بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر تعویق اقساط بانکی برای حمایت از کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا، با سرپیچی برخی بانک‌ها مواجه شده است.

بانك مركزي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک ماه از ورود ویروس منحوس کرونا به کشور می گذرد و برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری کسب و کارها یکی یکی چراغ مغازه های خود را خاموش کرده و با دستور رسمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، کرکره ها را پایین کشیده اند.

از روزهای پایانی سالی که گذشت، دولت با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی و توزیعی به فکر مراعات حال کسبه افتاد و اولین گام را با اعلام تعویق اقساط سه ماهه وام های کسب و کار و قرض الحسنه برداشت.

گامی که رئیس کل بانک مرکزی بارها و بارها در رسانه ها تاکید و از مدیران بانکی خواست تا از گرفتن اقساط اینگونه وام ها تا اردیبهشت ۹۹ خودداری کرده و اقساط کسر شده از حساب گیرندگان تسهیلات را به حسابشان بازگرداند. اما داستان به اینجا ختم نشده و متاسفانه برخی از بانک ها از اجرای این دستور العمل همچنان سرباز می زنند و اقساط را از حساب مشتریان خود کسر می کنند.

همین امر منجر شد تا معاون بانک مرکزی کسر اقساط وام قرض‌الحسنه از حساب مشتریان و ضامنین غیرقانونی را اعلام کند و  از مردم بخواهد تا  تخلفات را به اداره رسیدگی به شکایات اعلام کنند.

متاسفانه چند بانک معدود هستند که در قبول این بخشنامه ممانعت می کنند و به نظر می رسد هنوز شرایط سخت ایجاد شده برای کسبه را درک نکرده است.

خانی زاده، یکی از مشتریان بانکی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد تعویق اقساطش توسط  یکی از بانک های نیمه خصوصی  گفت: بارها بخشنامه بانک مرکزی را به آن ها نشان دادیم و این بانک مدعی شد که به آن ها بخشنامه ای با این مضمون اعلام نشده و همانجا جریمه دیرکرد اقساط را نیز از حساب من کسر کرد.

وی افزود: متصدی این بانک از من خواست با شعبه مرکزی تماس بگیرم و از آنها درخواست تعویق اقساط را برای فروردین ماه کنم من هم با شعبه مرکزی تماس حاصل کردم که متاسفانه آن ها هم پاسخ مبنی بر عدم دریافت بخشنامه را داد. به نظر می رسد بانک مرکزی ظرف مدت هفته گذشته اسامی بانک های متخلف را همراه با جریمه از عدم اجرای دستور رسمی دولت را ابلاغ کند.

ناهماهنگی سیستم بانکی در چنین شرایطی ناشی از ضعف رویه های اداری میان دستگاهی و یا عدم پذیرش دستورات مرجع بالادستی است که این امر منجر به سردرگمی بانک ها می شود. بهتر است بانک مرکزی حوزه نظارت بر چنین شرایطی که قبلا در وام ازدواج هم رخ داده بود را بیش از پیش تقویت کند.

کد خبر 496952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا نعمتی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    بانک اینده برای پیامک داده اقساط رو پرداخت کنید
  • محمد شاکری DE ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    0 0
    متاسفانه یکی از این بانکها نیز مهر اقتصاد است این بانک از روز 2 روز قبل از عید سایت واریز قسط شتابی را تا 5 فروردین بسته بوده و بلافاصله بعد از باز گشایی با اینکه مبلغ قسط رو واریز کردم سود ایام بسته بودن بانک رو هم داره روی قسط منظور میکنه لطفا شما به اطلاع مسولین برسونید
  • پرتو نراقی نژاد IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    2 0
    با سلام و خسته نباشید بنده هم از حسابم قسط وام را که از بانک پارسیان شعبه میدان مادر (کد ٢٠٣٣) کرج دریافت کرده ام شعبه مربوطه برداشت می‌کند ( البته اجازه برداشت ازحسابم را خودم داده ام) با مراجعه به شعبه و اعتراض برای برداشت اقساط ماه اسفند و فروردین جواب دادند که ما چنین بخشنامه ای ندیده و این حرفها فقط برای تلویزیون بوده و جنبه تبلیغات دارد دل خود را خوش نکن باز هم از شما سپاسگزارم
  • اکبر IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    1 0
    من هم حسابم بانک سپه هست و خیلی تر تمیز کسر کردن و اون مدت را هم که دیر دادم به محض واریز به حساب با ۱۰۴ هزار تومان جریمش باهم کسر کردن،خداییش ملت را مسخره نکنید با این قوانین غیرعملیاتی تون،حاله خوبه بانک من دولتی هم هست. واقعا مسخرس کم ندیدیم از این مسخره بازیا
  • اکبر IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۳
    1 0
    من هم حسابم بانک سپه هست و خیلی تر تمیز کسر کردن و اون مدت را هم که دیر دادم به محض واریز به حساب با ۱۰۴ هزار تومان جریمش باهم کسر کردن،خداییش ملت را مسخره نکنید با این قوانین غیرعملیاتی تون،حاله خوبه بانک من دولتی هم هست. واقعا مسخرس کم ندیدیم از این مسخره بازیا
  • حسام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
    0 0
    متاسفانه بانک مرکزی با دست پس می‌زنه با پا پیش. از یک طرف به مردم، قول به تاخیر انداختن وام‌ها رو میده و از سوی دیگر به بانک‌ها ابلاغ نمی‌کند که وام‌ها را معوق کنند که البته بانک مرکزی بار اولی نیست که از این کارها می‌کنه
  • hadi IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵
    0 0
    یک نکته مهم وجود دارد که نباید از آن غافل شد . این تصمیم یک تصمیم حمایتی برای اقشار خاصی است . و در جهت حمایت از آسیب دیدگان شرایط کرونایی شده اقتصاد , اتخاذ شده است . انواع وامهای خرید کالا و یا خدمات و یا کارتهای اعتباری و مرابحه را شامل نمیشود . همه وامهای قرض الحسنه و سرفصلهای مشخصی از وامهای چند گروه شغلی مورد نظر هستند . نکته بعدی اینکه دریافت اقساط مکانیزه است و توسط نرم افزار تسهیلات بانکها مکانیزه شده و دریافت و یا تعویق آن خودش میشود یک پروژه برای شرکتها که بیایند و آن را تغییر بدهند و نیاز به پروپوزال و بررسی فنی و اجرا و بارگذاری دارد که خودش پروسه زمانبری است . کلا هم دولت دوباره دستشو کرد تو جیب غیر ... مثلا چک های برگشتی رو از جیب ذینفع چک بخشید و در واقع اعلام کرد نیازی نیست کسی نگران پاس نشدن چکش شود . یا بانکهای خصوصی رو نمیتوان مجبور کرد هرکاری انجام بدهند و مشکلات ناشی از عدم وصول اقساط برای بانکها رو بانک مرکزی جواب میدهد ؟