یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

دیار نصف جهان در سالی که گذشت همچون دیگر نقاط کشور، روزهای پر فراز و نشیب بسیاری داشت و وقوع رویدادهای اعم از تلخ و شیرین نیز در آرشیو تجربه مردمان این دیار ماندگار شده است.

اصفهان

 یه گزارش همشهری‌آنلاین، مرور مهم‌ترین رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی سال 1398 در روزهای منتهی به سال جدید نشان می‌دهد گوشه و کنار استان اصفهان مملو از خبرهای متنوع و رویدادهای رنگارنگی است که  در هر کدام در نوع خود می‌تواند توشه، عبرت و یا خاطره باشد.

اگرچه نوروز ۱۳۹۹ به دلیل شیوع کرونا، حال و هوای غریبی دارد و گردشگری بیش از سایر بخش ها تحت شعاع این مساله قرار گرفت اما به گفته رئیس ستاد خدمات سفر استان اصفهان در موج اول سفرهای نوروزی سال گذشته، از ۲۵ اسفند تا ۹ فروردین، این استان میزبان یک میلیون و ۹۹۰ هزار مسافر نوروزی بود که آمار مسافران در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۲ درصد رشد داشت. در این مدت، هر شب امکان اسکان حدود۴۶۰ هزار مسافر در استان فراهم شد. همچنین حجم سفرهای نوروزی در جاده‌های استان بیش از۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

سه میلیون و۷۴۰ هزار گردشگر از اماکن تاریخی و فرهنگی اصفهان در مدت یاد شده بازدید کردند که این آمار در مقایسه با آمار همین مدت در سال ۹۷ نیز از رشد چشمگیری برخوردار است.

در تعطیلات نوروز ۹۸، با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر شدت بارش‌ها برای روزهای پنجم و ششم فروردین، تمام دستگاه‌ها نهایت تلاش خود را برای حفظ امنیت و سلامت مسافران و کاهش حوادث ناشی از بارش‌ها به کار گرفتند.

میزان بارش های استان از حد متوسط بلندمدت ۴۵ ساله حدود۵۰درصد افزایش یافت و نسبت به مدت مشابه سال پیش چهار برابر رشد داشت که با برنامه ریزی های صورت گرفته، آسیب های ناشی از بارش ها در استان به حداقل رسید در غیراین صورت این بارش ها می توانست بحران های سختی را در سطح استان ایجاد کند.

از جمله دلایل افزایش گردشگران در نوروز ۹۸ جاری شدن رودخانه زاینده رود و افزایش حجم سفرهای داخلی بدلیل نوسان نرخ ارز عنوان شد.

همچنین با  دایر کردن۳۰ ایستگاه امنیت و سلامت در جاده های پرحادثه، میزان تصادفات فوتی و جرحی استان با ۳۹۸ فقره معادل ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافت.

به گفته رئیس پلیس راه استان اصفهان آمار تصادفات فوتی در جاده های این استان در نوروز ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش یافت. آمار جان باختگان در حوادث ترافیکی درون شهری این استان در این مدت نیز ۱۳ درصد کاهش پیدا کرد.

تصادفات منجر به جرح استان نیز در این مدت سه درصد کاهش را نشان می دهد.

وقوع سیلاب‌های فروردین ماه سال ۹۸، اگرچه خسارت هایی به استان و برخی شهرستان ها وارد کرد اما  موج مشارکت و مهربانی اهالی نصف جهان را نیز در کمک به مناطق سیل زده کشور به دنبال داشت.

مهمترین رخدادهای علمی

راه اندازی خط تولید لباس ایزوله ویژه کرونا ، برگزاری سومین کنفرانس بین المللی 'اینترنت اشیاء و کاربردها'، تجلیل از۲ استاد از نمونه کشوری  دانشگاه‌های اصفهان و صنعتی اصفهان در بیست و هفتمین آیین نکوداشت اعضای هیات علمی نمونه کشوری، طراحی، تولید و بهره‌برداری از سرند (جداکننده) کارخانه کود آلی با کمک تولیدکنندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان، ذخیره  ژن چهار هزار مجرم سابقه دار اصفهان در بانک ژنتیک به منظور جلوگیری از جرم و فراهم نمودن شناسایی آسان مجرمان ، رونمایی از سامانه‌های جدید مراقبت و رهگیری هوایی و دریایی ازمهمترین  خبرهای علمی سال ۹۸ در اصفهان است.

مهمترین رویدادهای ورزشی

برگزاری مسابقات بین المللی تنیس آی تی اف جونیورز۲۰۱۹ « ITF juniors ۲۰۱۹ » با حضور ۸۰ تنیسور ایرانی و خارجی، راه یابی تیم فوتسال گیتی‌پسند اصفهان  به فینال لیگ برتر فوتسال کشور، دست یابی اصفهان به بالاترین رتبه آموزش نجات غریق در کشور، برگزاری مرحله نهایی مسابقات واتر پلو لیگ دسته اول نوجوانان کشور ( زیر ۱۷ سال )، برگزاری مسابقات قوی‌ترین مردان استان اصفهان، برگزاری جام نکوداشت هفته دفاع مقدس، در پایگاه هوایی شهید بابایی ، اجرای رقابت‌های شمشیربازی جایزه بزرگ زنده‌یاد"روزبه سرهنگ‌پور" و قهرمانی فریدن در مسابقات تکواندوی روستاییان اصفهان از مهمترین رخدادهای ورزشی اصفهان در سال ۹۸ بود.

حوادث و مخاطرات طبیعی

دیار نصف جهان همچون سایر استان‌های سیل‌زده کشور ، فروردین ۹۸ روزهای پر تلاطمی را در عبور از گردنه‌های سخت سیلاب پشت سر گذاشت و خسارت های فراوانی را متحمل شد به طوری که در نخستین ساعت فعالیت سامانه بارشی برخی منازل روستایی با پدیده آبگرفتگی رو به رو شدند همچنین به برخی جاده های استان  خسارت وارد شد.

۶ روستا در فریدونشهر واقع در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان بدلیل شدت بارش ها دچار قطعی برق شد و راه ارتباطی آنها نیز مسدود شد. بارندگی شدید و به دنبال آن جاری شدن سیلاب موجب آبگرفتگی واحدهای مسکونی و بروز خساراتی برای ساکنان تعدادی از شهرهای این استان شد.  برق هفت روستای پشت کوه فریدونشهر همچنین بدلیل بارش سنگین برف قطع و دست کم دیوار ۱۵ واحد مسکونی در این روستاها تخریب شد.

 ادامه بارندگی همچنین موجب آبگرفتگی معابر و جاری شدن رواناب در شهرستان فریدن شد.

رانش زمین، سقوط بهمن و مسدود شدن راه ارتباطی پنج روستای فریدونشهر، وقوع سیل در روستای دنگزلو سمیرم، سرریز سد مخزنی گلپایگان، بازشدن دریچه های خروج آب اضطراری بویین میاندشت برای حذف خطر سیلاب، وقوع طوفان در نایین، وزش طوفان شدید در مناطق غرب، جنوب و شرق استان اصفهان که موجب وارد آمدن خسارت به واحدهای مسکونی، خودروها، پل ها، تاسیسات زیربنایی، درختان، زمین های کشاورزی خسارتی شد، ریزش حاشیه برخی جاده های غرب استان، تخریب منازل در غرب استان و شکستن تابلوها و درختان همچنین سرریز بسیاری از رودخانه های فصلی و دائمی شهرستان های غرب استان از مهم ترین وقایع مرتبط با سیل در استان بود.

در مرحله اول جاری شدن سیل در این استان ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال خسارت به تاسیسات زیربنایی، راهها، واحدهای مسکونی شهری و روستایی و بخش کشاورزی ۱۳ شهرستان اصفهان وارد شد.  همچنین به چهار هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی، ۲۹۰ کیلومتر راههای ارتباطی ، ۱۷۳ دهانه پل آبرو، سه دهانه پل بزرگ، ۳۵ دستگاه ماشین آلات راهسازی، تعدادی پست برق و بخش کشاورزی استان اصفهان خسارات وارد شد.

در مرحله دوم سیل به تاسیسات زیربنایی، راهها و بخش کشاورزی شهرستان های سمیرم، فریدونشهر، چادگان ، فریدن و بوئین میاندشت و طوفان در نایین به ماشین ها و تاسیسات زیربنایی و واحدهای مسکونی خساراتی وارد کرد. در این حادثه غیر مترقبه به حدود ۸۰ کیلومتر راههای استان، هزار واحد مسکونی شهری و روستایی، بخش کشاورزی و تاسیسات برق و مخابرات ۲ هزار و ۲۲۵ میلیارد ریال خسارت وارد شد.

سیل  اسفند  ماه نیز به ۹۲۱ واحد مسکونی در غرب استان اصفهان خسارت زد.

حادثه سقوط یک دستگاه مینی بوس در مسیر بویین میاندشت به خوانسار، ۱۳ کشته و هشت مصدوم برجا گذاشت که همه آنها از اهالی فریدن بودند. به دنبال این حادثه فرماندار خوانسار از دستور قطعی وزیر راه و شهرسازی برای تامین اعتبار تونل خوانسار به بوئین میاندشت خبر داد.

ریزش سه متری زمین پ در خیابان میرفندرسکی  و اختلال در تردد، افزایش فوت بیماران مبتلا به ویروس آنفلوآنزا، افزایش تعداد غرق شدگان منابع آبی اصفهان به ۳۳ نفر،هلاکت قاتل شهید مدافع امنیت"میلاد امینی" که هفتم مهر۹۸ توسط سارقان مسلح به شهادت رسید از دیگر رخدادهای اصفهان در سال ۹۸ بود.

مهم‌ترین رویدادهای اقتصادی

تایید ثبت نام ۶۰ درصد متقاضیان مسکن ملی، پرداخت یک هزار و ۲۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به صاحبان واحدهای مسکونی آسیب دیده از سیل، صادرات هشت میلیون و ۳۱۳ هزار دلار فرآورده خام دامی در ۴ ماه نخست سال گذشته به خارج کشور، غنی سازی عملیات گازدهی ماشین های سانتریفیوژ پیشرفته نسل جدید IR۶ در نطنزبا حضور رئیس سازمان انرژی اتمی، آغاز عملیات اجرایی طرح قطار حومه‌ای شهر جدید مجلسی ، کاهش میزان بارش در سرشاخه‌های زاینده‌رود، صرف

۱۸۳ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های شرکت توزیع برق استان اصفهان ، تولید ۲۷۴ هزار تن محصولات نورد سرد در فولاد مبارکه در ۲ ماه اول سال ۹۸ با ۱۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل،  بهره‌برداری از ۲۲۲ طرح عمرانی و خدماتی به مناسبت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،رهاسازی آب برای کشت بهاره کشاورزان،

گونه کمیاب « زاغ بور» برای اولین بار در نزدیکی تالاب بین المللی گاوخونی در شرق استان اصفهان مشاهده شد.

فرود نخستین گروه از فلامینگوهای مهاجر پس از حدود ۲ سال در تالاب بین المللی گاوخونی در شرق اصفهان به دنبال آبگیری نسبی تالاب گاوخونی، مناسب سازی۴۰ درصد معابر این استان برای معلولان، لغو مجوز یک شرکت خدمات مسافرت هوایی در اصفهان به علت گرانفروشی، پرداخت هفت هزار و ۷۷۰میلیارد ریال تسهیلات کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها، افزایش کشت گیاهان دارویی، گسترش واحدهای دامی، طیور، آبزیان و مجموعه‌های تولید قارچ در شهرستان‌های استان اصفهان، استقرار دائم بالگرد اختصاصی و امدادی، امضای تفاهم‌نامه طراحی و ایجاد شهر دوستدار سالمند بین شهرداری اصفهان و شورای ملی سالمندان کشور(بهزیستی)، دستگیری مدیرعامل و دو مدیر کارخانه تولیدی قند نقش جهان به اتهام اخلال در نظام اقتصادی و سرریزمخزن سد کوچری گلیایگان و بسیاری از رودخانه های فصلی غرب استان به دنبال بارندگی های بهار از مهم ترین رویدادهای اقتصادی اصفهان در سال ۹۸ بود.

مهم‌ترین رخدادهای سیاسی

 برگزاری انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مهمترین رویداد سیاسی سال ۹۸در اصفهان بود که در مجموع هزار و ۲۲۴ داوطلب از این استان برای آن ثبت نام کردند. گام بعدی بررسی سوابق داوطلبان از طریق هیات‌های اجرایی مراجع چهارگانه بود که  ۱۷ تا ۲۱ آذرماه  ۹۸صورت گرفت.در این زمان ۱۹۶ نفر از داوطلبان قبل از شروع رسیدگی به صلاحیت‌ها، انصراف دادند.

سپس از هزار و ۲۴۲ شرکت کننده از استان ۳۷۲ نفر در مرحله اول مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفتند. بیشترین تعداد نامزدهای انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه شهرستان اصفهان شامل ۱۳۴ نفر (۱۵ زن و ۱۱۹ مرد) و پس از آن کاشان و آران و بیدگل با ۲۹ نفر (چهار زن و ۲۵ مرد) است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۰ کرسی(به همراه نماینده ارامنه) روز جمعه دوم اسفند ۹۸همزمان با سراسر کشور در استان اصفهان برگزار شد و نامزدهای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ حوزه انتخابیه از جمله حوزه اقلیت‌های مذهبی با یکدیگر رقابت کردند.

 ۲ هزار و ۸۳۸ صندوق اخذ رای در استان پیش بینی شد .۲۲ هزار نفر عوامل اجرایی، دست کم ۱۴ تا ۱۷ هزار نفر عوامل نظارتی و ۹ هزار  نفر از نیروهای نظامی و انتظامی برای برقراری امنیت انتخابات در این دوره از انتخابات حضور داشتند.

رویدادهای فرهنگی، هنری و مذهبی

افتتاح اولین هایپر صنایع دستی کشور با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مسوولان استانی در سرای عماد الملک اصفهان، شناسنامه دار شدن۴۰ هزار هنرمند صنایع دستی اصفهان در چهار سال گذشته ،برگزاری یازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ قرآن کریم، برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم های کودک و نوجوان در اصفهان باحضور  بیش از ۴۰ کشور جهان، اعزام سه هزار و ۱۵۷ زائربیت الله الحرام برای انجام مناسک حج تمتع از دیگر رخدادهای مهم اصفهان در سالی که گذشت بود.

اصفهان در سال گذشته داغدار فراق چند چهره بود. سید امیرحسین افسری طراح، نقاش و استاد بافت فرش کاشان در سن ۸۴ سالگی پس از یک دوره بیماری جان به جان آفرین تسلیم کرد. زهرا اسداللهی بازیکن تیم هندبال سپاهان اصفهان بر اثر سانحه تصادف رانندگی درگذشت.

سال گذشته همچنین مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم حمیدرضا باب‌الخانی با حضور مردم شهیدپرور اصفهان برگزار شد.

۱۰ شهید دوران دفاع مقدس همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) در اصفهان تشییع  شدند.

بهنام صفوی خواننده جوان موسیقی پاپ  هم پس از ماه ها مبارزه با بیماری سرطان در اصفهان درگذشت.

منبع: ایرنا

کد خبر 494590

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha