چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از غربالگری بیش از ۴۵ میلیون ایرانی خبر داد.

جمعیت ایرانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرنگار مهر، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: از افرادی که به سفر رفتن و قصد بازگشت به شهر خود را دارند خواهش می‌کنم در هر شرایطی که هستند یک بار دیگر در سایت salamat.gov.ir علائم و مشخصات خود را وارد کنند تا بتوانیم نظارت بهتری بر سلامت افراد و مسافران داشته باشیم.

وی افزود: در طرح بسیج ملی بیش از ۴۵ میلیون نفر از هموطنان مشارکت داشتند و غربالگری شده‌اند و بسیج بیش از ۳۰ هزار تیم تشکیل داده تا بتوانند غربالگری افراد را با سرعت بیشتری انجام دهند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص با بیان اینکه در سایت بهداشت جهانی در خصوص محدودیت‌ها گفته است اظهار داشت: بستن مدارس و دانشگاه‌ها تأثیر مثبتی در کاهش پیک بیماری دارد، اما وقتی اوج آن کاسته شود اگر کشوری بیش از ۷۰ درصد فاصله گذاری اجتماعی انجام دهد خیلی تأثیر دراد. بر این اساس این استراتژی‌ها خروج از شهرستان‌های آلوده را ممنوع کنید، یا شهرستان‌ها و استان‌های غیر آلوده را ورودش را ممنوع کنید.

رئیسی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه ویروس در حال گردش در جهان است، باید همه شهرها و استان‌های آلوده را خروج و ورود را ممنوع کنیم و این گام اول است که امروز تصویب شد. اظهار داشت: اگر درون یک استان این استراتژی مشخص شود که خروج از آن مانع و ورود به شهرهای آلوده و اگر سختگیرانه تر شود باید همه شهرهای استان هم تحت این پروتکل قرار بگیرند. براساس مایحتاج ضروری باید انجام شود.

وی افزود: در داخل شهر بهترین استراتژی در خانه ماندن است، بستن فروشگاه‌های محل تجمع، پارک سینما، زیارت گاه‌ها و … خود به خود درصدی رو به جلو هستیم. مرحله آخر در خانه بمانید به عنوان تعهد اجتماعی برگزیدم چون قطع زنجیره به تعهد اجتماعی به دست می‌آید نه تحکم اجتماعی.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره ماندگاری ویروس گفت: اطلاعات ما درباره این ویروس بسیار کم است و روز به روز اطلاعات بالاتر می‌رود، اینکه عوارض آن باقی می‌ماند درست نیست اما با توجه به علاقه بالای ریه و کلیه این ویروس می‌تواند به بافت ریه و کلیه و قلب آسیب بزند که می‌تواند ماندگار باشد اما درصد بالایی از بیماران این‌طور نیست.

وی افزود: بررسی ۱۳ هزار کیس چینی تا ۴۰ هفته نشان می‌دهد که آنتی بادی این ویروس در بدن فرد می‌ماند و یک محافظت نسبی از این بیماری می‌تواند داشته باشد. و ممکن اینکه افراد دوباره درگیر شوند، جواب این سوال متناقض است و ۹۹ درصد دوباره مبتلا نشده‌اند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران گفت: بزرگترین کمک آمریکا برداشتن تحریم‌ها است چون متأسفانه در آمریکا هم تا هفته آینده شیوع بیشتری را تجربه خواهند کرد.

رئیسی در خصوص آمار پزشکان شهید گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب این افراد را به عنوان شهید راه خدمت پذیرفتند گفت: همکاران من جان بر کف بیش از ۱۴ روز حتی به منزل خود نرفته‌اند، به تبع در کانون ویروسی هستند که سرایت بالایی دارد و کوچک‌ترین غفلت باعث ابتلاء می‌شود چون این ویروس به راحتی از مخاط چشم بینی وارد می‌شود.

وی ادامه داد: ارائه خدمت و برخورد فیزیکی با بیمار باعث شده همکاران بسیاری در کشور مبتلا شوند و بسیاری از آنها بیماری‌های زمینه‌ای دارند اما اعلام کرده‌ایم که افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند حضور پیدا نکنند. ولی برخی فداکارانه می‌آیند چون در بعضی شهرها نیروها محدود است.

معاون وزارت بهداشت گفت: آمار دقیقی از شهدا ندارم اما باید بگوییم نه تنها در بیمارستان در آزمایشگاه‌ها بهداشت محیط هم بسیاری مبتلا و تعدادی شهید شده‌اند.

کد خبر 495391
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha