گروهی از ویروس‌شناسان می‌گوید ویروس جدید کرونا ممکن است برای سال‌ها و حتی دهه‌ها در میان انسان‌ها در حال انتشار بوده باشد.

ویروس کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پوست گروهی از ویروس شناسان آمریکایی، بریتانیایی و استرالیایی در مقاله‌ای که در ۱۷ مارس در ژرونال Nature Medicine منتشر کرده‌اند، می‌نویسند ویروس جدید کرونا که سازمان جهانی بهداشت آن را کووید-۱۹ نام‌گذاری کرده است،  ممکن است سالها یا حتی ده‌ها سال قبل از شناسایی آن در شهر ووهان در استان هونان چین به طور خاموش در میان انسان‌ها در حال انتشار بوده است.

این دانشمندان که در حال تحقیق در مورد سابقه تکاملی این ویروس و  تلاش برای تعیین منشاء آن هستند، می‌گویند این ویروس ممکن است مدتها پیش از حیوانات به انسان منتقل شده است.

این دانشمندان می‌گویند گرچه ممکن است امکان‌های دیگر درباره منشا این ویروس را رد نمی‌کنند، اما ویروس جدید کرونا دارای یک جهش منحصر به فرد است که در ویروس‌های مشابه در میزبان‌های احتمال حیوانی دیده نمی‌شود. به گفته این دانشمندان این جهش احتمالا در نتیجه ایجاد عفونت مکرر با این ویروس در خوشه‌های کوچک انسان‌ها رخ داده است.

دکتر فرانسیس کالینز، مدیر انستیتوی ملی بهداشت آمریکا که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید نتایج این بررسی که سناریوی احتمالی را پیشنهاد می‌کند که در آن هنگامی ویروس جدید کرونا از حیوانات به انسان‌ها منتقل شد، هنوز توانایی بیماری‌زایی نداشت.

او می‌گوید: «بعد در نتیجه تغییرات تدریجی تکاملی در طی سالها یا شاید دهها سال، این ویروس سرانجام این توانایی را پیدا کرد که هم از انسانی به انسانی دیگر منتقل شود و هم در انسان بیماری وخیمی ایجاد کند.»

کد خبر 496423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیدار IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۱
    0 1
    خیالبافی ویا فرار به جلو!