پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
۰ نفر

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: صدور مجوز برای خروج دام سبک از استان در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن، ۲۰ درصد افزایش یافته است.

دام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر ابراهیم تقوایی، کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی پنج‌شنبه ۷ فروردین به خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته، ۳۹۱ هزار و ۵۱۴ راس دام سبک زنده، با دریافت مجوزها و گواهی‌های بهداشتی لازم، از استان خارج شد.

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: از دامداران و مردم انتظار می‌رود، برای کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از انتقال آن و نیز پیشگیری از مخاطرات بهداشتی، از خروج غیرمجاز دام و فرآورده‌های دامی خودداری کنند.

وی افزود: برای کنترل محموله‌های دام، پست قرنطینه دامپزشکی در محور چمن بید به صورت شبانه‌روز فعال است و برای کنترل ورود دام، پست‌های قرنطینه ای نیز به صورت موقت در محورهای مختلف استان فعال می‌شود.

تقوایی اظهار داشت: در سال گذشته، چهار هزار و ۵۱۸ راس دام سنگین با دریافت مجوزهای لازم از استان خارج شده است.

وی گفت: دلیل افزایش صدور مجوز برای جابه جایی دام، افزایش کنترل‌ها ترددهای ورود و خروج دام بوده است.

کارشناس مسئول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: این اداره کل، در سال گذشته، گواهی بهداشتی حمل ۱۶ هزار و ۶۶۸ تن شیر خام، ۹ هزار کیلوگرم عسل و بیش از ۶۰ هزار جلد پوست دام را صادر کرده است.  

بر این اساس، سالانه یک میلیون راس دام سبک و ۲۰ هزار راس دام سنگین به دام‌های استان افزوده می‌شود.

سالانه ۱۰۰ هزار راس دام سبک و هفت هزار راس دام سنگین در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شود و البته معادل نیمی از این رقم هم در روستاها کشتار می‌شود.

سالانه باید ۳۰۰ هزار راس دام سبک پیر که بازدهی ندارند، از گله‌های دام خراسان شمالی خارج شود.

در خراسان شمالی سه میلیون واحد دامی نگهداری و پرورش داده می‌شود.

کد خبر 495555

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha