سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
۰ نفر

باوجوداینکه شیوع ویروس کرونا در مناطق شهری استان مازندران شیب نزولی را طی می‌کند، شروع فصل کوچ ییلاقی، نگرانی‌ها را درزمینهٔ شیوع ویروس کرونا در ییلاقات افزایش داده است.

ییلاق مازندران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ویروس کرونا که از هزاران کیلومتر آن‌طرف تر و از کشور چین آغاز شد ، پس از چهل روز مهمانی در مازندران و سرایت به چندین هزار نفر در استان مازندران، اکنون در سراشیبی قرارگرفته است. 

شهرهای مازندران که نخستین مقصد کرونا بودند بنا بر آمارهای رسمی، در حال حاضر شرایط باثباتی را طی می‌کند و در برخی از شهرها ساحلی حتی تعداد مرگ ناشی از ویروس کرونا نیز در روزهای اخیر به صفر رسیده است. 

تازه‌ترین نگرانی کرونایی مازندران حرکت این ویروس از مناطق شهری به روستاها است که بیشترین آسیب‌پذیری را به دلیل مسن بودن جمعیت و محدودیت شبکه بهداشتی را به دنبال خواهد داشت. 

البته با توجه به اینکه اغلب روستاهای دائمی مازندران در نزدیکی شهرها قرار داشته و تقریباً قابلیت کنترل دارند، آنچه بیش از همه نگران‌کننده است انتقال ویروس کرونا به روستاهای ییلاقی و فصلی است.  

روستاهایی که به دلیل دورافتادگی و قرارگیری در مناطق صعب‌العبور از امکانات بسیار محدود بهداشتی و درمانی برخوردار بوده و در صورت شیوع ویروس کرونا در این مناطق به دلیل بافت قدیمی ازنظر ضدعفونی پذیری نیز با مشکلات روبرو خواهند بود. 

روز گذشته نماینده وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مازندران گفت که رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی، کانون شیوع ویروس کرونا را به سمت روستاهای مازندران کشانده است.

طبق گفته مسئولان سلامت استان آمار بستری بیماران مشکوک به کرونا در روستاهای مازندران در روزهای اخیر افزایش‌یافته درحالی‌که وضعیت شهرها رو به بهبودی رفته است.

حال همزمان با آغاز فصل بهار و نزدیک شدن به کوچ عشایری به ییلاقات مازندران نگرانی‌ها در انتقال ویروس کرونا به ییلاقات استان در حال افزایش است. نگرانی که از همین حالا زنگ خطر کرونایی را در ییلاقات استان به صدا درآورده است.

شیوع کرونا در مناطق ییلاقی نگران‌کننده خواهد بود

متخصص بیماری‌های عفونی اظهار کرد: وضعت زندگی و بافت ییلاقات مازندران بسیار متفاوت از مناطق شهری و روستایی استان است. 

رضایی ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از ییلاقات مازندران که اغلب آن‌ها فصلی و کوچ‌نشین هستند، از کمترین امکانات بهداشتی برخوردار بوده و بسیاری حتی خانه بهداشت و درمانگاه هم ندارند.

وی افزود: امکانات و تجهیزات بهداشتی نخستین اولویت در پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا است، در صورت شیوع ویروس کرونا در مناطق ییلاقی با وضعیت نگران‌کننده جدیدی روبرو خواهیم بود. 

این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین به بافت روستاهای ییلاقی اشاره کرد و گفت: بسیاری از روستاهای ییلاقی از خیابان‌های خاکی، امکانات بهداشتی خصوصی محدود مواجه هستند که نه‌تنها ساکنان را به‌شدت آسیب‌پذیر می‌کند، بلکه می‌تواند به زنجیره انتقال سرعت ببخشد.

رضایی افزود: اغلب ییلاق‌نشینان ما زندگی وابسته و در ارتباط نزدیک با یکدیگر دارند، این نوع زندگی کاملاً با شیوه قرنطینه خانگی مقابله با کرونا در تضاد قرار دارد و البته خانه‌نشینی کرونایی را در روستاهای ییلاقی غیرممکن می‌کند.

کوچ پذیری کرونا به سمت مناطق شهری

این پزشک عفونی با اشاره به اینکه در حال حاضر ویروس کرونا در مناطق شهری در حال فروکش است ، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از شهرنشینان ما خوش‌نشین یا زندگی دوگانه میان شهر و روستاهای ییلاقی دارند، این مسئله می‌تواند باعث بازگشت ویروس کرونا به مناطق شهری شود. 

به گفته رضایی انتقال ویروس کرونا به روستاهای ییلاقی می‌تواند  زنجیره انتقال ویروس را تبدیل به چرخه انتقال روستا به شهر و شهر به روستا کند. 

فصل کوچ را عقب می‌اندازیم

مدیر امور عشایری استان مازندران با اشاره به اینکه فصل کوچ عشایر اوایل خردادماه است ، اظهار کرد: در صورت عادی نشدن شرایط فصل کوچ را به تأخیر خواهیم انداخت. 

سید صمد کاظمی افزود: برخی از کوچ‌ها از مسیرهای شهری و روستاهای پایین‌دست انجام می‌شود، طبق آخرین تصمیم گرفته‌شده در این زمینه باید شرایط برای کوچ به وضعیت عادی برسد و سلامت و بهداشت عمومی در این زمینه رعایت شود. 

وی همچنین گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شیب شیوع کرونا وضعیت نزولی دارد اما در صورت نیاز فصل کوچ را تا یک ماه به تأخیر خواهیم انداخت. 

به گفته مدیر امور عشایر مازندران تاکنون تقریباً با تمامی عشایر استان در این زمینه صحبت شده و ابزارهای لازم برای تأخیر انداختن فصل کوچ نیز تدارک دیده‌شده است. 

کاظمی افزود: جمعیت عشایری و کوچ‌نشین استان پنج هزار و ۹۰۰ خانوار و ۳۰ هزار نفر است ، بر اساس آخرین گزارشات هیچ مورد مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در میان عشایر استان دیده و گزارش نشده است. 

ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا که برای نخستین بار در دی‌ماه سال گذشته از استان ووهان چین شیوع یافت ، از ابتدای اسفندماه سال ۹۸ در کشور و استان مازندران مشاهده شد. 

بر اساس آخرین آمار هم‌اکنون یک هزار و ٣٠٠ نفر بیمار مشکوک به ویروس کرونا با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی استان مازندران بستری هستند.

کد خبر 496749

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha