ویروس کرونا تهدیدی جدی برای ۵۶ هزار نفر عشایر اصفهان که این روزها در تکاپوی حرکت به ییلاق و بازگشت به این استان هستند که ضروروی است مسوولان نهادهای ذیربط برای تغییر زمان کوچ آنان در اوج تهدید بیماری کرونا در کشور تدابیر اصولی بیندیشند.

کوچ عشایر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا طبق آمار اداره‌کل امور عشایر استان اصفهان، ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری در استان اصفهان زندگی می‌کنند که این تعداد شامل ایلات قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند.

عشایر استان اصفهان شامل ۲۷ هزار نفر عشایر ایل بختیاری در شهرهای بویین میاندشت، فریدن و چادگان واقع در غرب استان،۲۴ هزار نفر از ایل قشقایی در سمیرم، دهاقان و شهرضا در شمال استان و حدود پنج هزار نفر عشایر از طایفه عرب جرقویه در محمدآباد و نصرآباد در ناحیه شرقی اصفهان هستند.

به جز طایفه عرب جرقویه، عشایر ۲ ایل دیگر هم اکنون در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و در قشلاق به سر می‌برند و مطابق هر سال این روزها باید به استان اصفهان باز می‌گشتند، اما شرایط خاص امسال و شیوع ویروس کرونا در تمامی نقاط کشور لزوم تعویق در کوچ آنان را نشان می‌دهد.

در همین ارتباط مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: همانطور که پیش تر مطرح کرده بودیم به دلیل شرایط خاص و شیوع ویروس کرونا نیاز است که کوچ عشایر به داخل استان به تعویق بیفتد و این زمان، وقت مناسبی برای بازگشت آنان نیست.

منصور شیشه‌فروش افزود: کوچ عشایر به شهرستان‌های استان در شرایط عادی، در فروردین و اردیبهشت هر سال انجام می‌شد، ولی وضعیتی که در آن بسر می‌بریم ایجاب می‌کند که زمان یادشده تغییر کند.

وی تصریح کرد: بر همین اساس قرار شده در استان‌های مبدا شامل بوشهر، فارس، خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد زمینه ماندگاری آنان فراهم و دستورالعمل‌های بهداشتی برای این قشر اعمال شود

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی نیز از سوی شهرهای مبدا و همچنین اداره کل امور عشایر استان و هلال احمر اصفهان انجام خواهد شد تا احتمال شیوع بیماری کووید-۱۹ در بین آنان به حداقل میزان خود برسد.

لزوم غربالگری در ۱۲ گلوگاه ورودی عشایر به اصفهان

شیشه‌فروش با اشاره به ۱۲ گلوگاه ورودی عشایر به استان اصفهان در مناطق فریدن و فریدونشهر، شهرستان‌های سمیرم، شهرضا و دهاقان و همچنین منطقه محمدآباد و نصرآباد در شرق اصفهان گفت: قرار شد در این نقاط تیم‌های بهداشتی و غربالگری با مشارکت اداره عشایر، منابع طبیعی و آبخیزداری، هلال‌احمر و مرکز بهداشت مستقر شوند تا در زمان کوچ عشایر اقدامات مرتبط با جلوگیری از شیوع کرونا برای آنان انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای کوچ عشایر، پایان زمان شیوع ویروس و کاهش مبتلایان به کووید-۱۹ است و پیش از آن خطرات زیادی را برای این قشر به دنبال خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایر اصفهان در گفت و گو با ایرنا از ارایه مباحث آموزشی مقابله با کرونا به جامعه عشایری خبر داد و گفت: تداوم اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عشایر این استان درباره شیوع این بیماری و راهکارهای مقابله با آن ضروری است.

مختار اسفندیاری اظهارداشت: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درباره کویید-۱۹ بیشتر از طریق تماس‌های تلفنی انجام و مطالب مرتبط با حفظ بهداشت فردی و جمعی و مقابله با بیماری به آنان ارایه شده است.

بهره‌گیری از سرگروه‌های عشایر برای تعویق زمان کوچ

وی تصریح کرد: هر ۲۰ تا ۲۵ نفر از عشایر دارای یک سرگروه هستند که بواسطه همین سرگروه‌ها اطلاع رسانی لازم و برخی آموزش‌های نکات بهداشتی و حفظ سلامت ارایه می‌شود.

مدیرکل امور عشایر اصفهان با اشاره به اهمیت مقابله با کرونا در بین جامعه عشایری ادامه داد: به منظور کاهش هرچه بیشتر احتمال شیوع ویروس در بین این قشر، برخی از جلسات آنان لغو شد و هماهنگی‌ها و برنامه ریزی‌ها بوسیله تلفن انجام گرفت.

وی ادامه داد: توزیع اقلام بهداشتی مانند دستکش، صابون، و مواد ضدعفونی کننده بوسیله شرکت‌های تعاونی روستایی و عشایری در اختیار جامعه هدف ما قرار می‌گیرد.

اسفندیاری با اشاره به اینکه تا کنون مشکلی از نظر شیوع ویروس کرونا در عشایر نداشته‌ایم،  اظهارداشت: تلاش ما بر این است که فعالیت‌ها و خدمات بیشتر در این زمینه به عشایر را  با کمک و همکاری استانداری،  بسیج، منابع طبیعی و  بهداشت و درمان از اواخر خرداد ارائه دهیم.

به تاکید رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم  با استقرار پاسگاه‌های کنترل کوچ در جنوب سمیرم و مرزهای عشایر (زمان کهریز، چهارراه و قبرکیخا)  اجازه ورود دام ها به مراتع ییلاقی را نخواهند داد.

علی پورعسگر تصریح کرد: هر چند کنترل دست‌کم پنج خانوار عشایری به همراه حدود ۷۰۰ هزار دامی که به یکباره وارد مرزهای عشایری می‌شوند کاری سخت و دشوار است اما یگان حفاظت این اداره مطابق قانون به تکلیف خود عمل می‌کند.

وی تاکید کرد: امکانات این اداره و یگان حفاظت جوابگوی این حجم و تعدد زیاد دام نیست و انتظار از عشایر رعایت بازه قانونی تقویم کوچ است تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

رییس اداره منابع طبیعی سمیرم ادامه داد: با نگاهی به کوچ بهاره سال‌های گذشته بویژه در خشکسالی؛ شکسته شدن قرق قبل از ۲۵ اردیبهشت  را هر ساله شاهد بوده‌ایم اما امسال با وجود شیوع ویروس کرونا از عشایر می‌خواهیم زمان کوچ خود را مدیریت کنند و دیرتر به ییلاق بروند.

بر اساس آخرین اعلام، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۴۴ هزار و ۶۰۶ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۲ هزار و ۸۹۸ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۴ هزار و ۶۵۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند و سه هزار و ۷۰۳ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

کد خبر 497073

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اصفهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha