین میزان جریمه در نظر گرفته شده توسط قانون ثبت می‌شود.

این وضعیت محدود به ساری نیست. در بسیاری از شهرهای استان می‌توان صدای موتور و اگزوز خودروهایی که توسط برخی جوانان به شکلی خطرناک هدایت می‌شوند را شنید. رانندگانی که گاهی دیگر شهروندان و گاهی هم خودشان را به کام مرگ می‌فرستند.

کد خبر 497288

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha