سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

تقویم سال ۹۸ در استان هرمزگان با رخدادهای بسیاری ورق خورد؛ رخدادهایی که تلخ و شیرینی آن برای بسیاری شاید تا آخرین روزهای زندگیشان ماندگار باشد.

شهرداری هرمزگان

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مردم هرمزگان هر سال در ایام نوروز شاهد حضور خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی هستند و چراغ گردشگری در این ایام همواره پرنورتر و روشن تر از هر زمان دیگری است. اما امسال استان حال و هوای دیگری دارد. در ادامه نگاهی کردیم به مهمترین رویدادهای سال ۹۸ در هرمزگان.

فروردین

یکی از رخدادهای مهم هرمزگان در فروردین ماه ۹۸، برگزاری سومین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری بود که با حضور ۵۰۰ نفر از مهمانان داخلی و خارجی در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد.

این همایش دو روزه حول ۶ محور صنعت و معدن، انرژی، حمل و نقل و عمران شهری، شیلات و کشاورزی، گردشگری و مناطق آزاد برگزار شد.

دفتر همکاریهای مشترک سازمان منطقه آزاد کیش و مؤسسه فرهنگی ' اکو ' فروردین ماه پارسال با رویکرد به تقویت همکاریهای فرهنگی بویژه حوزه گردشگری بین المللی در این جزیره گشایش یافت و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

اردیبهشت

همچون سالهای گذشته، نهمین جشنواره بین المللی فرهنگی هنری خلیج فارس دهم اردیبهشت ماه پارسال با حضور «سید عباس صالحی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانده نیروی دریایی ارتش در بندرعباس برگزار شد و اردیبهشتی فرهنگی را در هرمزگان رقم زد.

هفتمین نشست منطقه ای مجمع جهانی سلامت نیز اواخر اردیبهشت ماه با حضور «اسحاق جهانگیری»  معاون اول رییس جمهوری در کیش برگزار شد.

آیین تودیع و معارفه رییسان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اردیبهشت ماه پارسال با حضور «ایرج حریرچی» معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.

در این مراسم دکتر «حسین فرشیدی» به عنوان رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان معرفی و از خدمات دکتر حسین داودی تقدیرشد.

خرداد

خردادماه پارسال یکی از دوربرد ترین پهپادهای جاسوسی بدون سرنشین آمریکا بنام «گلوبال هاوک» بعد ازتعرض به آب‌های سرزمینی و مرزهای ایران در سواحل روستای کوه مبارک شهرستان جاسک توسط نیروهای پدافند هوافضا سپاه پاسداران سرنگون شد.

از دیگر رخدادهای مهم هرمزگان در خردادماه پارسال می توان به واگذاری نیروگاه گازی خلیج فارس به تأمین اجتماعی و واژگونی اتوبوس زائران کربلا اشاره کرد.

حادثه واژگونی اتوبوس زائران کربلا ساعت ۱۵ و ۳۳ دقیقه روز جمعه ۳۱ خردادماه در مسیر بندرعباس - سیرجان نزدیک تونل تنگ زاغ اتفاق افتاد.

اتوبوس یاد شده حامل زائران کربلا از شهرستان میناب استان هرمزگان به سمت غرب کشور در حرکت بود که به علت بی‌احتیاطی راننده دچار حادثه شد.

در این حادثه تلخ ۴۳ نفر مصدوم شدند و شش نفر جان خود را از دست دادند.

آیین تکریم و معارفه رییس کل دادگستری هرمزگان نیز خردادماه پارسال با حضور حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در بندرعباس برگزار شد. در این آیین از خدمات حجت الاسلام «محمد صادق اکبری» رییس پیشین اداره کل دادگستری هرمزگان قدردانی شد و «علی صالحی» به عنوان رییس کل جدید این حوزه معرفی شد.

تیر

روز جمعه بیست و هشتم تیرماه پارسال نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

جمعی از اعضای فراکسیون نفت و نیرو مجلس شورای اسلامی نیز تیرماه پارسال از نزدیک از طرح ها و بخش های مختلف پالایشگاه نفت بندرعباس بازدید کردند.

شناورهای کلاس "حیدر" با قابلیت هیدرودینامیکی بالا تیر سال گذشته با حضور وزیر دفاع و فرمانده ناجا در مجتمع صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ناوگان شناوری مرزبانی نیروی انتظامی پیوستند.

تفاهم نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف ۱۰ میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس نیز تیر سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی با حضور استاندار هرمزگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امضا شد.

مرداد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مردادماه پارسال به هرمزگان سفر کرد که در این سفر تفاهم‌نامه فرهنگی و هنری بین «سیدعباس صالحی» وزیر ارشاد اسلامی و استاندار هرمزگان در بخش‌های بیمه فعالان رسانه ای و فرهنگ و هنر، توسعه زیرساخت‌های سینمایی، علوم قرآنی و غیره به امضا رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر با حضور در شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان، حکم ریاست این شورا را به حجت الاسلام والمسلمین «محمد عبادی زاده»، نماینده ولی فقیه در استان اعطا کرد.

مردادماه پارسال علمیات اجرایی بزرگترین کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی کشور با حضور «سعید زرندی» معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان در روستای رضوان بندرعباس آغاز شد.

 ۸ میلیون یورو سرمایه ارزی و هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه ریالی برای احداث این کارخانه بزرگ اختصاص یافته است.

بزرگ‌ترین معدن سنگ آهن هرمزگان نیز مردادماه پارسال با حضور معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار هرمزگان در شمال بندرعباس به بهره برداری رسید.

میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در معدن سنگ آهن رضوان افزون بر ۸۱۰ میلیارد ریال است که برای ۳۹ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

بازارچه دائمی صنایع دستی و هنرهای سنتی هرمزگان با هدف اشتغالزایی، ارتقای توانمندی بانوان و معرفی هنرهای سنتی استان با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان مردم در مجلس شورای در آخرین روزهای مردادماه پارسال در محل معبد هندوهای بندرعباس افتتاح و آغاز به کار کرد.

با تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) در هرمزگان، بزرگترین باند سازمان یافته مواد مخدر در جنوب کشور مردادماه پارسال شناسایی و متلاشی شد.

شهریور

دوم تا هشتم شهریورماه پارسال که در تقویم رسمی کشورمان به نام هفته دولت نام گذاری شده، بهره برداری و شروع عملیات ۶۴۴ طرح عمرانی به ارزش ۲۱ هزار و ۷۰۷ میلیارد و ۷۱۹ میلیون ریال انجام شد.

در این ماه اعضای اصلی باند بزرگ فیشینگ کشور در این استان دستگیر شدند.

متهمان اصلی باند بزرگ فیشینگ با گردش مالی بیش از ۵۰ میلیارد ریال بیش از ۶ هزار کارت بانکی را سرقت کرده بودند.

 هفت سارق مسلح که در ایستگاه راه آهن و در آخرین نقطه حوزه استحفاظی شهرستان بندرعباس اقدام به سرقت کابل های ویژه تغییر مسیر ریل‌های راه آهن کرده بودند نیز شهریورماه پارسال از سوی ماموران انتظامی هرمزگان دستگیر شدند.

در هفته نخست شهریورماه اعضای شورای شهر بندرعباس در صد و سی و یکمین جلسه علنی این نهاد، «فاطمه جراره» را با کسب ۶رای برای یک سال آینده، به عنوان رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس انتخاب کردند.

سردار «غلامرضا جلالی» رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز شهریورماه پارسال سفری به هرمزگان داشت که در این سفر  ضمن شرکت در نشست شورای پدافند غیرعامل این استان، از پالایشگاه های بندرعباس و ستاره نفت خلیج فارس بازدید کرد.

دکتر «امید صفا» رئیس دانشکده داروسازی بندرعباس شهریوماه پارسال به عنوان شخصیت نمونه داروسازی کشور در هجدهمین همایش سالیانه انجمن علمی داروسازان ایران انتخاب شد.

شهریوماه ۹۸ «فاروق پسنده» بازیکن هرمزگانی تیم شهرداری بندرعباس کفش طلای فوتبال ساحلی را از آن خود کرد.

وی با عملکردی درخشان در فصل ۹۷-۹۸ لیگ برتر فوتبال ساحلی و با به ثمر رساندن ۴۶ گل، عنوان آقای گلی این رقابت ها را از آن خود کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی به منظور شرکت در سومین رژه ملی نیروهای مسلح عصر شنبه ۳۰ شهریورماه سال گذشته وارد فرودگاه بین‌المللی بندرعباس شد.

  «علی لاریجانی»  سخنران اصلی سومین رژه ملی در بندرعباس بود که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس از ساعت ۸ صبح روز یکشنبه ۳۱ شهریور در بلوار ساحلی این شهر، پشت ساختمان سابق استانداری هرمزگان برگزار شد.

مهر

یکی از مهمترین رویدادهای هرمزگان در مهرماه سال گذشته سفر رییس قوه قضاییه به همراه جمعی دیگر از مسئولان این نهاد به منظور بررسی آخرین وضعیت قضایی و حقوقی این استان بود.

حجت الاسلام والمسلمین «ابراهیم رئیسی»  به هنگام ورود به بندرعباس، در جمع خبرنگاران هدف از سفر خود به استان هرمزگان را بررسی مساله قاچاق کالا عنوان کرد.

آبان

هسته اولیه ستاد فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آبان ماه پارسال در مراسمی با حضور «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش و استاندار هرمزگان به بندرعباس منتقل شد.

آبان پارسال برج فناوری هرمز متعلق به پارک علم و فناوری استان هرمزگان با حضور «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال افتتاح و به بهره برداری رسید.

این برج با نام فناوری هرمز با ۴ هزارو ۱۵۳ مترمربع زیربنا در ۹ طبقه ساخته شده‌است.

صبح یکی از روزهای آبان پارسال، وانت سایپا که ۱۵ دانش آموز را از روستاهای سرتنگ، بند بارک و موردان دربند صلاح شهرستان بشاگرد به مدرسه رازی دستگرد درگاز می‌برد، واژگون شد.

در این حادثه تلخ، دو دانش آموز دختر و پسر ۱۳ ساله به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست دادند و چند نفر نیز مصدوم شدند.

یکی از مهمترین رویدادهای هرمزگان در آبان سال گذشته شناسایی و متلاشی کردن یک شبکه قاچاق سازمان یافته ارز از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) در اداره کل اطلاعات این استان بود.

آبان پارسال فرمانده نیروی انتظامی با صدور حکمی " سردار سرتیپ دوم غلامرضا جعفری" را به عنوان فرمانده انتظامی هرمزگان منصوب کرد.

پیش از سردار جعفری، سردار عزیزالله ملکی به مدت چهار سال این مسئولیت را برعهده داشت.

آذر

آذر سال گذشته «آتریسا سادات موسویان» دانش آموز هرمزگانی از دبیرستان فرزانگان ناحیه یک بندر عباس و عضو فعال پژوهش سرای دانش آموزی ناحیه یک بندرعباس نشان طلای مسابقه آسیایی ریاضی  ۲۰۱۹ SASMO  را کسب کرد.

در یکی از تلخ ترین روزهای آذرماه سال گذشته، سه نفر از پرسنل پاسگاه دریایی "برکه سفلین" در بندرلنگه به علت تیراندازی جان خود را از دست دادند.

منطقه آزاد کیش و مالزی با امضای موافقتنامه ای، همکاریهای تازه ای را در حوزه گردشگری بویژه گردشگری سلامت در منطقه آسیا و خاورمیانه آغاز کردند.

این موافقتنامه همزمان با سفر رییس جمهوری کشورمان به  مالزی امضا شد.

اولین همایش ملی ریخته گری مداوم فولاد در هفته پایانی آذرماه پارسال به میزبانی فولاد هرمزگان برگزار شد.

دی

کنگره ملی یک‌هزار و ۵۰۰ شهید استان هرمزگان در روزهای یکم تا پنجم دیماه پارسال در بندرعباس برگزار شد.

بهره‌برداری از یک‌هزار و ۵۰۰ طرح محرومیت زدایی واقتصاد مقاومتی به نیابت از ۱۵۰۰ شهید، جشن ازدواج یک‌هزار و ۵۰۰ زوج ازسوی ستاد گل های علوی روستای کرمون ازتوابع دهستان شمیل بندرعباس در ورزشگاه ۲۰هزارنفری بندرعباس، بهره‌برداری از بلوار شهید خلیل تختی‌نژاد دومین شهید مدافع حرم هرمزگان در شهرستان بندرخمیر بخشی از برنامه‌های جانبی کنگره یک‌هزار و۵۰۰ شهید استان هرمزگان در این مدت بوده است.

اقصی نقاط استان هرمزگان در دیماه پارسال شاهد بارندگی های بسیاری بودند که به دنبال بارندگی روزهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ دی‌ ماه در مجموع به ۹ هزار و ۵۳۳ خانوار در مرکز و شرق هرمزگان آسیب وارد شد. مجموع خسارت وارد شده از سیل به هرمزگان ۱۵ هزار میلیارد ریال اعلام شد.

بهمن

همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر در بهمن ماه سال گذشته ۷۲۲ طرح عمرانی با اعتباری افزون ‌بر ۸۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در هرمزگان به بهره برداری رسید.

به دنبال وقوع سیل در هرمزگان، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر راه و شهرسازی سفری به این استان انجام دادند و از مناطق سیلزده بشاگرد بازدید کردند.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این بازدید گفت: سپاه و بسیج برای مشارکت در ساخت و تجهیز منازل مسکونی سیلزدگان شرق هرمزگان آمادگی دارد.

یکی از مهمترین رویدادهای هرمزگان در سال ۹۸، بهره برداری از مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی بندرعباس با حضور وزیر نیرو در بهمن ماه پارسال بود که با انجام این مهم حجم مخازن آب دردست بهره‌برداری این شهر به ۲۲۰ هزار متر مکعب رسید.

در جریان سفر وزیر نیرو، طرح آبرسانی به روستاهای شمال بندرعباس نیز با هدف ایجاد پایداری منابع آبی روستاهای شمال شهر بندرعباس اجرا شد.

سد سرنی میناب در شرق هرمزگان نیز با ظرفیت رسمی ۶۱میلیون متر مکعب با حضور وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

بهمن ماه پارسال ماموران مبارزه با موادمخدر فرماندهی انتظامی هرمزگان موفق شدند با اقدام اطلاعاتی، بزرگترین شبکه تهیه و توزیع مواد مخدر صنعتی در جنوب کشور را شناسایی و متلاشی کنند.

اسفند

جمعه دوم اسفندماه سال گذشته سراسر استان هرمزگان همچون جای جای ایران اسلامی شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق های رأی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و طبق آمارها بیش از ۵۰ درصد از واجدان شرایط در استان در این انتخابات شرکت کردند.

هرمزگان دارای پنج کرسی نماینگی در مجلس شورای اسلامی است که در این دوره ۴۴ نامزد در سراسر استان برای دستیابی به این کرسی ها با یکدیگر رقابت کردند.

یکی از حوادث مهم هرمزگان در سال گذشته، شیوع ویروس کرونا در این استان بود. سایه شوم کرونا همچون دیگر نقاط کشورمان در استان هرمزگان نیز همچنان برقرار است و تا روز دوم فروردین ماه امسال جان ۱۲ نفر را گرفته و ۱۴۸ را نفر مبتلا کرده است.

 اسفندماه پارسال مردم هرمزگان به دلیل شیوع کرونا لحظات پر از تنش و نگرانی را پشست سر گذاشتند و با کمبودهایی از جمله کمبود ماسک، الکل، لباس حفاظتی برای کادر درمان و اقلام ضدعفونی کننده مواجه شدند.

البته به دنبال این کمبودها برخی واحدهای تولیدی غیرفعال وارد مدار تولید شدند و اقدام به تولید اقلام بهداشتی کردند.

کد خبر 494901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha