جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۱
۰ نفر

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی کردستان گفت: عاقبت همه گیری ناشی از ویروس کرونا به رفتارهای همه مردم بستگی دارد لذا باید افراد مبتلا به این ویروس علاوه بر حفظ فاصله اجتماعی با دیگران، بیماری خود را به هیچ وجه پنهان نکنند.

مردم كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا دکتر ابراهیم قادری در یادداشتی با موضوع ویروس کرونا نوشته است:

عاقبت همه گیری ناشی از این بیماری به رفتارهای ما بستگی دارد و هم اکنون تعدادی از افراد در استان آلوده شده و احتمالا دیگران را نیز آلوده خواهند کرد که مردم در صورت عدم رعایت مسایل بهداشت فردی، این آلودگی را گسترش خواهند داد.

پس ۲ عامل مهم در کنترل این همه گیری تاثیر دارد که شامل بیمارانی که دارای علایم می‌شوند به شدت مسایل بهداشتی را رعایت کنند، مرتب دستشان را با آب و صابون بشویند و ماسک بزنند و بیماری خود را به هیچ وجه پنهان نکنند.

این بیماری هیچ انگی ندارد و شبیه یک سرماخوردگی است، پس به پنهان کردن بیماری و علایم توسط بیماران نیازی نیست و اتفاقا اگر افراد دارای علامت، سریعتر تشخیص داده شوند و درمان و ایزوله در خانه انجام شود، باعث کاهش انتقال بیماری به خانواده و دوستان خود خواهند شد و این بزرگترین خدمت به خانواده و دوستان است.

البته لازم به ذکر است که با شروع همه گیری این بیماری، اقدامات لازم برای شناسایی بیماران و افراد در تماس با این بیماران شروع شده به طوری که تا امروز حدود یک هزار و ۷۰۰ نفر از افراد در تماس با این بیماران در خانه دوران نقاهت را می گذرانند که انتظار می‌رود این افراد بخاطر جان خانواده، دوستان و سایر مردم، ماندن در خانه را رعایت کنند.

عامل دوم در کنترل همه گیری این ویروس را رعایت نیز فاصله اجتماعی از سوی مردم و افراد غیر مبتلا است چراکه برخی از افراد علایم خفیفی دارند و ممکن است خود را بیمار ندانند لذا در میهمانی‌ها، مغازه ها و سایر اجتماعات حاضر می‌شوند و ناخواسته باعث آلوده کردن دیگران می‌شوند.

پس بهترین کار رعایت فاصله اجتماعی است که با ماندن در خانه و در صورت خرج از خانه برای کار ضروری، با عدم لمس محیط و شستن دست‌ها با آب و صابون سلامتی تا حدود زیادی تضمین می‌شود.

اما آیا این اقدامات کافی است؟ خیر. این اقدامات میتواند شدت همه گیری را کم کند و به محض اینکه رفتارهای ما به حالت عادی برگردد، در عرض سه هفته، مجددا همه گیری شدید خواهد شد.

پس این اقدامات باید به مدت چند هفته به صورت کامل و ادامه دار  توسط همه ما رعایت شود تا چرخه انتقال ویروس مختل شود و ویروسی در بدن افراد و محیط باقی نماند که مجددا افراد را آلوده کند.

در مدتی که ما این موارد را رعایت کنیم، سیستم بهداشت و درمان نیز میتواند سریعتر بیماران را تشخیص داده و درمان کند لذا منبع عفونت نیز کاهش پیدا می‌کند.

حتی افراد میتوانند تلفنی از همکاران سیستم بهداشتی با شماره گیری ۴۰۳۰ یا مراجعه به سامانه www.salamat.gov.ir  علایم خود را ذکر کنند تا همکاران سیستم بهداشتی در صورت نیاز با آنان تماس گرفته و بدون نیاز به خروج از منزل به مشاوره ارایه کنند.

بیماری کرونا از طریق تماس با بیمار و ذرات تنفسی او به دیگران منتقل می‌شود و علایم آن سرفه، تنگی نفس، تب، سردرد، خستگی و درد بدن است.

این بیماری چند هفته ایست که به استان کردستان نیز وارد شده و تعداد زیادی از هم استانی های عزیزمان را مبتلا کرده و تعدادی نیز متاسفانه فوت شده‌اند.

با ابتلای ۲۱ نفر دیگر از ظهر روز چهارشنبه ۶ فروردین تا ظهر پنجشنبه به بیماری کرونا، تعداد مبتلایان به این بیماری در استان به ۳۱۸ نفر افزایش یافت.

از ۷۶۴ نمونه آزمایش گرفته شده از افراد مشکوک به کرونا نتیجه ۳۱۸ مورد مثبت و ۴۰۱ مورد هم منفی بود و نتیجه آزمایش ۴۵ نفر نیز هنوز مشخص نشده است.

در حال حاضر آمار تفکیک شهرستان های استان در ابتلای قطعی به ویروس کرونا شامل سقز ۱۱۴ نفر، بانه ۶۴، سنندج ۶۶، کامیاران ۱۱، قروه ۲۴، مریوان ۸، دیواندره ۱۰، بیجار ۱۶، دهگلان ۳ و سروآباد نیز ۲ نفر است.  

تعداد فوتی های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در استان تاکنون ۴۰ نفر است که از این تعداد در سقز ۱۷ نفر،  سنندج ۳ نفر، قروه ۶ نفر، بانه ۸ نفر، مریوان،  بیجار و کامیاران هر کدام ۲ نفر بخاطر این بیماری جان باخته‌اند.

کد خبر 495751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha