پنجشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۹
۰ نفر

علیرضا رستگار: تلاش برای تغییر بخش‌هایی از تاریخ، یکی از شیوه‌هایی است که مورد علاقه استعمارگران است.

 یعنی آنهایی که قدرت خود را در ضعف دیگران می‌بینند و این را هدف اصلی می‌دانند.
ماجرایی چون تلاش برای تغییر نام خلیج‌فارس به خلیج عربی، یکی از ماجراهایی ا‌ست که در مسیر هدف‌های استعماری شکل گرفته است.

تلاش برای آن که نسل‌های بعدی بخشی از تاریخ را فراموش کنند، شیوه‌ای است استعماری برای حذف بخش مهمی از هویت منطقه‌ای که یکی از مهم‌ترین منطقه‌های اقتصادی جهان محسوب می‌شود. تلاش برای تغییر نام خلیج‌فارس ،که از مدت‌ها پیش با شیوه‌های مختلف آغاز شده است، تلاشی است برای تضعیف خاطره باستانی حضور ایرانیان در گستره عظیم تاریخ.

جشنواره هنر محیطی خلیج فارس ، جزیره هرمز ، 1386 - عکس از احمد نادعلیان

شناخت این‌گونه شیوه‌ها به ما یاد می‌دهد که نبردها تنها در میدان‌های پراز سرباز و با تانک و توپ شکل نمی‌گیرد. ماجراهایی چون تلاش برای تغییر نام تاریخی یک منطقه بخشی از این‌گونه نبردهای پنهان را به نمایش می‌گذارد. آنهایی که نتوانستند کشورمان را در میدان نبردهای آشکار، تسلیم کنند، این هدف را به شکلی دیگر در میدان نبردهای پنهان تعقیب می‌کنند. خلیج‌فارس یک منطقه حیاتی برای جهان است.

حضور قدرتمند ایران در این منطقه مانع از آن می‌شود که بعضی از کشورهای قدرت‌طلب چون گذشته قادر به غارت منابعی ارزشمند چون نفت و گاز باشند.

 آنها تلاش می‌کنند بخشی از حق تاریخی و باستانی کشورمان را در فرهنگ بین‌المللی به فراموشی بسپارند تا پس از آن ماجراهای جدیدی در مسیر تلاش برای تضعیف کشورمان شکل دهند.
 

تاریخ به بیهودگی این‌گونه تلاش‌ها می‌خندد، چون یادش هست که خاطرات ایرانی بخشی مهم از وجود اوست. خاطرات ایرانی ماندگار‌تر از آن است که این‌گونه به فراموشی سپرده شود.

کد خبر 49710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز