رئیس اداره امور آب مهاباد گفت: ۴۵ میلیون مترمکعب آب از دریاچه سد این شهرستان به سمت دریاچه ارومیه رها شده‌است.

سد مهاباد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  خالد رحمانی افزود: این رهاسازی از ۶ اسفند سال گذشته آغاز شده بود که ۱۱ فرودین ماه جاری با میانگین دبی ۱۴ متر مکعب بر ثانیه به پایان رسید.

وی ادامه داد: سهمیه مرحله اول رهاسازی آب سدمهاباد به سمت دریاچه ارومیه ۴۵ میلیون مترمکعب براساس دستور ستاد احیای دریاچه ارومیه تعیین شده بود که اختصاص یافت.

وی اضافه کرد: هم اکنون خروجی آب از سدمهاباد تنها برای مصارف شرب شهرستان است و باتوجه به دبی ورودی به مخزن سد انتظار داریم ظرفیت سد به حداکثر خود برسد.

رئیس اداره امور آب مهاباد اظهار داشت: هم‌اکنون حجم آب پشت سد این دریاچه به بیش از ۱۵۵ میلیون متر مکعب رسیده است.

وی گفت: در حال حاضر تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۵۴.۲۴ متر از سطح دریاهای آزاد رسیده است که این مقدار ۲ متر کمتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است.  

رئیس اداره امور آب مهاباد اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌ انجام شده عملیات رهاسازی آب از سدهای شهید کاظمی بوکان به میزان ۱۹۴، شهرچای ۳۰، مهاباد ۴۰ و زولا ۶ میلیون متر مکعب با حداکثر دبی مطمئن و با توجه به ملاحظات ایمنی سدها در حال انجام است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال، از ۱۳۹۴ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

کد خبر 496863

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha