دانشمندانی که رمز ژنتیکی ویروس جدید کرونا را بررسی می‌کنند، می‌گویند ظاهرا این ویروس به سرعت جهش پیدا نمی‌کند، بنابراین هر واکسنی که بر ضد آن ساخته شود، احتمالا برای مدتی طولانی موثر خواهد ماند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از واشنگتن‌پست پیتر تیلن، ژنتیک‌دان مولکولی در آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در این باره می‌گوید فقط حدود چهار تا ۱۰ تفاوت ژنتیکی میان سویه‌های ویروس کرونا که در آمریکا مردم را آلوده کرده‌اند و ویروس کرونای ابتدایی ظهور کرده در شهر ووهان چین وجود دارد.

تیلن گفت: «با وجودی که این ویروس شمار بسیار بزرگی از افراد را مبتلا کرده است، تعدد جهش‌های تا به حال نسبتا کم بوده است. در این لحظه میزان جهش‌ در ویروس جدید کرونا (ویروس سارس –کرونا ۲) نشان می‌دهد که یک واکسن منفرد می‌تواند باعث پیشگیری از شیوع آن شود و نیازی به ساخت واکسن جدید در هر سال (مانند واکسن آنفلوانزا) نیست.»

به گفتن تیلن واکسنی که در نهایت برای ویروس کرونا ساخته می‌شود، مانند واکسن‌های آبله‌مرغان و سرخک خواهد بود که برای مدتی طولانی باعث مصونیت افراد می‌شوند.

علت نیاز به ساخت سالانه واکسن برای ویروس آنفلوانزا این است که ژنوم این ویروس به چند قطعه تقسیم می‌شود که هر کدام رمزی برای یک ژن را دارند. هنگامی که دو نوع ویروس آنفلوانزا وارد یک سلول می‌شوند، می‌توانند برخی از این قطعات را با هم مبادله کنند و به طور بالقوه یک ویروس جدید آنفلوانزا بوجود آورند- به همین شیوه بود که ویروس جدید آنفلوانزای خوکی یا  H1N1 بوجود آمد.

کارشناسان می‌گویند حتی جهش‌های کوچک در ویروس‌های بیماری‌زا ممکن است به اثرات بسیار عمده‌ای در پیامدهای بالینی بینجامند، اما ظاهرا برای ویروس کرونا تا به حال چنین اتفاقی نیفتاده است و تفاوت‌ها در میزان‌های مرگ بیماری کووید-۱۹ احتمالا بیشتر مربوط به عوامل موقعیتی است تا جهش‌ها در ویروس.

تیلن می‌گوید:«تا به حال شاهدی درباره اینکه میزان شدت بیماری را به گونه خاص ویروس جدید کرونا ارتباط دهد، در دست نیست. در حال حاضر شدت بیماری‌ احتمالا ناشی از عوامل دیگری است.

قبلا یک گروه دانشمندان چینی فرضیه وجود دو سویه متفاوت ویروس جدید کرونا را که بیماری با شدت متفاوت ایجاد می‌کنند، مطرح کرده بودند، اما این فرضیه مورد پذیرش جامعه علمی قرار نگرفت.

کد خبر 495467

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha