گروهی هستند که نظریه انتشار ویروس به‌عنوان یک اقدام آزمایشگاهی و به‌عبارت‌دیگر جنگ میکروبی آمریکا را دنبال می‌کنند و برخی سوابق و عملکردهای سابق آمریکا در این زمینه را مورد استناد و مبنای فرضیات خود قرار می‌دهند. البته پاره‌ای از منابع و محافل نیز نقش رژیم صهیونیستی و عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم را مطرح می‌کنند.

امریکا و چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شرق، موضوع نقش آمریکا در انتشار ویروس کرونا آن‌چنان‌که چین در ادعایی ارتش آمریکا را عامل انتقال ویروس می‌داند، مورد اهتمام محافل مختلف قرار گرفته است. در این بین گروهی هستند که نظریه انتشار ویروس به‌عنوان یک اقدام آزمایشگاهی و به‌عبارت‌دیگر جنگ میکروبی آمریکا را دنبال می‌کنند و برخی سوابق و عملکردهای سابق آمریکا در این زمینه را مورد استناد و مبنای فرضیات خود قرار می‌دهند. البته پاره‌ای از منابع و محافل نیز نقش رژیم صهیونیستی و عملکرد سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم را که هیچ‌گونه وسیله‌ای برای از میدان خارج‌کردن دشمنان خود فروگذاری نمی‌کنند نیز مطرح می‌کنند.

در طرح و پیگیری فرضیه جنگ میکروبی و اشاعه ویروس آزمایشگاهی پاسخ به این سؤال در اولویت بالایی قرار دارد که اگر این فرض را دنبال کنیم، درباره علت آلوده‌شدن مردم آمریکا و ساکنان سرزمین‌های اشغالی و اوج‌گیری اشاعه این ویروس در اروپا و پاسخ به این ملاحظه که چه اتفاقی رخ داده که در اشاعه ویروس توسط آمریکا مردم این کشور و هم‌پیمانانش نیز دچار مشکل شده‌اند، باید به استدلال مبنایی قوی‌تری رجوع شود که پایه‌های اولیه فرض را دچار تردید نکند.

فرضیه و ادعای بعدی که چینی‌ها پیگیر آن هستند، فرضیه آلوده‌بودن نیروهای نظامی آمریکایی شرکت‌کننده در مسابقات قهرمانی ارتش‌های جهان در اکتبر سال گذشته ۲۰۱۹ در ووهان چین به کرونا است که آمریکایی‌ها تاکنون پاسخ روشنی به آن نداده‌اند؛ جز اینکه با فرافکنی ادعای چینی‌بودن ویروس یا اظهارات نامعقول پمپئو مبنی بر اینکه ایران عامل آلوده‌سازی سایر کشورهاست، ارائه کرده‌اند.

ادعاهای مقامات و سخنگوی وزارت خارجه چین بر این فرضیه استوار است که در جریان برگزاری مسابقات ورزشی قهرمانی ارتش‌های جهان در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ در ایالت ووهان که بعدا و در ماه نوامبر به‌عنوان مرکز انتشار ویروس در چین مشخص شد، نظامیان آلوده به ویروس ارتش آمریکا نیز حضور نسبتا گسترده‌ای در این مسابقات و ایالات ووهان چین داشته و احتمالا ناقل بیماری بوده‌اند.

بر اساس فرضیه یادشده ویروس کرونا ماه‌ها قبل از شیوع آن در ووهان چین، در ایالات متحده شایع بوده و آمریکایی‌ها عمدا یا سهوا از علنی‌کردن آن خودداری کرده و باعث شدند که ویروس به سایر نقاط جهان از جمله چین سرایت کند.

برای فهم بهتر ادعای آلوده‌کردن ووهان توسط نظامی‌های آمریکایی، ‌باید به اظهارات رابرت ردفیلد، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا (CDC) رجوع شود. او در جلسه ۱۲ مارس پرسش و پاسخ کنگره و در مطالب خود درباره منشأ شیوع بیماری به این نکته اشاره کرده است که آمریکایی‌هایی که به‌عنوان مبتلا به گریپ فوت کرده‌اند، ممکن است به دلیل ابتلا به covid-۱۹ جان خود را از دست داده باشند.

بر اساس اظهارات رابرت رادفیلد در جلسه تقریبا دوساعته ۱۲ مارس ۲۰۲۰ مجلس نمایندگان که ویدئوی آن نیز در دسترس است و مورد سؤال و جواب هارلی رودا، نماینده دموکرات کالیفرنیا قرار می‌گیرد، در پاسخ به این سؤال که بدون تست‌های کرونا، این امکان وجود دارد افرادی را که به اشتباه در گروه مبتلایان به گریپ، قرار داده باشند، مبتلا به covid-۱۹ بوده‌اند، می‌گوید: در این مورد، روش استاندارد (در ایالات متحده) به این شکل است که در اولین مرحله از بیمار آزمایش گریپ گرفته می‌شود. اگر او مبتلا به گریپ تشخیص داده شد، آزمایش او در خصوص گریپ مثبت تلقی می‌شود. این شرایط وقتی رخ می‌دهد که بیمار مورد تست قرار می‌گیرد ولی اگر آزمایش نشده باشد؛ ما نمی‌دانیم که او چه بیماری‌ای داشته است. البته چنانچه فردی بر اثر گریپ فوت کند، موضوع پیگیری و نظارت بر مرگ ذات‌الریه که مورد نظر «مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا» است، در تمامی شهرها، ایالات و بیمارستان‌های آمریکا وجود ندارد.

رودا، نماینده دموکرات کنگره در ادامه از او سؤال می‌کند که بنابراین ممکن است کسانی باشند که ظاهرا بر اثر یک گریپ درگذشته‌اند، درحالی‌که علت مرگ آنها می‌توانسته، covid-۱۹ باشد و رد فیلد مدیر «مرکز تشخیص بیماری‌ها در آمریکا» پاسخ می‌دهد که درحال‌حاضر (یعنی ۱۲ مارس ۲۰۲۰) در ایالات متحده مواردی هستند که به همین نحو، تشخیص داده شده‌اند.

بنابراین، از توضیحات مدیر مرکز و کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا چنین استنتاج می‌شود که به دلیل ناکافی‌بودن آزمایش‌ها (تست‌ها)، قطعا ممکن است مواردی از فوتی‌های covid-۱۹ وجود داشته‌اند که مورد شناسایی واقعی قرار نگرفته و به طور نادرست علت مرگ آنها به گریپ نسبت داده شده است. به گفته این مسئول آمریکایی، عواملی در دست است که نشان می‌دهد این موارد رخ داده است ولی به زمان و تعداد آنها اشاره‌ای نکرد.

با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۹ نزدیک به ۲۴ میلیون نفر در ایالات متحده به گریپ مبتلا شده و نزدیک به ۲۰ هزار نفر آنها، جان خود را بر اثر آن از دست داده‌اند (این رقم را ترامپ نیز تأیید کرده است) سؤال اینجاست که چه تعداد از آنها، مبتلا به covid-۱۹ بوده و در چه تاریخی وضعیت صفر برای covid-۱۹ در ایالات متحده برقرار و چه تعدادی به این ویروس دچار شده‌اند؟

همچنین با در نظر گرفتن اینکه نظامیان آمریکایی حاضر در ووهان برای شرکت در مسابقات قهرمانی ارتش‌های جهان، احتمالا می‌توانسته‌اند حامل ویروس covid-۱۹ بوده و آن را منتقل کرده باشند، این فرضیه نیز می‌تواند مطرح باشد که نظامیان سایر کشورهای حاضر در مسابقات قهرمانی ارتش‌های جهان، از جمله ورزشکاران نظامی‌ ایرانی، نیز در تماس با نظامیان آمریکایی مبتلا شده باشند.

کد خبر 496441

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    1 0
    آمریکا در سال 2001میلادی از معاهده سلاح‌های سمی و بیولوژیک خارج شد است. ایالات متحده آزمایشگاه‌هایی برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک در کشورهای گرجستان، اوکراین، مولداوی، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان و قزاقستان دارد که خارج از مرزهای ایالات متحده و در کانون کشورهای هدف قرار دارد؟ در هفتمین دوره بازی‌های جهانی ارتش‌های دنیا که بین ۱۸ تا ۲۷ اکتبر در شهر ووهان چین برگزار شد ارتش آمریکا اولین عملیات مخربش را آغاز کرد. آمریکا اکتبر ۲۰۱۹ مانوری به نام «Event 201» برای آمادگی در برابر ویروس همه ‌گیری جهانی برگزار کرد؟ چرا معاون سیا در این مانور شرکت داشت؟ آیا به خاطر این بود که آمریکا پیش‌بینی می‌کرد یک ویروس عفونی همه‌گیر جهانی ایجاد میکند؟چرا یک ماه بعداز این مانور مواردی از ابتلا به ذات‌الریه به دلایل نامعلوم در چین مشاهده شد و سه ماه بعد شاهد بیماری همه‌گیر دیگری بودیم. تحقیقات ژنتیکی نشان می‌دهد که نوع ویروس کرونا چین از گروه C است، درحالیکه ویروس‌های گروه A و B - که ویروس‌‌های والد گروه C هسند- هر دو در ایالات متحده یافت می‌شوند.افراد مبتلا به کووید-۱۹ در آمریکا ارتباطی با چین نداشتند.