مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود گفت: به‌منظور تولید نهال موردنیاز برای توسعه فضای سبز، ۳۵۰ هزار اصله نهال در این شهرستان تولید شد.

جنگلکاری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا کشاورزیان دوشنبه ۱۱ فروردین گفت:  که ۶۰ هزار اصله به‌صورت قلمه و بقیه به به‌صورت بذر کشت شد، کاشت نهال به سبب آثار مستقیم و غیرمستقیم خود نقش اساسی در امر توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع ایفا می‌کند.

وی با اشاره به این‌که شهرستان شاهرود، استان سمنان به دلیل واقع‌شدن در رشته‌کوه‌های البرز شمالی و جنوبی دارای شرایط آب و هوایی متنوعی است، تصریح کرد: این امر موجب تنوع پوشش گیاهی، درختچه‌ای و درختی بالایی در نقاط مختلف شهرستان شده است.

 کشاورزیان اظهار داشت: به‌منظور تولید نهال موردنیاز این اداره در سال ۱۳۶۲ اقدام به احداث نهالستانی در کیلومتر ۵ جاده بسطام و در مجاورت پارک جنگلی «چغولگیر» نمود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود مساحت این نهالستان را ۱۵ هکتار خواند و ابراز داشت: بافت خاک نهالستان «لومی رسی» تا «لومی شنی» است و منبع تأمین آب این نهالستان یک حلقه چاه عمیق با آبدهی ۲۵ لیتر در ثانیه است.

وی گفت: مساحت زیر کشت این نهالستان حدود چهار هکتار در هرسال بوده و مابقی برای آیش و تأمین کود سبز در نظر گرفته‌شده، مقداری از این نهال‌ها مانند گلابی وحشی، زرشک و بلوط برای جنگل‌کاری در عرصه‌های جنوبی البرز تولید می‌شود و همچنین نهال‌هایی شامل سنجد، زبان‌گنجشک، عرعر، اقاقیا، ارغوان، سرو شیراز و خمره‌ای و نقره‌ای در نیمه اسفندماه هرسال بین مردم توزیع می‌شود.

کشاورزیان ادامه داد: سال گذشته در سطح حدود یک هکتار هشت گونه از گیاهان دارویی مانند آویشن، رزماری، گل محمدی، گل‌گاوزبان و بادرنجبویه جهت توسعه گیاهان دارویی تولید شد.

وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

کد خبر 496535

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha