همشهری‌آنلاین: پس از مدت‌ها که دست اندرکاران امور کتاب رقم پایین مطالعه را امری غیر مستند لقب می‌دادند، یک مقام رسمی و مرتبط با کتاب و کتابخوانی اعلام کرد: سرانه کتابخوانی در ایران دو دقیقه در شبانه روز است.

به گزارش همشهری آنلاین علی‌اکبر اشعری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در
 حاشیه دهمین همایش سراسری مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستادهای تابعه که در مشهد برگزار می شود، به‌مهر گفت: این سرانه با افزودن کتب درسی برای برخی از افراد در شبانه روز حدود شش دقیقه است.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور با اشاره به جمعیت ۷۰ میلیونی کشور یادآور شد: برای ملتی که بیش از ۸۵ درصد باسواد دارد این رقم، بسیار تأسف‌بار است.

وی اظهار داشت: این در حالی است که شاخص‌های کتابخوانی در کشور بسیار بالاست و می توان از این شاخص‌ها به صورت بهینه استفاده کرد.

اشعری تعداد تیتراژ کتاب و کتابخانه های عمومی را جزء مهمترین شاخصهای موجود کتابخوانی دانست و افزود: هم اکنون ایران با بیش از دو هزار کتابخانه عمومی و چاپ حداقل سه هزار نسخه کتاب در هر خط چاپ یکی از فرهنگ سازترین کشورهای دنیا است.

رئیس سازمان کتابخانه و اسناد ملی ایران با اشاره به رشد ۱۵ درصدی کتابخوانی در کشور بیان داشت: عدم وجود فضایی مناسب در کتابخانه‌ها و به روز نبودن کتب موجود در این کتابخانه‌ها بزرگترین مشکلات کشور در زمینه کتابخوانی است.

وی در خصوص اسناد موجود کتابخانه‌های ایران یادآور شد: در حال حاضر این کتابخانه دارای بیش از دو میلیون کتاب، چهار میلیون جلد نشریه، ۳۰۰ میلیون سند و حدود ۵۶ هزار نسخ خطی است.

اشعری خاطرنشان کرد: همچنین این کتابخانه با ۴۰۰ کتابخانه ملی در دنیا تاکنون موافقت نامه امضا کرده است.

وی اظهار داشت: تاکنون در بسیاری از استانها، شعب کتابخانه ملی افتتاح شده که این شعب هنوز در استان خراسان رضوی به دلیل عدم همکاری مسئولان استانی با اختصاص فضایی مناسب به بهره برداری نرسیده است.

رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی پیش از این در نشستی در همشهری آنلاین به تشریح ویژگی ها و امکانات کتابخانه ملی و سازمان اسناد پرداخت[نشست تخصصی با استاد علی اکبر اشعری در همشهری آنلاین]

کد خبر 49585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز