این روزها برخی از شهروندان به دلیل ایپیدمی ویروس کرونا، بعد از استفاده مداوم از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده با مشکل اگزما پوستی مواجه می‌شوند که توصیه های متخصص پوست و مو در این باره می تواند راهگشا باشد.

اگزما پوستی

همشهری آنلاین- سارا جعفرزاده: یکی از مشکلاتی که این روزها شهروندان به دلیل ایپیدمی ویروس کرونا بعد از استفاده مداوم از مواد ضدعفونی کننده مانند الکل، ژل و محلول‌های ضدعفونی کننده با آن مواجه می‌شوند، اگزما پوستی است که عموما با خارش شدید، قرمزی پوست، جوش‌های ریز، پوسته پوسته شدن پوست و خشکی پوست همراه است. در واقع می‌توان گفت به دلیل اینکه اقلام ضدعفونی کننده به دلیل خاصیت ضد باکتریایی رطوبت پوست را می‌گیرند. از طرفی در بلندمدت استفاده از این اقلام باعث ایجاد اگزما می‌شود که باید درمان شود. راه حل‌هایی توسط پزشکان این روزها ارائه می‌شود که امتحان کردن آنها نتایج مطلوبی خواهد داشت.

  • پوست‌تان را چرب نگه دارید

شاید در طول روز مجبور شوید دست‌های خود را بیش از  ۱۰ بار بشویید یا ضدعفونی کنید اما نکته اینجاست که پس از هر بار شستن حس ناخوشایندی را در پوست خود حس خواهید کرد؛ حسی که ناشی از مصرف مواد شوینده، الکل و ژل‌های ضدعفونی کننده است.
دکتر «پروین متوسلین» متخصص پوست و مو در این‌باره می‌گوید: «برخی از افراد به صورت ژنتیکی مبتلا به اگزما پوستی هستند و برخی دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا و استفاده مکرر از مواد شوینده شیمیایی و ضدعفونی کننده شواهدی از اگزما را در روی پوست خود مشاهده می‌کنند که توصیه ما به هر دو گروه این است که حتما برای در امان ماندن از ویروس، شست‌ و شوی دست‌ها را ادامه دهند اما به وسیله صابون‌های مرطوب کننده این کار را انجام دهند و این صابون‌ها را جایگزین صابون‌های معمولی کنند.»
او ادامه می‌دهد: «بهترین کار این است که بعد از هر بار شست و شوی دست، با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و نرم‌کننده، روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن بادام و وازلین پوست دست را به طور کامل چرب کنند تا رطوبت از دست رفته جایگزین شود.»

  • صابون‌های آنتی باکتریال ارجحیت ندارند

این روزها کم نیستند افرادی که به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند تا صابون های آنتی باکتریال تهیه کنند؛ به خیال اینکه تاثیرات مثبتی نسبت به سایر صابون‌ها دارد.
دکتر متوسلین می‌افزاید: «صابون‌های آنتی باکتریال نسبت به صابون‌های معمولی ارجحیت ندارند و شهروندان باید بدانند که استفاده از این صابون‌ها به دلیل خاصیت آنتی باکتریالی که دارند، بیشتر باعث خشکی و کاهش رطوبت پوست می‌شود. استفاده از این صابون ها در صورت تجویز پزشک متخصص امکان پذیر است و در سایر موارد توصیه نمی‌شود. در صورتیکه افراد علائمی از اگزما را در پوست خود مشاهده نمی‌کنند، استفاده از صابون‌های معمولی کفایت می‌کند اما در صورت مشاهده علائم اگزما مانند خارش و پوسته پوسته شدن استفاده از یک صابون مرطوب کننده پیشنهاد می‌شود.» 
دکتر متوسلین تاکید می‌کند در صورتیکه فردی با علائم اگزما به صورت خفیف مواجه شود می‌تواند به صورت محدود و کوتاه مدت از پمادهای ضد حساسیت استفاده کند که در داروخانه‌ها موجود است اما در صورتیکه فرد علائم شدیدی از اگزما را تجربه می‌کند حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند.»

کد خبر 496179

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha