مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
۰ نفر

نیمه اول سال ۹۸ اتفاقات و حوادث فراوانی برای مردم کشورمان و نیز استان تهران رخ داد که مهمترین این رویدادها را مرور می کنیم.

وقایع

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر سال ۹۸ از ابتدا با حوادثی آغاز شد و در همان روزهای اول سال ۹۸ بود، که بارش‌های فراوان سبب سیل و آب گرفتگی در بسیاری از مناطق استان تهران شد.

فروردین ماه؛ سیل و آبگرفتگی

پنج روز از سال ۹۸ نگذشته بود، که بارش‌های شدید و نیز پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر تداوم این بارش‌های بهاری زنگ خطر را برای وقوع سیلی ویرانگر، مانند آنچه در استان‌های شمالی کشور رخ داده بود، در تهران به صدا درآمد و این وضعیت قرمز، شامگاه پنج فروردین اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور را به ستاد مدیریت بحران استان تهران کشاند، تا از وقوع حادثه برای پایتخت نشینان جلوگیری کند.

جهانگیری در این جلسه گفت: به دلیل تراکم جمعیت تهران و وجود برخی اتوبان‌ها و تفرجگاه‌های تهران در حاشیه رودخانه‌ها، وقوع سیل می‌تواند خسارات سنگین و غیرقابل جبرانی وارد کند و لازم است با حساسیت ویژه و آماده باش کامل و در نظر گرفتن کوچک‌ترین احتمال، تمام اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز خسارات جانی و مالی به مردم انجام شود.

وی دستور آماده باش ستاد مدیریت بحران در سطح استان تهران را تا روز هفتم فروردین صادر کرد و افزود: باید برای جاری شدن سیل در رودهای بالادستی تهران آماده باشیم.

استاندار تهران نیز خروج فرمانداران این شهرستان را ممنوع کرد، تا بتواند، بارش‌های گسترده این استان را کنترل کند و این بارش‌ها در حد آبگرفتگی و سیلاب خیابانی گذشت، در جنوب تهران شامل پیشروی سیلاب تا نزدیکی آسایشگاه کهریزک و نیز تخلیه سه روستا در شهرستان ری بودیم، اما خوشبختانه سیل در استان تهران خسارات قابل توجهی در استان تهران وارد نکرد.

کمک ادارات، بسیجیان، مردم و مسئولان استان تهران به استان‌های سیل زده گستان، خوزستان و لرستان از دیگر اتفاقات مهمی بود، که فروردین ماه در این استان رخ داد.

اردیبهشت ماه؛ قهرمانی تیم والیبال شهرداری ورامین در آسیا و هجوم ملخ‌ها

اما اردیبهشت ماه با خبر خوب برای مردم استان تهران آغاز شد و قهرمانی تیم والیبال لیگ برتری شهرداری ورامین، به عنوان نماینده شایسته استان تهران و کشورمان در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا در این ماه سبب بالندگی تهرانی‌ها شد.

پس از آن و در هشتم اردیبهشت ماه بود، که استاندار تهران از تذکر شفاهی به فرمانداری‌ها و شهرداری‌های این استان خبر داد و گفت: نباید برنامه‌های پر هزینه برگزار شود.

این اقدام نیز گامی مثبت و قابل تأمل در جهت برخورد با هزینه‌های گزاف در ادارات از جیب بیت المال بود، که با استقبال مردمی و حمایت‌های فعالان اجتماعی نیز مواجه شد.

در همین ماه و با انتصاب شکراله حسن بیگی از سوی استاندار تهران به عنوان رئیس ستاد انتخابات این استان عملاً انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان تهران وارد فاز اجرایی شد.

حضور سید محمد بطحائی، وزیر آموزش و پرورش در تاریخ ۱۸ اردیبهشت در شهریار و افتتاح مدرسه «گام دوم انقلاب» در شهر «اندیشه» از دیگر اتفاقاتی بود، که در اردیبهشت ماه رخ داد، بطحائی در این سفر با اعلام اینکه «برخی نگرانی‌ها مبنی بر این وجود دارد، که اگر نتوانیم تجهیزات، مدارس و نیروی انسانی را در شهرستان‌های استان تهران مطابق با رشد جمعیت افزایش دهیم، مدارس ۳ شیفته شوند، اما اطمینان می‌دهیم، که مشکلات را رفع کرده و نمی‌گذاریم، کلاسی خالی از معلم باشد.» نگرانی‌های ایجاد شده در بین مردم استان در خصوص تراکم بالای جمعیت در این استان و کمبود نیروی انسانی را پایان بخشید.

اواخر اردیبهشت ماه هجوم ملخ‌های «شکم بادمجانی» را در جنوب تهران و بخش‌هایی از شهرستان‌های ورامین، ری، پاکدشت، قرچک و پیشوا شاهد بودیم، که خساراتی را به عرصه‌های منابع طبیعی و نیز جهاد کشاورزی استان تهران وارد کرد.

خردادماه؛ برگزاری پرشور راهپیمایی ۱۵ خرداد در ورامین و پیشوا و سالروز ارتحال امام در حرم مطهر

دوم خرداد بود، که ۴ فرماندار استان تهران در شهرستان‌های قدس، پردیس، ری و بهارستان با حکم انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران تغییر کردند و لیلا واثقی، عبدالعظیم رضایی، مجتبی خانجانی و احمد اسماعیلی راد به ترتیب به سرپرستی فرمانداری‌های قدس، پردیس، بهارستان و ری منصوب شدند و نظام ملکشاهی و بهمن جلیلیان نیز به ترتیب سمت معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری تهران و سرپرست معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری شمیرانات منصوب شدند و هدایت الله جمالی پور، فرماندار ویژه پیشین ری و معاون سابق استاندار تهران نیز به سمت مشاور ویژه استاندار تهران در امور اقتصادی منصوب شد.

بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی استان تهران این تغییرات فرمانداران را اصلاح ترکیب دولتی‌ها برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه ارزیابی می‌کردند.

در همان دوم خردادماه و حوالی ظهر، یک فروند بالگرد نیروی هوایی ارتش در صباشهر فرود اضطراری داشت، که به گفته فرماندار شهریار علت اولیه این فرود اضطراری نقص فنی بود.

خوشبختانه تمام ۴ سرنشین این بالگرد سلامت بودند.

خردادماه اما همواره حال و هوای ۱۴ و ۱۵ خرداد و مراسم ارتحال امام خمینی (ره) و نیز یادبود قیام کفن پوشان ورامین و پیشوا در ۱۵ خرداد ۴۲ سراسر این استان را فرا می‌گیرد و تهرانی‌ها آماده برگزاری هرچه باشکوه‌تر این یادبودها می‌شوند.

در سال ۹۸ نیز مانند، سال‌های قبل مراسم پرشور ارتحال امام خمینی (ره) در حرم ایشان و با سخنرانی مقام معظم رهبری برگزار شد

۱۵ خرداد نیز راهپیمایی با شکوهی در شهرستان‌های ورامین و پیشوا با حضور مردم مؤمن و ولایی این ۲ شهرستان به عنوان وارثان قیام ۱۵ خرداد برگزار شد.

درگذشت «حلیمه خاتون خانیان» همسر و مادر شهیدان سجادیان در دماوند نیز از دیگر رخدادهای خرداد ۹۸ بود، که حضور مردم قدرشناس و مؤمن دماوند در مراسم تشییع و خاکسپاری این مادر و همسر شهیدان و سخنرانی حجت الاسلام حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم هفتم درگذشت این مرحوم ماندگار شد.

۲۳ خردادماه نیز با حضور مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان در پاکدشت، دو پروژه ورزشی در این شهرستان به بهره برداری رسید.

تیرماه؛ موافقت وزیر کشور با شهر شدن «جلیل آباد» و بازدید رئیس مجلس از شهرک صنعتی شمس آباد

هفتم تیر ماه و هم زمان با روز حقوق بشر آمریکایی، شاهد برگزاری مراسم تشییع شهید «مهدی ثامنی راد» از شهدای مدافع حرم ورامین که در ۲۲ بهمن سال ۹۴ و در منطقه «تل هور» سوریه به شهادت رسیده بود و تشییع پیکر شهید تازه تفحص «حسین اصلانخانی» پس از ۳۱ سال در وحیدیه شهریار بودیم.

نهم تیرماه نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به شهرک صنعتی «شمس آباد» ری رفت و در حالی که توسط انوشیروان محسنی بند پی استاندار تهران و جمعی از مسئولین همراهی می‌شد، چندین طرح توسعه‌ای مستقر در این شهرک را به بهره برداری رساند.

وی در این بازدید با بیان اینکه «تمام قوانین مربوط به تولید تا پایان تیرماه در مجلس نهایی می‌شود.» خبری خوش در سال «رونق تولید» به فعالان این عرصه داد.

۲۴ تیرماه وزیر کشور به مطالبه بر حق و دیرینه مردم روستای «جلیل آباد» پیشوا پاسخ داد و با تبدیل این روستا به شهر سبب شادی مردم در این منطقه شد.

۲۵ تیرماه و انتخاب سرپرست شهرداری رباط کریم، پایان ۸ ماه کشمکش در شهرداری این شهر بود، که خبری خوب برای مردم رباط کریم و نوید خروج شهرداری این شهر از سردرگمی و کشمکش‌های بین شورای شهر با شهردار سابق بود.

در همین روز و در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی شاهد حضور و تجدید میثاق نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه سراسر کشور با آرمان‌های والای امام راحل هم زمان با چهلمین سالگرد اقامه نماز جمعه در کشور بودیم و حجت الاسلام علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در حاشیه همین مراسم با بیان اینکه نماز جمعه در ۹۰۰ نقطه کشور برپا می‌شود، دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی در زمینه توسعه سنگرهای نماز جمعه را به رخ کشید.

بامداد ۲۵ تیر، راننده یک خودروی سواری پراید در منطقه گردشگری چشمه «اعلا» دماوند به علت نامعلومی با خودروی خود وارد جمعیتی از مردم در محوطه این تفرجگاه شد و شماری از آنان را زیر گرفت و متواری شد، در این حادثه دست کم پنج نفر مصدوم شدند.

البته به گفته فرماندار دماوند این حادثه عمدی نبود.

مردادماه؛ بارش تگرگ در شمیرانات و وارد آمدن شش میلیارد تومان خسارت

چهارم مرداد ماه بود، که انفجار گاز انفجار در یک منزل واقع در منطقه خیرآباد ورامین سبب ریزش آوار و مصدومیت ۸ نفر و فوت یک کودک شش ساله شد.

نهم مردادماه، اتفاقی عجیب در فرمانداری شمیرانات رخ داد، که موجب انتقاد و موضع گیری محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران که از حاضران جلسه بود، شد.

در این روز و در جلسه رسمی شورای اداری شمیرانات و در اتفاقی نادر جشن تولدی توسط رئیس آموزش و پرورش شمیرانات برای سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات گرفته و نقاشی که از شهریور کشیده شده بود، به وی هدیه داده شد، این اقدام در حالی صورت می‌پذیرفت، که بارها استاندار تهران بر پرهیز از اقدامات اینچنینی در فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در اوج فشارهای مالی بر مردم تاکید داشت.

۱۰ مرداد و در آستانه ۱۲ مرداد و سالروز تأسیس نهاد شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با فرمان امام راحل، همایش بیانیه گام دوم و رسالت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به میزبانی شهرستان ورامین با حضور نصرت اله لطفی قائم مقام این شورا برگزار شد.

نوزدهم مرداد نیز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شهرستان‌های ورامین، قرچک و پیشوا در جنوب شرق استان تهران سفر کرد، که در این سفر ۸ روستای پرجمعیت این شهرستان‌ها تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات در آمد و ضعف آنتن دهی روستاهای جنوب شرق استان تهران تا حد زیادی رفع شد.

۲۱ مردادماه شاهد بارش تگرگ تابستانی در شمیرانات بودیم، که به ۴۵ هکتار از باغات گردو، گیلاس، سیب و آلبالو و مزارع گل‌های شاخه بریده شمیرانات صدمه زد.

کریم ذوالفقاری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از خسارت ۶ میلیارد تومانی تگرگ به باغات رودبار قصران را برآورد کرد.

۲۳ مرداد ماه رئیس شورای شهر فردوسیه به اتهام ارتشاء و تخلفات ساخت و ساز با حکم قضائی دستگیر شد.

۲۴ مردادماه مراسم اختتامیه مسابقات گشت جاده‌ای ۲۰۱۹ روسیه در اسلامشهر و با حضور سردار حسین اشتری، فرمانده ناجا برگزار شد و در این مسابقات به ترتیب تیم‌های ایران، روسیه و ارمنستان به رتبه‌های اول تا سوم رسیدند.

از ۲۶ مرداد نیز پرواز بازگشت حجاج از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز شد و تا ۱۷ شهریور ادامه داشت.

۳۰ مرداد، نیز سردار سید تیمور حسینی فرمانده پلیس راه کشور به ورامین سفر کرد و در این سفر بر تقویت ناوگان خودروی پلیس راه ویژه شرق تهران تاکید کرد و وعده داد.

حال و هوای حسینی شهریورماه در استان تهران

شهریورماه ۹۸ در حالی آغاز شد، که مسئولین در استان تهران خود را برای افتتاح پروژه‌های هفته دولت آماده می‌کردند.

پنجم شهریور ماه و با سفر سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان، به ورامین، هفت پروژه ورزشی استان تهران و سالن ورزشی چند منظوره شهید ثامنی راد ورامین با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به طور هم زمان و به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی با دستور رئیس جمهور به بهره برداری رسید.

با آغاز هفته دولت، وزرای دفاع به پاکدشت، راه و شهرسازی به پردیس و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ری سفر کردند و بهره برداری از پروژه‌های عمرانی در این شهرستان‌ها آغاز شد.

دهم شهریور ماه بود، که با دستگیری ۴ نفر از پرسنل شهرداری رودهن به جرم دریافت رشوه موج دستگیری‌ها در این شهرداری شهر خوش آب و هوای استان تهران آغاز شد.

ورود به ماه محرم در نیمه شهریور ماه عملاً حال و هوای استان تهران را حسینی کرد، نصب بیرق و پرچم‌های سیاه در کوی و برزن و جای جای تهران عطر خوش محرم را در این استان منتشر کرد.

کد خبر 495784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha