سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۹
۰ نفر

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان با یادآوری بی‌بدیل بودن بافت تعدادی از روستاهای استان از منظر معماری، فرهنگی و تاریخی گفت که طرح احیای بافت باارزش این روستاها برای بهبود کیفیت زندگی و پاسداری از میراث گذشته آغازشده است.

بافت سنتی روستاها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا ولی‌الهی در این پیوند اظهار کرد: تاکنون ۷ روستای استان گلستان به لحاظ دارا بودن شاخص‌های معماری، فرهنگی و تاریخی تأییدیه کشوری موضوع را از طریق بنیاد مسکن دریافت کرده و این روند در سایر روستاهای واجد شرایط استان ادامه می‌یابد.

وی افزود: روستاهای مشمول اجرای بافت باارزش روستا در گلستان تاکنون شامل زیارت و شاهکوه سفلی در گرگان، فارسیان در آزادشهر، ساسنگ و قلعه قافه در مینودشت، کنداب در کردکوی و چلی سفلی در علی‌آباد بوده و درمجموع برای مطالعه و اجرا عملیاتی آن‌ها تا امروز ۷۹ میلیارد و ۷۳۶ میلیون ریال اعتبار ملی هزینه شده است.

وی اضافه کرد: در ۲ روستای زیارت گرگان و فارسیان آزادشهر عملیات اجرایی مرتبط پایان‌یافته و در ۵ روستای دیگر مطالعات و اجرای بهسازی بافت باارزش همچنان در دست اقدام است.

به گفته وی اجرای طرح مزبور که از محل اعتبارات ملی و باهدف حفظ میراث گذشتگان و نگهداری از ارزش‌های تاریخی و کالبدی روستاها به‌منظور شناساندن این میراث ارزشمند به دوستداران میراث فرهنگی و تاریخی و آیندگان و بهبود زندگی انجام می‌شود، به سایر روستاها هم تسری خواهد یافت.

معاون بنیاد مسکن گلستان اظهار کرد: در احیای بافت سنتی روستاهای استان علاوه بر استفاده از مشاورین ذیصلاح، نسبت به سنگفرش معابر، بهسازی و ترمیم نمای خانه‌های روستایی با مصالح سنتی، جداره سازی دیوار حیاط و ساختمان و نصب نرده چوبی و ایجاد فرم و فضای ورودی خانه‌ها متناسب بافرهنگ و آداب‌ورسوم و اقلیم منطقه اقدام می‌شود.

گفتنی است تهیه و تصویب طرح بهسازی بافت باارزش برای یک روستا بر اساس شاخص‌های کالبدی (قدمت)، زیست - محیطی (جذب گردشگر)،  اقتصادی (تولید محصول خاص) و فرهنگی اجتماعی ( آداب‌ورسوم، زادگاه یا محل زندگی و آرامگاه شخصیت‌های نام‌آور و نیز محل وقوع اتفاقات فرهنگی و اجتماعی مهم) باهدف اصلی حفظ و احیای دوباره زندگی و کالبد روستا است که زیرمجموعه‌های این هدف اصلی را می‌توان به حفاظت و مرمت بافت و کالبد روستا، ساماندهی هسته کهن روستا، حفظ و احیای ارزش فرهنگی، تاریخی، کالبدی - فضایی و معماری روستا و نیز معرفی روستا از سطح روستا به سطوح جهانی و ایجاد زمینه توسعه گردشگری اشاره کرد.

طرح بهسازی بافت باارزش روستا در کمیته فنی متشکل از نمایندگان مشاور، دفتر مرکزی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای اسلامی روستا (بنا بر ضرورت موضوع) در تهران موردبررسی و تصویب نهایی قرار می‌گیرد و سپس مدارک و نقشه‌های مصوب به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان ابلاغ می‌شود تا طرح آن بر اساس اعتبار تخصیصی عملیاتی شود.

طبق گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان ۹۶۷ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان وجود دارد.

استان گلستان طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یک‌میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۷ درصد آن در مناطق روستایی زندگی می‌کنند.

اقتصاد گلستان مبتنی بر کشاورزی و روستا محور است هرچند دارای مزیت‌های دیگر اقتصادی نظیر گردشگری و صنایع تبدیلی هم هست اما سهم آن به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم در درآمد سرانه مردم منطقه اندک است.

کد خبر 496681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha