متخصصان گوش‌وحلق‌وبینی بریتانیایی می‌گویند از دست رفتن ناگهانی بویایی و چشایی حتی در صورت نبود علائم دیگر ممکن است نشانه آن باشد که فرد «حامل پنهانی» ویروس کرونا است.

nose swab

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سایت بیزنس اینسایدر انجمن تخصصی گوش، حلق و بینی بریتانیا با بررسی بیماران دچار عفونت ویروس کرونا چندین علامت جدید را در آنها شناسایی کردند که شامل از دست دادن اشتها و اخلال در حس بویایی است.

در بیانیه‌ای که از سوی این انجمن منتشر شده آمده است: «شواهد ابتلا به عفونت ویروس کرونا در دیگر کشورها نشان می‌دهد که این ویروس از طریق چشم، بینی و حلق وارد بدن انسان می‌شود. ما همچنین علائم جدیدی را شناسایی کرده‌ایم به این ترتیب که کسی علائم معمول ( تب بالا و سرفه مداوم) را از خود بروز نداده است، اما حس چشایی و حس بویایی را از دست داده است.»

بر اساس بیانیه این انجمن، در کره جنوبی که شمار بسیاری از افراد حتی افراد بدون علامت آزمایش کرونا می‌شوند، مشخص شده است از دست رفتن حس بویایی علامت اولیه در  ۳۰ درصد بیماران است.

این انجمن تخصصی همچنین به گزارش‌های از ایران درباره افزایش ناگهانی مراجعه بیماران با شکایت از دست رفتن بویایی بدون علائم دیگر و نیز گزارش‌های مشابه از آمریکا، فرانسه و شمال ایتالیا اشاره می‌کند.

به گفته این متخصصان افرادی که فقط علامت از دست رفتن بویایی را بروز می‌دهند، احتمالا آزمایش کرونا و ایزوله نمی‌شوند، بنابراین ممکن است به عنوان «حاملان پنهان» در انتشار سریع بیماری در جهان نقش داشته باشند.

پروفسور نیرمال کومار، فوق تخصص گوش، حلق و بینی در بریتانیا با اشاره بینی اصلی ترین محل ورود ویروس کرونا به داخل بدن است. می‌گوید: «در بسیاری از بیماران جوان، علائم مشخصی مانند تب بالا و سرفه از خود بروز نداده اما حس چشایی و حس بویایی خود را از دست می‌دهند. این مساله نشان می‌دهد که ویروس از طریق بینی وارد بدن آنها شده است.»

این متخصصان از افرادی که به طور ناگهانی حس بویایی یا چشایی خود را از دست داده‌اند، خواستند برای دست کم هفت روز خود را در خانه قرنطینه کنند تا از انتشار بیماری در جامعه جلوگیری شود.

دکتر ابراهیم رزم‌پا، نائب رئیس انجمن راینولوژی ایران در مصاحبه‌ای در ۱۹ اسفند گفته بود: «طی یک ماه اخیر شیوع اختلال بویایی و چشایی به صورت ناگهانی، به صورت غیرمنتظره‌ای و غیر قابل باوری افزایش یافته است.» و شیوع کرونا را یکی از دلایل احتمالی این افزایش اعلام کرده بود.

کد خبر 494677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha