چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶
۰ نفر

"کجا مسافر نوروز؟ نیا برگرد"، این گزاره‌ای است که این روزها مردم بیشتر شهرها و روستا در نوروز ۹۹ از مسافران این روزها می‌پرسند و می‌خواهند.

سفر

به گزارش همشهری آنلاین جذابیت‌های سفر در آغازین روزهای هر سال، که چندین سال است به عنوان سفرهای نوروزی از آن یاد می‌شود، غیر قابل انکار است و همین دیدارهای تازه و نو شدن‌ها،خستگی یک سال کار و تلاش را از تن انسانها بیرون می‌کند.

اما این سفرها، تحت چه شرایطی مطلوب است، اگر قرار است سوغات این سفرها ناقل بودن یا گرفتن ویروس کرونا از دیگری باشد، سفرهای پر خطر و با زحمت است.

این سفرها نه تنها برای اهل سفر ،بلکه برای کادر پزشکی و درمانی نیز یک زحمت مضاعف است و میزبانها نیز راضی به این سفرها نیستند.  

از این رو برخی مردم معتقدند که مسافرت در شرایط بحران کرونا، تنها اضافه کردن بار به کادر درمانی کشور است.

در حالی که بسیاری از مردم خانه‌نشینی را تا قطع کامل زنجیره انتقال ویروس کرونا انتخاب کرده‌اند،اما عده‌ای نیز بی‌توجه به هشدارهای پزشکان و متخصصان بهداشت و درمان در این روزها بار سفر بسته‌اند تا بار هزینه و زحمت بهداشت و درمان کشور را افزایش دهند.

مردمی که خانه‌نشینی را انتخاب کردند

برخی از مردم با شیوع ویروس کرونا در سراسر کشور به جای اینکه به سفر بروند و برای دیگران زحمت ایجاد کنند،خانه‌نشینی را انتخاب کردند تا هم در سلامت بمانند و هم به قطع ارتباط زنجیره انتقال کمک کنند.

یک شهروند چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برنامه‌ریزی کرده بودیم امسال عید به یکی از استان‌های جنوبی کشور برویم، اما متاسفانه کرونا برنامه‌ریزی ما را بهم ریخت و اکنون نیز در خانه هستیم چون به نظر من هیچ چیز ارزشمندتر از سلامتی نیست و نباید کاری کنیم که وقتی این نعمت الهی را از دست دادیم قدر آن را بدانیم و افسوس بخوریم.

بهرامی در گفت و گو با ایرنا، بیان اینکه همیشه برای رفتن به سفر وقت است، بیان کرد: اگر چه رفتن به مسافرت نقش زیادی در روحیه دادن افراد دارد اما باید توجه داشت که وقتی به مسافرت می‌رویم، استفاده ما از وسایل و اماکن عمومی بیشتر می‌شود و خود این می‌تواند سبب انتقال  بیشتر ویروس کرونا بین ما شود.

بهرامی با بیان اینکه در خانواده آنها قرار بر این شده است که کسی برای عیددیدنی به خانه دیگری نرود، گفت: در شرایط فعلی کشور که همه تلاش می‌کنند این مشکل برطرف شود،بی‌شک سهم ما همان در خانه ماندن و کم کردن فشار به کادر درمانی و منابع مالی کشور است.

وی تاکید کرد: ما مسلمان هستیم و در دین ما تاکید زیادی به حفظ حقوق دیگران شده است، شاید اگر از این دید به مساله مسافرت در شرایط کرونایی کشور نگاه کنیم تصمیم‌گیری بهتری داشته باشیم.

عده ای که سفر را در روزهای کرونایی انتخاب کردند

عمده مردم که نشستن در خانه در این روزها را انتخاب کرده‌اند، با این وجود هستند معدود افرادی که برخلاف همه توصیه‌ها و تاکید مسئولان و پزشکان ،بازهم کوله‌بار سفر می‌بندند و راهی جاده می‌شوند بی‌خیال و بی توجه به اینکه این کار آنها تا چه حد می‌تواند خطرآفرین باشد.

علی یکی از مهمانانی است که از تهران به قول خودش برای دیدار والدینش به شهرکرد آمده است. او در پاسخ به چرایی کار خود می‌گوید: مدت زیادی است که پدر و مادرم را ندیده‌ام برای همین نیز اکنون به اینجا آمده‌ایم ضمن اینکه فرزندانم نیز در خانه کم حوصله شده بودند.

وی بیان کرد: ما بیمار و ناقل این بیماری نیستیم چرا که هیچ علامتی از بیماری نداریم.

با این حالا هنوز هم با وجود تاکید پزشکان و متخصصان مبنی بر در خانه ماندن تا زمان قطع زنجیره انسانی انتقال ویروس کرونا، عده‌ای راه سفر در پیش گرفته‌اند و در خانه بودن را بر نمی‌تابند.

سفر و دید و بازدید نوروزی تعطیل شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نوروز و دید و بازدید از بزرگترها را یکی از سنت‌های پسندیده ایرانیان دانست و اظهار داشت: در شرایط کنونی باید بدانیم یک مهمان ناخوانده به نام "ویروس کرونا " داریم که اگر آن را جدی نگیریم و به دید و بازدید و یا مسافرت برویم، به راحتی می‌توان آن را منتقل کرد به گونه‌ای که یا خود بیمار شویم و یا دیگران را بیمار کنیم.

سید راشد جزایری در گفت و گو با ایرنا، خود قرنطینگی را مهمترین و نخستین راه قطع زنجیره انتقال کرونا برشمرد و تصریح کرد: اهمیت خود قرنطینه شدن وقتی مشخص می‌شود که بدانیم افرادی به صورت ناقل در جامعه حضور دارند که هیچ علامتی به دلیل بودن در دوره" کمون" بیماری ندارند، اما همین افراد نیز می‌توانند به راحتی کرونا را به افراد سالم منتقل کنند.

وی یادآور شد: حضور کمتر در اماکن شلوغ و مکان‌هایی که محل تجمع افراد هستند را باید به جد مورد توجه قرار داد اگر این مساله رعایت شود قطعا زنجیره انتقال محدود می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد افزود: اگر بخواهیم شیب و روند بیماری به صورت تدریجی و ملایم باشد، بهترین راه رعایت مساله قرنطینه خانگی است، تا افراد کمترین برخورد و حضور را در اجتماع داشته باشند.

جزایری، با بیان اینکه دومین عامل تاثیرگذار در زنجیره انتقال کرونا، مسافرت است، خاطر نشان کرد:سفر رفتن در چنین شرایطی کاری نادرست و اضافه کردن بار به کادر درمانی مقصد است، چرا که امکانات درمانی هر شهر و استانی براساس جمعیت آن منطقه است پس نباید با رفتن به سفر خود و دیگران را به دردسر انداخت.

وی با اشاره به اینکه کنترل مبادی ورودی شهرها برای آن است که بتوان تا حدودی از انتقال ویروس کاست، تصریح کرد: بحث آلودگی سطوح و محیط در انتقال کرونا بسیار مهم است، پارک‌ به دلیل داشتن سرویس‌بهداشتی عمومی می‌توانند مکانی برای انتقال بیماری باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به پرهیز از انجام دید و بازدید در نوروز، تصریح کرد: رفتن به خانه بزرگترها یک سنت دیرینه و پسندیده ایرانیان است، اما در شرایط کنونی باید بدانیم که یک مهمان ناخوانده به نام کرونا داریم، اگر رعایت نشود به راحتی در مهمانی‌ها و دید و بازدیدها می‌توانیم آن را به همدیگر منتقل کنیم.

جزایری ،با تاکید بر اینکه رفت و آمد با افراد ناشناس که نمی‌دانیم آلوده به ویروس هستند یا خیر ،به دلیل نداشتن علائم بیماری خطرناک است، ادامه داد: اگر چه خطر ابتلا به کرونا برای همه وجود دارد اما باید با حذف رفت و آمدها برای حفظ سلامتی افراد مسن و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که حساس‌تر هستند بکوشیم.

وی با بیان اینکه کرونا در استان با شیب ملایم و کنترل‌شده در حال افزایش است، ادامه داد: اعضای یک خانواده نیز که همیشه در کنار یکدیگر هستند، باید مسائل بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها، ضدعفونی سطوح و حفظ فاصله را رعایت و از طریق سامانه salamat.gov.ir علائم خود را چک کنند و با مراقبین سلامت لینک شوند.

ارجاع ۳۰۰ نفر به پزشک توسط گروه‌های غربالگری هلال احمر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه ۲۳ گروه طرح غربالگری کرونا در مبادی ورودی استان را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۱۰۵ هزار نفر در قالب ۲۶ هزار خودرو توسط گروه‌های هلال احمر استان در مبادی ورودی، غربالگری شده‌اند که از این تعداد بیش از ۳۰۰ نفر که دارای علائمی همچون تب بوده‌اند به منظور بررسی‌های بیشتر به پزشک و یا مراکز درمانی استان ارجاع شده‌اند.

سید احمد مرتضوی‌فرد در گفت و گو با ایرنا، ضمن درخواست از مردم برای ماندن در خانه، افزود: مردم اگر می‌خواهند کرونا را شکست دهند باید در خانه بمانند این اصلی‌ترین و مهمترین توصیه ما به مردم است.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم کارمان به به درمان و بیمارستان کشیده نشود باید از طریق ماندن در خانه، نرفتن به مسافرت و گذاشتن عید و دید و یازدید برای بعد از شکست کرونا به قطع زنجیره انتقال کرونا کمک کنیم.

تردد در محورهای چهارمحال و بختیاری کاهش یافته است

سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به کاهش ۸۱ درصدی ورود به استان در مقایسه با سال گذشته، بیان کرد: تردد همه محورهای استان نیز ۶۶.۶ درصد کاهش داشته است.

شهرام ندیمی، تردد کل محورهای استان را ۱۱۲ هزار و ۸۲۶ تردد برشمرد و ادامه داد: از این میزان ۱۰ هزار و ۳۶۹ تردد ورود به استان و ۱۰ هزار و ۸۸ تردد خروج از استان بوده است.

در خانه ماندن فرصتی برای یادگیری علاقه‌مندی‌ها است

مریم زمانی، یک روانشناس چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه ماندن در خانه فشارهای زیادی را برای کودکان و نوجوانان به همراه دارد، افزود: باید از بستر خانواده برای کاهش این فشارها به بهترین شکل استفاده کرد.

به گفته وی، حالا که برخی از والدین به سفر نمی‌روند،آنها موظفند فرزندان خود را در شرایط کنونی هم از لحاظ سلامت روانی و هم سلامت جسمی حفظ کنند چرا که استرس افراد را مستعد ابتلا به عفونت‌های ویروسی می‌کند.

زمانی خاطر نشان کرد: از کودکان خواسته شود، همه کارهایی که دوست دارند یاد بگیرند یا انجام دهند را روی یک کاغذ بنویسند سپس با کمک هم برای تحقق آنها تلاش کنید،فرصت در خانه ماندن می‌تواند بهترین موقعیت برای یادگیری علاقه‌مندی‌ها باشد و نباید به سادگی از آن گذشت و وقت را هدر داد.

وی تصریح کرد: همه می‌دانیم که انزوا و گوشه‌گیری بر سلامت روانی افراد تاثیر می‌گذارد، باید افراد را ترغیب کرد که به جای بیرون رفتن از خانه و در معرض خطر قرار دادن خود و دیگران با استفاده از روش‌های دیگر مانند اینترنت و تلفن ارتباطات خود را حفظ کنند.

زمانی تصریح کرد: در این ایام باید توجه بیشتری به افراد مسن و سالمندان داشت، می‌توان از طریق تامین کالاهای مورد نیاز آنها از رفت و آمدشان به بیرون خانه جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر توجه به مراقبت معنوی برای کسب آرامش، ادامه داد:تماس و صحبت با والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها می‌تواند تحمل این روزها را برای آنها آسان‌تر کند به خصوص اگر این تماس از سوی نوه‌ها و کودکان باشد.

حالا ، سوال اینجاست در شرایطی که اماکن گردشگری و تفریحی در سراسر کشور تعطیل هستند و کسی پذیرای مهمان نیست، برخی به کجا و به چه نیتی می‌روند؟ جز این است که هدف از مسافرت داشتن و ثبت لحظاتی خوش است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۷۵ بیمار مبتلا به این ویروس در استان شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون ۱۱ نفر جان خود را از دست داده و ۵۱ مورد بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

یک تن از جانباختگان از پرسنل مراکز درمانی استان بوده و شهید راه خدمت به شمار می‌رود.

ویروس جدید کرونا کووید ۱۹ نام دارد، این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و لغو سفرهای غیرضروری و اجتماعات، نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

کد خبر 495299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha