دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۱
۰ نفر

در شرایطی که ماندن در خانه اصلی ترین راه شکست ویروس کووید ۱۹ است اما برخی از شهروندان همچنان با این احتمال که بیماری کرونا آنان را درگیر نمی کند بار سفر نوروزی را بسته اند در حالی که به باور متخصصان علم پزشکی احتمال ناقل بودن هرفردی در این شرایط وجود دارد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا هرچند آمار و اعداد نشان دهنده کاهش سفرهای نوروزی و نتیجه بخشی تدابیر مسوولان بوده اما حلقه اول و آخر قطع زنجیره کرونا مردم هستند به نحوی که هر ایرانی باید خود را یک ناقل بداند و با رعایت نکات ایمنی و احترام به حقوق اجتماعی و شهروندی سایران؛ تصمیم عاقلانه گرفته از سفر و رفت و آمد با اطرافیان خود امتناع کند.

طی هفته اخیر که ابعاد ویروس کرونا در جهان بیشتر نمود یافته و بازیگران؛ سیاستمداران؛ ورزشکاران؛ هنرمندان و حتی پزشکان شناخته شده ای به این بیماری مبتلا شده اند ثابت شد هیچ کس  از این ویروس در امان نیست و احتمال ناقل بودن برای هر فردی وجود دارد.

چه بسا این افراد که برخی از آنان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند یا این تفکر را داشته و یا متاسفانه با افراد بی مبالاتی برخورد داشته اند که بدون اطلاع از آلودگی خود و بدون داشتن علایم بالینی با آنها ارتباط برقرار کرده  و موجب ابتلایشان شده اند.

اما برخی به خیال اینکه آنان در امان بوده و ناقل نیستند آزادانه با دیگران ارتباط می گیرند و همین اعتماد بیش از حد به سلامتشان موجب می شود کرونا میزبان جدیدی پیدا کرده و زمان بیشتری برای زنده ماندن بخرد.

 اوج شیوع ویروس کرونا در ایران به نوروز و رسم دیرینه دید و بازدیدها منتهی شد و عده ای نیز به رسم هرساله حساب خاصی برای سفرهای نوروزی باز کرده اند.

بسیاری از شهروندان توصیه پزشکان را جدی گرفته و همچنان در خانه مانده اند؛ نوروز را از راه دور و با قلب نزدیکشان به عزیزان خود از جمله والدین و فرزندان تبریک گفته و چونکه سلامت آنان برایشان مهم بوده از دیدار امتناع کرده اند به دلیل اینکه شاید ناقل ویروس کرونا باشند.

این شهروندان افراد عاقلی هستند که ناقل بودن را جدی گرفته و نمی خواهند عزیزان و سایر افراد جامعه درگیر تصمیم هیجانی و احساسی آنها و ابتلا به کرونا شوند که در مقابل عده ای قرار گرفته که متاسفانه بدون توجه به احتمال ناقل بودن خود یا دیگران همچنان در میهمانی ها هستند و برای سفرهای های خود برنامه ریزی می کنند.

برخی نیز معتقد هستند برای دیدن والدین و عزیزان به دیار و استان خود می روند و در منزل آنجا خود قرنطینگی می کنند اما پرسش اینجاست اگر یکی از مسافران از راه رسیده و یا افراد خانه ناقل باشند ان زمان خودقرنطینگی خطر بیشتری برای همه ندارد؟!!

خروج یک میلیون نفر از تهران

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی عنوان کرد که  مصرف اینترنت نشان می دهد نوروز ۹۹ حدود یک میلیون نفر از تهران خارج شده اند که این آمار در سال گذشته ۴ میلیون نفر بوده است.

محمدجواد آذرمی جهرمی در این توییت گفته خروجی قم حدود ۴۰ هزار نفر . هرمزگان و یزد و بوشهر هم خروجی داشته اند اما همدان  با حدود ۱۰ درصد از این جمعیت بیشترین جذب مسافر را داشته  و پس از آن لرستان ؛ چهارمحال و بختیاری و کرمانشاه. در رده های بعدی هستند.

این درحالیست که سرپرست جمعیت هلال احمر کشور نیز اعلام کرده است که از ۲۷ اسفند تا آخر وقت روز یکم فروردین ۹۷۰ هزار خودرو (۳ میلیون نفر) از ۱۳ استان کشور خارج شده‌اند.

سفرهای نوروزی نگرانی‌های جدیدی برای کنترل کرونا فراهم می‌کند

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نیز گفته: متاسفانه عده‌ای از هموطنان با وجود همه توصیه‌ها، مبادرت به انجام سفرهای نوروزی کرده‌اند که این موضوع می‌تواند نگرانی‌های جدیدی در زمینه کنترل بیماری کرونا فراهم کند.

دکتر علیرضا زالی سوم فروردین ۹۹ در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا نوشته است:"گزارش‌های دریافتی از بعضی استانها، حاکی از بستری شدن تعدادی مسافران نوروزی به دلیل بروز علائم بالینی کرونا در مراکز درمانی شهرستان ها و مراکز استانها دارد که این موضوع باعث افزایش بار اضافی به بخش های بهداشتی درمانی نیز شده است".

وی با اشاره به تاکید وزارت بهداشت مبنی پرهیز از سفر و ماندن در خانه ها خاطرنشان کرد:" در صورتیکه مسافرین به علت بروز علایم بالینی کرونا در شهرستانهای مقصد بستری گردند، باید ملزم به پرداخت حداقل ۵۰ درصد مبلغ فرانشیز باشند".

افزایش مبلغ جریمه حداقل به میزان ۲ تا ۳ برابر در صورت تخلف از قوانین راهنمایی و رانندگی برای خودروهای غیربومی که به سایر شهرستانها مسافرت کرده اند و تخصیص منابع حاصل از آن به شهرستان مقصد و ارائه بنزین در جایگاههای سوخت به خودروهای غیربومی که به دیگر شهرستانهای مسافرت کرده اند، صرفاً با دریافت هزینه آزاد، یکی دیگر از پیشنهادات دکتر زالی به وزیر بهداشت بود.

ورود غیربومی ها و برپایی چادر مسافرتی در خرم آباد ممنوع است

فرماندار خرم‌آباد گفت: در راستای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا ورود خودروهای با پلاک غیربومی به این شهرستان ممنوع شده و هرگونه چادرمسافرتی در پارک ها و میادین جمع می شود.

جعفر طولابی بیان کرد: با تصمیم ستاد مدیریت بیماری کرونا استان و شهرستان خرم آباد، در راستای آرامش بیشتر شهروندان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، با استقرار اکیپ هایی از بسیج سپاه و نیروی انتظامی، در پلیس راه کمالوند و چم انجیر از ورود خودروها با پلاک های غیر بومی به داخل شهر خرم آباد جلوگیری می شود.

وی افزود: تمامی اماکن تاریخی، گردشگری، تفریحی و پارک های سطح شهر خرم آباد  توسط اکیپ های نظارتی تحت کنترل و بازرسی قرار دارد،  و حتی از اسکان موقتی مسافرین نیز ممانعت به عمل می آید.

فرماندار خرم آباد ادامه داد: از ورود افراد مشکوک به بیماری کرونا به شهر خرم آباد جلوگیری می شود.

ممنوعیت ورود خودروهای غیربومی به الیگودرز

رییس دادگستری الیگودرز نیز گفت: در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ورود کلیه خودروهای غیربومی به این شهرستان ممنوع شد.

امیر هوشنگ فتحی : در این راستا نیروی انتظامی الیگودرز خودروها با پلاک غیر بومی را به خارج شهر هدایت و در صورت مقاومت توقیف می نماید بنابراین از تمام مردم انتظار داریم درصورت مشاهده خودرو با پلاک انتظامی غیر بومی شماره پلاک با قید فوریت به مرکز فوریتهای پلیسی ۱۱۰ اعلام نمایند.

وی با اشاره به لزوم همکاری مردم الیگودرز بیان کرد: متاسفانه علیرغم هشدار های قبلی تعدادی از الیگودرزی‌های ساکن در سایر نقاط کشور به اتفاق منسوبین خود که شهرستانی هستند بدون ملاحظه و درک شرایط فعلی درحال گشت و گذار نوروزی هستند امیدواریم هرچه سریعتر تصمیم به ترک الیگودرز بگیرند، و بیشتر از این ،جان خود و میزبان را به مخاطره نیندازند.

وی تاکید کرد: از مراکز درمانی و داروخانه ها میخواهیم درصورت مشاهده و مراجعه افراد غیربومی مراتب را سریع به نیروی انتظامی جهت برخورد قانونی اعلام کنند.

توقیف خودروهای غیربومی در بروجرد

معاون عمرانی فرمانداری بروجرد نیز گفت: از روز یکشنبه سوم فروردین ماه ورود خودروهای غیر بومی ممنوع شده است.

مسعود فلاح  اظهار داشت: از روز  یکشنبه هیچ خودرویی با پلاک غیر بروجرد (۴۱) حق ورود به شهر را نخواهد داشت چراکه  با توجه به انتشار ویروس کرونا و تاکید وزارت بهداشت به در خانه بمانیم سلامتی و جان همشهریان برایمان اهمیت بالایی دارد  لذا تاکید شده تا از ورود مسافران نوروزی ممانعت شود.

  وی افزود: فرمانداری، نیروی انتظامی، هلال احمر و شبکه بهداشت با جدیت و قاطعیت ورودیهای شهر را کنترل خواهند کرد و از ورود مسافران و میهمانان نوروزی جلوگیری می‌کنند.

معاون فرماندار بروجرد اضافه کرد: تمام خودروهای افراد غیربومی هم که قبلا" به شهر وارد شده اند حق تردد در سطح شهر را ندارند و در صورت مشاهده توسط نیروهای راهور اعمال قانون خواهند شد و خودرویشان به پارکینگ منتقل می شود.

ورود ۸۰ هزار شماره تلفن همراه به لرستان

استاندار لرستان نیز گفت: بر اساس آمار مخابرات از ۲۲ اسفند تا دوم فروردین ۹۹ حدود ۸۰ هزار تلفن همراه وارد لرستان شده و از این مجموع حدود ۱۳ هزار تلفن جدید در استان حضور داردکه این تعداد لرستانی های  ساکن در دیگر استان ها هستند.

سید موسی خادمی اظهار داشت: لرستانی هایی که در استان های دیگر اقامت دارند و به منازل اقوام خود آمده اند باید بپذیرند که یا خودشان ممکن است به این ویروس آلوده باشند و در لرستان آلوده شوند بنابراین هر ۲ گروه میهمان و میزبان متضرر خواهند شد.

وی افزود: در سطح شهرهای لرستان جایی برای اسکان مسافرین نداریم زیرا همه خدمات سفر را لغو کرده ایم بنابراین اسکان و ماندگار مسافر نخواهیم داشت.

کاهش ۷۸ درصدی تردد در جاده‌های لرستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان نیز گفت: خروجی تردد در دوم فروردین ماه امسال در جاده‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد کاهش یافت.

عباس شرفی اظهار داشت: براساس گزارش ترددشمار خودرو، تعداد ۱۳ هزار و ۹۹۵ دستگاه وسیله نقلیه خروجی در محورهای استان تردد داشته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۸ درصد کاهش نشان می دهد.

وی افزود: همچنین تعداد ۱۳هزارو ۲۴۷ وسیله نقلیه ورودی در محورهای استان تردد داشته که نسب به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد کاهش نشان می دهد.

شرفی بیان کرد: بیشترین تردد در جاده اراک-بروجرد با سه هزار و ۱۶۹ وسیله، بروجرد-اراک با ۲هزارو ۴۶۴ وسیله و ملایر-بروجرد با ۲هزارو ۳۳۴ وسیله نقلیه می‌باشد.

وی اضافه کرد: کمترین تردد در محورهای الیگودرز-اصفهان با ۶۱۵ وسیله، نورآباد-اصفهان با ۷۲۱ وسیله و پلدختر-اندیمشک ۸۲۷وسیله نقلیه بوده است.

ماندگاری هرچه بیشتر کرونا و هزینه هایی که افزایش می یابد

افزایش خطر ابتلا به کرونا در جامعه؛ افزایش هزینه های درمان و البته خستگی هرچه بیشتر بخش های مختلف مقابله و پیشگری از جمله کادر درمان است که به راحتی توسط عده ای نادیده گرفته شده چراکه همچنان معتقد هستند به هیچ عنوان ناقل نبوده و می توانند سفر کنند.

تحرک و ارتباط ناقل های پنهان و افزایش خطر ابتلای دیگران به معنای ماندگاری بیشتر کرونا است که همه گیری آن علاوه بر هزینه های مالی؛ رکود اقتصاد و داغدار شدن خانواده های مختلف؛ از نظر روانی نیز تاثیر مخربی بر افراد مختلف جامعه از جمله کودکان و سالمندان داشته  چراکه مجبور شده اند علاوه بر نگرانی های این بیماری علیرغم میلشان در خانه بمانند که این امر منجر به مشکلات روحی و حتی افسردگی در برخی شده است.

البته این افراد از ناقل نبودن اطرافیان خود در شهرهای مقصد هم اطمینان دارند که متاسفانه هردوی این احتمالات به یک اندازه در خصوص ناقل بودنشان نیز صدق می کند بنابراین بهترین اقدام در این شرایط اتخاذ یک تصمیم عاقلانه و ماندن در خانه است.

کد خبر 494801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha