مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به کاهش بارش در سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته، تغییر الگوی کشت بهاری به منظور مدیریت مصرف آب کشاورزی، یک ضرورت غیرقابل انکار است.

کشاورزی

به گزارش همشهری‌آنلاین، غلامرضا ذاکری سه‌شنبه ۵ فروردین در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی در سال زراعی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کشت ذرت غلوفه‌ای کم‌آب‌بَر و چغندر نشایی و بذر سیب‌زمینی اصلاح شده کم‌آب‌بَر و حذف صیفی‌جات در محیط رو باز، باید لحاظ شود.

به گفته ذاکری، این مدیریت الگوی کشت، به منظور مدیریت و توزیع آب در نقاط مختلف استان، در فصول گرم سال باید انجام شود.  

وی، وسعت اراضی باغی و زراعی مجهز به سیستم آبیاری نوین این استان را ۶۴ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: این میزان معادل ۵۵ درصد اراضی کشاورزی استان را شامل می‌شود.

ذاکری، میانگین اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح کشور را ۲۵ درصد اعلام کرد و گفت:اجرای این طرح در دولت دوازدهم و توسعه آن، باعث افزایش ۵۷ درصدی میزان تولید محصولات باغی و زراعی شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دولت تدبیر و امید، ۸۰ درصد اعتبارات هزینه‌ اجرای طرح‌های آبیاری نوین از محل اعتبارات بلاعوض دولت و مابقی از محل آورده بهره‌برداران تامین می‌شود.

ذاکری، با اشاره به پدیده خشکسالی و کاهش بارش‌ها در این استان طی یک دهه گذشته بر لزوم توسعه سیستم آبیاری نوین در باغات و اراضی این استان تاکید کرد.

به گفته وی، در سال جاری بیش از یکهزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است و حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار نیز در دست اجراست.  

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: با بررسی انجام شده ۶۵ درصد از اراضی آبی این استان از سفره‌های زیرزمینی در قالب ۳ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق تامین و ۳۵ درصد مابقی نیز از قنوات، چشمه‌ها و دیگر منابع آبهای سطحی آبیاری می‌شود.

ذاکری، از وجود ۸۰۱ رشته قنات در استان خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری افزون بر ۱۶ میلیارد ریال اعتبار برای لایروبی و احیای قنوات دارای اولویت اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: قنوات، بیش از ۱۷ درصد از اراضی باغی  و زراعی  استان را سیراب می‌کند و در صورت لایروبی و احیاء  قنوات، امکان افزایش ۲۵۰ لیتر آب کشاورزی در ثانیه برای استان وجود خواهد شد.

به گفته ذاکری، ۲۸۰ رشته قنات در چند سال گذشته بدلیل افت منابع آبی استان  به طور کامل خشک شد و ۵۶۰ رشته قنات باقی نیز بین ۸۰ تا ۴۰ درصد کاهش آبدهی داشتند.

سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود و سطح زیر کشت در این استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

 
 

کد خبر 495087

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha