مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تاکنون ۲۹ دستگاه سد خاکی با اعتبارات صندوق توسعه ملی توسط این اداره کل در مناطق مختلف استان احداث‌شده که هم‌اکنون مخزن دوسوم آن‌ها پُر بوده و در حال سرریز است.

سدهای خاکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جعفر بیات سه‌شنبه ۱۲ فروردین به رسانه‌ها اعلام کرد: مدیریت مخازن این سدها در شرایط کنونی، امری ضروری بوده و با توجه به دستور وزارت نیرو و ستاد مدیریت بحران استان، لازم است بهره‌برداران آن‌ها و به‌ویژه دهیاران و اعضای محترم شوراهای اسلامی روستاهای بهره‌بردار، مراقب باشند تا ضمن باز بودن مسیر سرریز سدها، لوله‌های تخلیه آن‌ها نیز باز و یک‌سوم حجم مخازن سدها برای مهار سیلاب‌های احتمالی فروردین‌ماه، خالی باشد.

وی اظهار کرد: تابلوهای اطلاع‌رسانی و هشدار شنا و تردد ممنوع در محل تمام سدها و سیل بندهای مخزنی احداثی، نصب‌شده اما متأسفانه در بعضی موارد توسط افراد ناآگاه، مخدوش و یا از بین رفته است.

بیات افزود: مسئولیت وقوع حوادث ناگوار در محل بر عهده این افراد است زیرا این هشدارها برای پیشگیری از سقوط از ارتفاع و یا غرق شدن در مخازن سازه‌ها نصب‌شده است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تأکید کرد: بستر سدها و بندهای مخزنی، لغزنده و باتلاقی و دمای آب آن‌ها پایین بوده و شنا کردن در آن‌ها اکیداً ممنوع بوده درحالی‌که تاکنون مواردی از غرق‌شدگی افراد در آن‌ها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به نقش پوشش مراتع و جنگل‌ها در جلوگیری از وقوع سیلاب‌ها، گفت: مطالعات انجام شده، ثابت کرده که مؤثرترین و ارزان‌ترین عامل حفاظت، تقویت و پایدارسازی منابع آب‌وخاک سرزمین، پوشش گیاهی آن بوده و یکی از مخرب‌ترین عوامل از دست رفتن این منابع، ایجاد شخم موازی شیب در دامنه‌ها است.

بیات اظهار کرد: از مردم استان زنجان تقاضا می‌شود به توصیه‌های مدیریت بحران عمل کرده و از دخل و تصرف در مسیر آبراهه‌ها و رودخانه‌ها به‌شدت پرهیز کنند.

کد خبر 496689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha