سال ۹۸ با رخدادها و تحولات زیادی برای قزوین همراه بود؛ از خسارات سیل و سرمازدگی در ابتدای سال تا انتصاب دهمین استاندار، تغییر چهره نمایندگان استان در مجلس و المپیکی شدن ملی پوش قزوینی.

باغستان سنتي قزوين

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، قزوین در سالی که گذشت آبستن حوادث مختلف بود. از سیل و سرمازدگی بهاره می توان به عنوان نخستین اتفاقات و رخدادهای مهم قزوین یاد کرد که در فروردین ماه ۱۳۹۸ رقم خورد و برخی مدیران اجرایی و شهرداری ها را واداشت تا مرخصی کارمندان خود را در نوروز برای تقابل با این بلایا لغو کنند.

سیل و آسیب به زیرساخت های قزوین

حادثه سیل و طغیان رودها در فروردین ماه از رخدادها و حوادث مهم قزوین بود که به برخی تاسیسات شهری و روستایی و زیرساخت های بخش کشاورزی نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد اما خوشبختانه با تلفات جانی همراه نبود.

درگیری قزوین با ویروس کرونا از نیمه نخست اسفند مانند بیشتر نقاط کشور را نیز باید از رخدادهای مهمی دانست که در اواخر سال ۹۸ باعث شد تا انرژی و تمرکز استان به سمت حل این بحران پیش برود. این رویه در نخستین روزهای سال نو نیز ادامه دارد.

کرونا بسیاری از برنامه های فرهنگی و هنری و آموزشی در استان قزوین را در اسفند ماه لغو کرد و باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و محدودسازی ساعات کار ادارات و بانک ها شد.

راه اندازی دوباره بیمارستان رحیمیان و دولتی شدن این مرکز درمانی و سفر یکروزه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به قزوین و افتتاح چند طرح با حضور او از دیگر رخدادهای مهم در حوزه اجتماعی در استان طی سال گذشته بود.

آلودگی بی سابقه برخی شهرهای استان از جمله آبیک به دلیل استفاده از سوخت مازوت توسط نیروگاه شهید رجایی و قرار گرفتن در وضعیت بسیار ناسالم از دیگر رخدادهای حوزه اجتماعی قزوین در سال گذشته بود که حتی صحبت هایی را در خصوص تعطیلی این نیروگاه به میان آورد و انتقاد شدید رسانه های استان را به دنبال داشت.

افتتاح ۱۰ هزار میلیارد ریال طرح در دهه فجر

افتتاح بیش از ۹۰۰ طرح با بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در راستای عمران و آبادانی بیشتر شهرها و روستاها در دهه مبارک فجر از رخدادهای مهم اقتصادی قزوین در سالی که گذشت، بود.

اشتغالزایی برای ۱۶ هزار نفر و بهره مندی ۲۷۱ طرح کشاورزی از تسهیلات بانکی و کسب رتبه سوم قزوین در حوزه جذب سرمایه گذار خارجی در کشور از دیگر رخدادهای مهم اقتصادی قزوین در سال ۹۸ بود.

احیای تالاب الله آباد پس از سال ها به دنبال بارش های فراوان فروردین ماه و رهاسازی بخشی از سرریز آب سد طالقان از رخدادهای خوب قزوین در زمینه محیط زیست بود.

خسارت ۱۹۰۰ میلیارد تومانی سرمازدگی به کشاورزی قزوین، تولید ۳۲۷ هزار تن گندم برای نخستین بار، تغییر ساعات کار ادارات قزوین در خرداد ماه برای صرفه جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از خاموشی ها، از دیگر رخدادهای حوزه اقتصادی در استان در سالی که از آن عبور کردیم، بود.

در سال ۹۸ وزرای اقتصادی دولت به قزوین سفر کردند،  سفر « رضا رحمانیان»  وزیر صنعت، معدن و تجارت و افتتاح چند طرح تولیدی در حضور وی، سفر  «رضا اردکانیان»  وزیر نیرو و افتتاح چند طرح در جریان این سفر و سفر «محمد باقر نوبخت» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه از دیگر رخدادهای مهم اقتصادی قزوین در سال گذشته بود.

پیگیری ثبت جهانی بازار سعدالسلطنه  

 پیگیری ثبت جهانی بازارچه صنایع دستی سعدالسلطنه در یونسکو و سفر نمایندگانی برای پیگیری این موضوع به قزوین از اتفاقات مهم فرهنگی استان در سال ۹۸ بود.

تغییر مدیرکل آموزش و پرورش قزوین به عنوان بزرگترین دستگاه اجرایی و آموزشی استان و تودیع «خیرالله رحمانی» و معارفه «حسنعلی اصغری» که در سکوت خبری رقم خورد از رخدادهای مهم فرهنگی و آموزشی قزوین در سالی که گذشت بود.  

همچنین در این سال شاهد تغییر و تحول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و استعفای حجت الاسلام «سید مهدی حسینی» در پی حواشی ایجاد شده مربوط به مدرک تحصیلی او و آمدن «محمد حسین اسماعیلی» به این دستگاه بودیم.  

درگذشت استاد «احسان اشراقی» تاریخ شناس و از اساتید مطرح تاریخ کشور از مفاخر علمی قزوین در کنار ارایه چهار میلیون نفر ساعت آموزش مهارت های فنی و حرفه ای از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی و آموزشی قزوین در سال ۹۹ باید یاد کرد.

بازدید ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر از جاذبه های تاریخی قزوین در نوروز، برگزاری جشنواره آداب و سنن اقوام ایرانی، انتخاب قزوین به عنوان پایگاه مطالعات توسعه گردشگری شمال غرب کشور، برگزاری همایش ملی هویت کودکان، مرمت و ساماندهی ۱۴ بنای تاریخی را باید از رخدادهای مهم فرهنگی قزوین در سال ۹۸ یاد کرد.

همایش ملی نقد تاریخ نگاری، راهیابی فیلم "زندگی لزج" ساخته هنرمندان قزوینی به جشنواره های مختلف بین المللی از جمله در آمریکا و انگلیس و ایتالیا، برگزاری نخستین ماراتن عکاسی کشور از دیگر رخدادهای مهم فرهنگی قزوین در سال ۹۸ بودند.

کشف آثار به جا مانده از عصر آهن ۲ و ۳ در عملیات باستان شناسی دشت قزوین و سفر «محسن حاجی میرزایی»  وزیر آموزش و پرورش برای شرکت در همایش هویت کودکان در کنار تعطیلی دانشگاه ها، مدارس و تمامی کلاس ها و دوره های آموزشی به دلیل شیوع کرونا در نیمه دوم اسفند را باید از دیگر اتفاقات مهم حوزه فرهنگی و آموزشی قزوین در سال ۹۸ دانست.

انتصاب دهمین استاندار قزوین

برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی همانند دیگر نقاط کشور را باید مهم ترین رخداد حوزه سیاسی استان قزوین در سالی که گذشت نامید.

در این انتخابات هر چهار نماینده حوزه های انتخابیه استان تغییر کردند و "فاطمه محمد بیگی" و "لطف الله سیاهکالی مرادی" از حوزه انتخابیه قزوین، آبیک و البرز و "رجب رحمانی" از حوزه تاکستان و "روح الله عباسپور" از حوزه انتخابیه بوئین زهرا و آوج که هر چهار نفر اصولگرا هستند به عنوان نمایندگان جدید از سوی مردم معرفی شدند.

در بین منتخبان، «محمد بیگی» و «سیاهکالی مرادی» برای نخستین بار باید قدم به بهارستان بگذارند اما رحمانی و عباسپور پیش از نیز سابقه نمایندگی مردم را داشته اند.

انتخاب استاندار قزوین از دیگر رخدادهای مهم سیاسی استان در سال ۹۸ بود، در این سال «عبدالمحمد زاهدی» این چهره کهنه کار وزرات کشور پس از حدود ۲ سال خدمت در قزوین به افتخار بازنشستگی نائل شد و جای خود را به «هدایت الله جمالی پور»  داد.

در سال ۹۸ جمعی از اعضای کابینه دولت به مناسبت های مختلف به قزوین سفر کردند،  سفر جمشید انصاری معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و همچنین محمدباقر نوبخت و برخی دیگر از اعضای کابینه از جمله وزرای نیرو، صنعت، آموزش و پرورش، بهداشت و ورزش از دیگر رخدادهای مهم سیاسی قزوین در سال ۹۸ بود.

انتخاب «سیاوش طاهرخانی» به عنوان شهردار قزوین پس از ماه ها کش و قوس میان اعضای شورای شهر را نیز باید از اتفاقات مهم قزوین در سالی که گذشت دانست.

کسب سهیمه المپیک توسط ملی پوش کاراته قزوین

سال ۹۸ با اتفاقی شیرین و ماندگار برای ورزش قزوین همراه بود.  

بدون شک باید کسب اولین سهمیه تاریخ کاراته ایران در المپیک از سوی «بهمن عسگری» ملی پوش قزوینی را مهم ترین رخداد ورزشی استان در سال ۹۸ دانست.

عسگری پس از درخشش در لیگ های جهانی و کسب مدال های خوشرنگ در رقابت های مختلف حالا برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو و کسب افتخار در این میدان لحظه شماری می کند.

میزبانی از اردوی آماده سازی تیم ملی ژیمناستیک در الوند، میزبانی اردوی تیم ملی جوانان و امید کاراته از دیگر رخدادهای مهم ورزشی قزوین در سال ۹۸ بود.

کد خبر 494837

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha