شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
۰ نفر

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: این میزان پرآبی پشت سدهای خراسان رضوی در مقایسه با پارسال حدود دو برابر بیشتر است.

سد های خراسان رضوی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد علایی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خراسان رضوی شنبه ۹ فروردین در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: حجم آب در مخزن ذخیره پشت سدهای خراسان رضوی طی مدت مشابه پارسال ۲۴ درصد از کل ظرفیت آنها بود.

وی ادامه داد: بارش‌های رخ داده اخیر تاکنون موجب رشد ۲۱ درصدی حجم آب در کل فضای ذخیره‌سازی پشت سدهای خراسان رضوی شده است.  

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: بر این اساس هم‌اینک ۷۱۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای این استان جمع شده است.

وی افزود: حدود ۱۵ میلیون مترمکعب از آبی که هم‌اینک پشت سدهای خراسان رضوی انباشته شده مربوط به آورد آبی از ابتدای امسال تاکنون است.  

علایی ادامه داد: دو سد کوچک "کمایستان" در جغتای و "دولت‌آباد" در چناران نیز تاکنون سرریز و ذخیره آبی ۶ سد دیگر شامل ارداک، درونگر، چالی دره، زاوین و یام خراسان رضوی هم بالای ۸۰ درصد پرآب شده است.

وی مجموع حجم ذخیره آب سدهای بزرگ و در حال بهره‌برداری را در خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب از این حجم مربوط به سد دوستی مشترک بین ایران و جمهوری ترکمنستان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی حجم ذخیره‌سازی سد دوستی را ۵۴۶ میلیون مترمکعب ذکر و بیان کرد: ۴۵ درصد از حجم قابل ذخیره سد دوستی که در تامین آب مشهد نقش مهمی دارد هم‌اینک پرآب است.

وی گفت: میزان آب کنونی ذخیره شده پشت سد دوستی نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۱ درصدی افزایش نشان می‌دهد.

سد خاکی "دوستی" با هسته رسی به ارتفاع ۷۸ متر، طول تاج ۶۵۵ و عرض تاج ۱۵ متر و مخزن یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعبی، در مرز ایران و ترکمنستان بر رودخانه مرزی هریرود در فاصله ۷۵ کیلومتری شهر سرخس قرار دارد. این سد با همکاری مشترک ایران و ترکمنستان سال ۱۳۸۴ به بهره‌برداری رسید.  

خراسان رضوی دارای ۳۲ سد فعال در محدوده شهرستان‌های تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.  

کد خبر 495966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha