شهروندان قزوینی آیین ۱۳ بدر امسال را به دلیل شیوع کرونا متفاوت از سال‌های گذشته برگزار می‌کنند تا فرهنگ اصیل و والای نوع‌دوستی، احترام به حقوق شهروندی و رعایت حق الناس را به نمایش گذاشته و برای قطع زنجیره انتقال این ویروس گام برداشته باشند.

خانه طرح

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا مردم قزوین هرساله طبق یک سنت دیرینه و باستانی روز ۱۳ فروردین را در دامان طبیعت برگزار کرده و خاطرات خوشی را از این روز به یادماندنی در کنار خانواده و آشنایان رقم می‌زنند.

امسال با ورود میهمان ناخوانده کرونا حضور در تفرجگاه‌ها، بوستان‌ها، پارک‌ها و فضاهای سبز می‌تواند به ضرر همه شهروندان تمام شده و کلیه تلاش‌ها و طرح‌های اجرا شده برای مقابله با ویروس کرونا را بی نتیجه و ناکارآمد کند.

البته بسیاری از شهروندان فهیم و با فرهنگ استان پیش از این با راه اندازی پویش «در خانه می‌مانیم» خواستار توقف ارایه هرگونه خدمات رفاهی و تفریحی در این روز شدند تا زمینه حضور بیشتر شهروندان در خانه و پیوستن آنها به این کمپین فراهم شود.

بسیاری از گروه‌های مرجع، احزاب، تشکل‌های سیاسی و اجتماعی، سازمان‌های مردم نهاد و فعالان رسانه‌ای و فرهنگی نیز با صدور بیانیه و اطلاعیه از شهروندان خواستند در روز ۱۳ بدر امسال در خانه‌های خود بمانند و به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک کنند.

شهروندان قزوینی با توجه به این نکات، ۱۳ بدر سال ۹۹ را برخلاف سال‌های گذشته در خانه سر می‌کنند تا ویروس منحوس کرونا زحمت خود را کم کند و فرصتی دیگر برای گشت و گذار آنها در دل طبیعت در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.

پیوستن به پویش درخانه می‌مانیم و خارج نشدن از منزل در روز طبیعت امسال، نشان دهنده احترام به حقوق دیگران و رعایت حق الناس است چون اگر یک خانواده نسبت به رعایت این مساله بی‌توجه باشد زمینه شیوع ویروس کرونا و تهدید سلامت تمامی شهروندان را فراهم آورده است.

مناطق تفریحی قزوین، پذیرای مسافران در روز ۱۳ بدر نیستند

استاندار قزوین با تاکید بر حضور شهروندان در خانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، گفت: در ۱۳ بدر امسال، مناطق تفریحی و روستاهای استان به هیچ وجه پذیرای افراد نیستند و لازم است شهروندان در این روز در منزل بمانند.

هدایت الله جمالی پور با بیان اینکه به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی در استان به اجرا درآمد، افزود: در اجرای این طرح تعارفی با هیچ فردی وجود ندارد و با متخلفان و هنجارشکنان طبق قانون برخورد خواهد شد.

وی اضافه کرد: از ابتدای شروع طرح تاکنون برای کنترل ورود و خروج استان ۱۴ نقطه اصلی و ۲۴ نقطه فرعی تعریف و نیروهای دستگاه‌های انتظامی، نظارتی،امدادی و ... در آنها مستقر شده اند.

جمالی پور گفت: از ابتدای اجرای این طرح، ۱۶۸ نیرو در نقاط پیش بینی شده مستقر شده و تاکنون خودروی ۳۱ راننده متخلف توقیف و ۷۱ باب مغازه نیز پلمب شده است.

استاندار قزوین گفت: تاکنون ۸۵ درصد جمعیت استان در زمینه کرونا به صورت تلفنی و غیرحضوری غربالگری شده اند که آمار بسیار خوبی است و نقش موثری در مهار ویروس کرونا ایفا خواهد کرد.

تعطیلی تمامی پارک‌ها و فضاهای سبز قزوین در روز طبیعت

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قزوین در این خصوص گفت: در روز طبیعت تمامی پارک‌ها، فضاهای سبز شهری، اماکن تفرجگاهی و مراکز تفریحی تعطیل بوده و اگر توقفی در این مناطق صورت پذیرد به نوعی خلاف قانون بوده و مستحق اعمال برخوردهای جدی است.

منوچهر حبیبی افزود: شهروندان قزوین با هدف قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا و حفظ سلامت خود و دیگران باید از بیرون رفتن در روز طبیعت خودداری کرده و در خانه بمانند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از توقف و اسکان افراد در اماکن تفریحی، اجازه برپایی چادر در روز طبیعت به مسافران داده نشده و خدمات سرویس بهداشتی و آب نیز قطع می‌شود.

معاون استاندار گفت: هدف از تمامی اقدامات انجام شده، حفظ سلامتی شهروندان در مقابل بیماری کرونا است که انتظار می‌رود همراهی هرچه بیشتر مردم را شاهد باشیم.

برپایی چادر و تجمع در بوستان‌های قزوین روز ۱۳ فروردین ممنوع است

شهردار قزوین در این خصوص گفت: تمامی پارک ها، بوستان‌ها و مراکز گردشگری قزوین در روز طبیعت تعطیل است و از ورود افراد به این مکان‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

سیاوش طاهرخانی گفت: ورودی و خروجی پارک‌های بزرگ شهر قزوین مانند فدک و ملاخلیلا در روز طبیعت مسدود شده است و ماموران شهرداری با کمک پلیس از ورود به آنها جلوگیری می‌کنند.

طاهرخانی اضافه کرد: همه مردم باید برای از بین بردن ویروس کرونا با همدیگر یکدل و همراه باشند تا بتوانیم جشن پیروزی بر کرونا را در آینده‌ای نزدیک در بوستان‌ها و پارک‌های استان برگزار کنیم.

وی افزود: شهروندان قزوینی با ماندن در خانه، توفیقی را که بعد از مقابله با ویروس کرونا حاصل می‌کنند، در آینده‌ای نزدیک باشکوه‌تر از روز طبیعت در دامان فضای سبز قزوین جشن خواهند گرفت.

خانواده‌های قزوینی به پویش درخانه می‌مانیم بپیوندند

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین با اشاره به آئین کهن ۱۳ بدر و روز طبیعت و تأکید بر ماندن در خانه، گفت: نوروز برای ما ایرانیان یادآور پیوند با طبیعت و آغاز شکفتن جوانه‌ها و رویش گیاهان است که باید مراسم استقبال از آن در روز ۱۳ فروردین در دامان طبیعت برگزار شود.

صدیقه ربیعی افزود: متاسفانه امسال ویروسی منحوس و ناخوشایند به نام کرونا زندگی جهانیان را مختل کرده است و ما نیز برای نشان دادن فرهنگ اصیل و والای نوع‌دوستی و احترام به حقوق شهروندی روز طبیعت را متفاوت از آئین و سنتمان و همچنین متفاوت از سال‌های قبل در منزل سپری خواهیم کرد.

وی گفت: ما باری دیگر با انسجام و همدلی به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک خواهیم کرد و در این روز برای تندرستی بیماران مبتلا به کرونا و برای آمدن روزهای خوب و امیدبخش بهاری دست به دعا خواهیم شد.

ربیعی بیان داشت: این روزها به شدت برای همگان حساس است و سلامتی تک تک افراد در گرو رفتار اجتماعی دیگران و برعکس سلامتی شهروندان به عنوان یک کل در گرو پایبندی تک تک افراد به توصیه‌هاست.

وی گفت: در این راستا از خانواده‌های شریف و با فرهنگ استان قزوین خواستارم تا با پیوستن به پویش روز طبیعت در خانه می‌مانیم، سلامت را برای خانواده‌های خود و همشهریان رقم زده و روز طبیعت متفاوتی را تجربه کنند.

انسداد کلیه مسیرهای منتهی به منطقه گردشگری الموت

بخشدار مرکزی قزوین در این خصوص گفت: به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حضور شهروندان در منطقه گردشگری الموت، محدودیت تردد به این منطقه اعمال شده است و مسیرهای ورودی به این منطقه از امروز از ابتدای روستای کورانه به طور کامل مسدود خواهد شد.

امیر جعفرزادگان با اشاره به اینکه در آیین ۱۳ بدر سال گذشته حجم بالایی از تردد خودروها را به این منطقه شاهد بودیم، ادامه داد: شهروندان قزوینی باید توجه کنند که مسیر این منطقه از جاده الموت از میدان شورا در شهر قزوین کماکان مسدود بوده و هیچ گونه ترددی در آن صورت نخواهد گرفت.

وی از مردم خواست تا در روزهای آینده به ویژه در روز ۱۳ بدر از هرگونه تردد خودداری کرده و برای کمک به قطع زنجیره کرونا کمک کنند.

جعفرزادگان با تاکید بر به کارگیری کلیه ظرفیت‌ها به منظور حفظ سلامت مردم، اظهار داشت: امروز هیچ وظیفه‌ای مهمتر از سلامت مردم نداریم و با تمام توان برای شکست کرونا تلاش خواهیم کرد.

احزاب قزوین: مردم به پویش درخانه می‌مانیم بپیوندند

مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری قزوین در این باره گفت: جمعی از احزاب و فعالان سیاسی استان از مردم درخواست کردند به پویش در خانه می‌مانیم بپیوندند تا زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.

اسدالله حمزه‌ای افزود: تاکنون اقدامات بسیار مناسبی در زمینه پیشگیری و درمان بیماری کرونا در استان صورت گرفته و طرح‌های مختلفی برای قطع زنجیره انتقال آن در استان به مرحله اجرا درآمده است.

وی اضافه کرد: در این راستا با هماهنگی دفتر سیاسی و انتخابات استانداری قزوین، احزاب استان از مردم درخواست کرده اند به منظور پیشگیری از ویروس کرونا و کاهش میزان ابتلای شهروندان به آن به پویش در خانه می‌مانیم بپیوندند.

حمزه‌ای با تشکر از این احزاب، افزود: حزب انجمن روزنامه نگاران زن ایران در استان، حزب اراده ملت ایران در قزوین، حزب اسلامی کار در استان، حزب موتلفه اسلامی قزوین، حزب اتحاد ملت در استان، حزب خانه پرستار در قزوین، شورای ائتلاف پیروان ولایت در استان و حزب کارگزاران سازندگی در قزوین از جمله احزابی هستند که خواستار مشارکت مردم در پیشگیری از ویروس کرونا شده اند.

مدیر کل دفتر سیاسی و انتخابات استانداری قزوین گفت: این احزاب با صدور پیامی تاکید کرده اند که در این شرایط خطیر که مردم ایران و بیش از ۱۹۷ کشور دیگر جهان در معرض ویروس کرونا واقع شده اند تنها راه جلوگیری از ابتلا و همه گیر شدن آن، رعایت بهداشت فردی و در خانه ماندن به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس است.

وی با اشاره به فرارسیدن اعیاد شعبانیه و آیین کهن ۱۳ بدر، گفت: احزاب استان تاکید کرده اند امیدواریم مردم با پایبندی به شعار در خانه می مانیم به قطع زنجیره انتقال این ویروس کمک کرده و روزهای خوب و خوشی را برای آینده خود، استان و کشور رقم بزنند.

تاکنون ۹۳۳ نفر در قزوین به ویروس کرونا مبتلا شده،۶۱۲ نفر بهبود یافته و متاسفانه ۱۳۱ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

تاکنون اقدامات و طرح‌های بسیار خوبی از سوی دولت برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا صورت گرفته که آخرین نمونه آن اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در سطح کشور بود.

با توجه به نتایج مثبت این طرح‌ها و حرکت به سمت نابودی کامل این ویروس، از شهروندان عزیز درخواست می‌شود آیین ۱۳ بدر امسال را متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار کرده و با ماندن در خانه‌های خود به کادر درمان، مسوولان بهداشتی و اجرایی در شکست کامل ویروس کرونا یاری رسانند.

کد خبر 496675

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha