سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین، نیمه‌شب سه‌شنبه شهر «حصار گرمخان» از توابع شهرستان بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی را لرزاند.

زلزله در خراسان شمالی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زلزله را ساعت ۲۳ و ۳۴ دقیقه و ۱۹ ثانیه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در ۲۵ کیلومتری شهر حصار گرمخان، در شرق بجنورد استان خراسان شمالی عنوان کرد.

موقعیت این زمین‌لرزه ۳۷.۳۲ شمالی و ۵۷.۶۳ شرقی در ۲۷ کیلومتری شیروان و ۳۰ کیلومتری اسفراین عنوان‌شده است که اهالی این ۲ شهرستان نیز این زلزله را احساس کردند.

تاکنون گزارشی از خسارات احتمالی این حادثه دریافت نشده است.  

استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین‌شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.

این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می‌گیرد که در این زون گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل‌ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می‌دهند موجب وقوع زمین‌لرزه‌های مخرب می‌شوند.

مهم‌ترین گسل‌های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود ۱۷۰ کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع‌شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می‌کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای ۵۵ تا۵۰ کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.

بر اساس آمارهای موجود در سده اخیر ۱۳ زمین‌لرزه باقدرت بیش از ۵.۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ‌داده است که آخرین آن باقدرت ۶.۲ درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال ۱۳۷۵ بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.

زلزله ۲۳ اردیبهشت‌ماه ۹۶ نیز موجب کشته شدن ۲ نفر و مصدومیت صدها نفر در این استان شد و خسارات عمده‌ای هم در پی داشت.

کد خبر 496649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha