مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری بوشهر گفت: سازه‌های آبخیزداری شهرستان کنگان در سیلاب هفته جاری ۵۰۰ هزار مترمکعب آب ذخیره کرد.

سازه آبخیزداری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا،  غلامرضا منتظری افزود: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ هفت سازه سنگی ملاتی آبخیزداری از محل اعتبارات استانی، ملی و صندوق توسعه ملی با حجم استحصال سالانه ۲ میلیون مترمکعب در بالادست شهرهای کنگان و بنک احداث شد که این سازه‌ها در کنترل و مهار سیل اخیر و جلوگیری از آسیب به تاسیسات و زیرساخت‌های این شهرها نقش اساسی داشتند.

او اضافه کرد: این سازه‌ها با کنترل آب سیلاب، کاهش حجم خروجی سیلاب و تاخیر در سرعت جریان رواناب از قدرت تخریبی سیل سوم فروردین جاری کاسته‌اند.  

منتظری ادامه داد: با توجه به بارش کم سابقه  ۱۰۲ میلیمتری باران در بازه زمانی کمتر از یک ساعت و توپوگرافی منطقه که نوار شرقی این ۲ شهر را ارتفاعات با شیب تند در برگرفته است، حجم عظیمی از رواناب از راه دره‌های فصلی که از میان این دو شهر عبور می‌کنند، به سمت پایین‌دست سرازیر شد که بخشی در این سازه‌ها ذخیره و با تاخیر زمانی مناسبی به پایین‌دست هدایت شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: با توجه به مطالعه حوزه آبخیز شهری کنگان و تهیه طرح‌های اجرایی آبخیزداری و آبخوان‌داری، در صورت تامین اعتبار آمادگی احداث ۱۰ سازه جدید با هدف کاهش آسیب‌پذیری شهرهای کنگان و بنک در مقابل سیل‌های مخرب احتمالی آینده وجود دارد.

سیلاب روز یکشنبه هفته جاری در شهرستان کنگان در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بوشهر جان ۳ تن را گرفت و به تاسیسات زیربنایی شهری و روستایی، منازل مسکونی خسارت وارد کرد و باعث تلف شدن دام‌ها شد.

کد خبر 495044

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha