سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴
۰ نفر

مهاباد در سال ۱۳۹۸ با حوادث و رویدادهای تلخ و شیرینی همراه بود که از جمله آنها می‌توان به شهادت پنج نفر از مردم این شهر در حادثه هواپیمای اوکراینی، انتخابات مجلس شورای اسلامی، افتتاح طرح‌های عمرانی مختلف و شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.  

جشنواره یادگیری نخستین واژه «آب» در مهاباد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، طی سال گذشته با سفرهای مسئولان کشوری از جمله معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری،  رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر نیرو، وزیر ورزش و جوانان، طرح‌های مختلف عمرانی، خدماتی و تولیدی در بخش‌های مختلف این شهرستان به بهره‌برداری رسید.  

افتتاح ۸۴ طرح عمرانی و خدماتی در مهاباد 

بیشتر طرح‌های مهاباد طی نیمه نخست سال و در هفته دولت و طی نیمه دوم سال در دهه فجر افتتاح می‌شود و پارسال ۳۵ طرح در هفته دولت و ۴۹ طرح در دهه‌فجر به بهره‌برداری رسید.

 همزمان با دهه مبارک فجر ۴۹ طرح در زمینه‌های مختلف عمرانی و خدماتی در مهاباد افتتاح شد که از این تعداد ۴۲ طرح در روستاها و ۶ طرح نیز در مناطق شهری بوده و در مجموع بیش از ۵۷۰ میلیارد ریال برای آنها هزینه شده بود.

افتتاح معادن مرمریت و گرانیت سفید در روستاهای بخش مرکزی با مجموع ۲۴۰ میلیاد ریال هزینه و اشتغال‌زایی ۱۷ نفر، افتتاح یک واحد تولیدی پایین دست پتروشیمی با ۱۴۸ میلیارد ریال هزینه و اشتغال‌زایی ۴۷ نفر،  کارخانه تولید انواع تابلو برق صنعتی با ۱۸ میلیارد ریال هزینه و اشتغال‌زایی برای ۱۰ نفر و افتتاح جایگاه تک منظوره CNG با ۶۰ میلیارد ریال هزینه در نزدیکی سه‌راهی دارلک از جمله مهم‌ترین طرح‌های دهه فجر سال گذشته بود.

 طرح‌های آبخیزداری شامل بندهای رسوبگیر، اسکله، جنگل‌کاری و لوله‌گذاری با ۱۰ میلیارد هزینه، لکه‌گیری و روکش آسفالت و طرح‌های هادی در ۱۲ روستای بخش مرکزی و ۶ روستای بخش خلیفان شامل احداث پل، دیوار ساحلی، جدول‌گذاری و سنگ فرش معابر با هشت میلیارد ریال اعتبار نیز در این ایام به بهره‌برداری رسید.   

 ۲ طرح دیگر نیز به همین مناسبت با مجموع ۵۰ میلیارد ریال کلنگ‌زنی شد که شامل احداث خط ۲۰ کیلووات هوایی در روستای «قزلقوپی»  با هفت میلیارد ریال اعتبار و گازرسانی به ۲۵ واحد صنعتی با ۲۵ هزار و ۲۰۸ متر لوله‌گذاری و چهار میلیارد ریال اعتبار است.

طرح‌های صنعتی و عمرانی

سال ۱۳۹۸ همچنین ۳۵ طرح صنعتی، عمرانی و خدماتی با ۸۷۴ میلیارد ریال هزینه طی هفته دولت در مهاباد افتتاح شد که از این تعداد ۳۰ طرح عمرانی و خدماتی در روستاهای بخش مرکزی مهاباد، چهار طرح در بخش روستاهای خلیفان و یک طرح نیز در سطح شهر به بهره‌برداری رسید.

طرح های بخش مرکزی مهاباد شامل کارخانه دانه‌بندی شن و ماسه، گازرسانی روستاهای «گاپیس» و «دوستعلی»، آسفالت معابر «دارلک»، آبیاری تحت فشار روستای «دریاس»، پرواربندی جهادآباد، کارگاه تولیدی مبل، راه اندازی شرکت‌های «پاک تدبیر» و «تاران مهر» بود.

 افتتاح مدرسه روستای «کانی‌سیب»، سیلندر پرکنی در بخش روستای خلیفان، طرح آبخیزداری «آفان» در بخش خلیفان مهاباد و مدرسه بنیاد علوی در سطح این شهر طی این هفته به بهره‌برداری رسید.

 سه طرح عمرانی خدماتی شامل سالن ورزشی، پل غیر مسلح شهرداری و واحد جمع‌آوری شیر «ایل‌تیموری» با ۱۳۱ میلیارد ریال اعتبار کلنگ زنی شد.

افتتاح یکی از مجهزترین تصفیه‌خانه‌های آب کشور  

یکی از مجهزترین تصفیه‌خانه‌های آب شرب کشور با ۶۳۰ میلیارد ریال هزینه و با حضور «علی لاریجانی»  رییس مجلس شورای اسلامی و «رضا اردکانیان» وزیر نیرو طی سال گذشته در مهاباد به بهره‌برداری رسید.

این تصفیه‌خانه با ظرفیت برداشت ۷۵۰ لیتر آب در ثانیه قادر است تا افق سال ۱۴۱۸ برای بیش از ۲۴۶ هزار نفر جمعیت شهری مهاباد آب شرب سالم و بهداشتی تامین کند.

این تصفیه‌خانه از نوع «داف» است که جدیدترین فرآیند تصفیه آب در سطح کشور است و بر اساس نوع مواد و وضعیت کیفیت آب سد از لحاظ بیولوژیکی طراحی شده است.

عملیات احداث این تصفیه‌خانه در قالب قرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) در سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود و اکنون تصفیه‌خانه مهاباد قادر است در شبانه‌روز بیش از ۶۴ هزار متر مکعب آب را تصفیه و وارد مدار مصرف کند.

افتتاح ۴ طرح ورزشی

چهار طرح ورزشی با حدود ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سفر آبان ماه ۱۳۹۸ وزیر ورزش و جوانان به مهاباد در این شهرستان به بهره‌برداری رسد.

این طرح‌های ورزشی شامل بهره‌برداری از فاز نخست بازسازی و تجهیز ورزشگاه آزادی مهاباد، افتتاح ورزشگاه پنج هزار نفری شهر «گوگ‌تپه» این شهرستان و بهره‌برداری از یک باب سالن ورزشی چندمنظوره و یک زمین چمن مصنوعی سرپوشیده بود.

 بازسازی فاز نخست ورزشگاه آزادی مهاباد شامل بهسازی ۲۵ هزار مترمربع از فضای این ورزشگاه، نصب ۱۰ هزار و ۳۵۰ مترمربع چمن مصنوعی و نصب پنج هزار صندلی است که در مجموع ۱۹ میلیارد و ۱۹۳ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

 ورزشگاه پنج هزار نفری شهر گوگ‌تپه مهاباد نیز با ۶۰ میلیارد ریال هزینه در سفر وزیر ورزش و جوانان به این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

 این ورزشگاه نیز شامل زمین چمن مصنوعی، قسمت اداری، سرایداری، سالن ورزش‌های رزمی و رختکن است که در فضایی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع احداث شده بود.

در این سفر همچنین ۲ طرح ورزشی بخش خصوصی نیز شامل یک سالن ورزشی چندمنظوره با زیربنای یکهزار و ۵۵۰ مترمربع و با هزینه بیش از ۳۰ میلیارد ریال و یک باب زمین چمن مصنوعی سرپوشیده با زیربنای یکهزار و ۵۰۰ مترمربع و با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیز افتتاح شد.

پذیرش دانشجو در دانشکده پرستاری

نخستین دوره فعالیت دانشکده پرستاری مهاباد با تشکیل کلاس‌های درس این دوره در آموزشگاه بهورزی این شهرستان طی سال گذشته آغاز و کلاس‌های تئوری دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۱۳۹۸- ۱۳۹۹ به صورت موقت و تا تکمیل شدن دانشکده پرستاری در آموزشگاه بهورزی تشکیل شد.

کلاس‌های عملی نیز در بیمارستان امام خمینی (ره) تشکیل می‌شود و برای کلاس‌های آزمایشگاهی و کارگاهی قرارداد همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد بسته شده است.

دانشکده پرستاری مهاباد که در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۷۰۰ مترمربع در حال احداث است پیشتر مقرر شده بود تا دانشکده علوم اجتماعی باشد اما با پیگیری انجام شده به ساختمان پیراپزشکی و در نهایت به مجتمع عالی سلامت و دانشکده پرستاری تغییر یافت.

دانشکده پرستاری مهاباد برای نخستین بار، امسال با ظرفیت ۲۲ نفر از طریق کنکور سراسری در رشته پرستاری دانشجو جذب کرد.

برگزاری پانزدهمین جشنواره فیلم  و عکس  

طی سال گذشته ۲۵۰ قطعه اثر از ۴۲ عکاس، ۴۵ فیلم از ۴۳ فیلمساز و ۱۱ فیلمنامه از هفت فیلمنامه‌نویس به دبیرخانه پانزدهمین جشنواره فیلم، فیلمنامه و عکس مهاباد ارسال شده‌ بود.

در پایان داوری‌ها ۲۲ قطعه عکس برتر از ۱۳ عکاس انتخاب و در قالب نمایشگاهی در حاشیه جشنواره به نمایش گذاشته شد و همچنین ۳۶ فیلم شامل ۱۷ فیلم اول و ۱۹ فیلم بخش اصلی به اکران درآمد.

آثار هنرمندانی از شهرستان‌های بوکان، اشنویه، نقده، سردشت، مهاباد، سقز و بانه در این جشنواره حضور داشت و در حاشیه این جشنواره چهار نشست نقد و بررسی فیلم و ۲ کارگاه عکس برگزار شد.

این جشنواره هر ۲ سال یک‌بار برگزار می‌شود.

درخشش ۲ روستا در جشنواره دوستدار کتاب

روستاهای «سیدآباد» و «لج» با قرار گرفتن در میان برگزیدگان جشنواره روستاها و عشایر  ایران به عنوان روستاهای دوستدار کتاب در کشور معرفی شدند.

ششمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با ارسال آثاری از یک‌هزار و ۴۱۹ روستا و آبادی در تهران برگزار شد که پس از چند مرحله داوری روستاهای برتر و شایسته تقدیر انتخاب شدند.

در این مراسم روستای «سیدآباد» مهاباد در بین ۱۰ روستای برتر و برگزیده حوزه کتاب و کتابخوانی انتخاب و معرفی شد و روستای «لج» نیز در این جشنواره در بین ۱۰ روستای شایسته تقدیر دوستدار کتاب قرار گرفت.

کتابخانه «کامیاب ٣» روستای «سیدآباد»  در نهم آذر سال گذشته به همت انجمن حامی و گروه توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی مکریان مهاباد، تاسیس شد.

کتابخانه روستا «لج» نیز در طبقه بالای مسجد روستا واقع شده است و هم‌اکنون دارای سه هزار جلد کتاب و ۴۵۰ نفر عضو است.

تشییع پیکر ۵ شهید حادثه سقوط هواپیما

پیکر پنج شهید مهابادی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با حضور مردم و مسوولان این شهر تشییع و در باغ فردوس این شهر به خاک سپرده شد.

در آیین تشییع و خاکسپاری شهدای این سانحه هوایی فرماندار و امام جمعه مهاباد، فرماندهان نظامی و انتظامی، جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و اقشار مختلف مردم مهاباد حضور داشتند.

در سانحه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراین،  فاطمه (سروه) پساوند،  عایشه (سنور) پورقادری، اوین ارسلانی، هیوا مولانی و کوردیا مولانی به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

شرکت مردم در انتخابات مجلس 

مردم مهاباد با شرکت پرشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی برای بار سوم «جلال محمودزاده» را به عنوان منتخب این شهرستان برای حضور در مجلس انتخاب کردند.

در این انتخابات از مجموع ۵۳ هزار و ۶۴۵ رای ماخوذه، جلال محمودزاده با ۱۹ هزار و ۳۰۴ رای توانست بیشترین تعداد آرای این حوزه را به خود اختصاص دهد.

سلام ستوده با ۹ هزار و ۴۱۹ رای، عبدالرحیم نوربخش با هفت هزار و ۶۳۲ رای، عثمان احمدی با پنج هزار و ۴۰۴ رای، رضا اسمعیلی با سه هزار و ۴۹۱ رای و مهناز ایروانی نیز با ۲ هزار و ۴۶۶ رای در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در مهاباد ۹ نامزد با یکدیگر برای کسب یک کرسی به رقابت پرداختند.

غرس ۳۰ هزار اصله نهال  

کاشت ۳۰ هزار اصله نهال با همکاری اعضای انجمن‌های زیست محیطی و منابع طبیعی مهاباد در طول هفته منابع طبیعی در پارک آبخیز سد مهاباد صورت گرفت.

در اجرای این طرح از ۲۰ گونه‌ بومی و غیربومی مثمر و غیرمثمر از جمله زالزالک، گلابی وحشی، کاج نقره‌ای و مخوطی، تاج تهرانی، نسترن، بنه، بلوط، افرا، داغداغان، زرشک، بادام ... که سازگاری زیادی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد، استفاده شد.

آذرماه پارسال نیز با همکاری اعضای انجمن‌های زیست مهاباد بیش از هزار و ۵۰۰ اصله نهال از گونه‌های بومی و غیربومی در پارک آبخیز سد مهاباد غرس شده بود تا این منطقه را به یک تفرجگاه سرسبز تبدیل کند.

ابتلا به کرونا  

در آخرین روز سال ۱۳۹۸ با مثبت اعلام‌شدن جواب آزمایش یک نفر دیگر مجموع مبتلایان به کرونا در مهاباد به ۱۷ نفر رسید که از این تعداد تاکنون ۱۰ نفر با بهبودی کامل از بیمارستان امام خمینی(ره) مهاباد مرخص شدند.

مردم مهاباد در حالی سال ۱۳۹۸ را به پایان رساندند که از گسترش ویروس کرونا در این شهرستان ابراز نگرانی می‌کنند و شمار زیادی از مردم این شهر با پیوستن به پویش ۲۹۱۴ تصمیم گرفتند در ایام تعطیلات نوروز در خانه بمانند.

مهاباد با ۲۴۰ هزار نفر جمعیت در جنوب استان آذربایجان‌غربی واقع شده است.

کد خبر 494846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha