دکتر مجید نودست، پزشک متخصص مقیم اورژانس بیمارستان ارتش می گوید اگر شهروندان دید و بازدید عید نوروز را به تبریک در فضای مجازی و استفاده از تلفن بسنده نکنند، کشور با وضعیت بحرانی تری مواجه خواهد شد

دید و بازدید نوروزی

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: کرونا مهمان ناخوانده ای است که این روزها میزبان کشور ما شده و شهرهای زیادی را هم درگیر کرده است. پایتخت، به دلیل جمعیت زیادی که در خود جای داده همچنان در صدر فهرست مبتلایان کرونا قرار دارد. همین دلهره به جان شهروندان انداخته که مبادا قربانی بعدی این ویروس آن ها باشند. اما موضوع دیگری که اذهان را بهم ریخته، سیر صعودی ابتلا به کرونا در گذشت زمان است در حالی که مردم انتظار داشتند با روند نزولی آن مواجه شوند.

«دکتر مجید نودست» پزشک مقیم اورژانس بیمارستان ارتش در این باره می گوید: «با توجه به آمار به دست آمده، کرونا به یک معضل اپیدمیولوژی تبدیل شده است. این که در یکی ۲ هفته بعد از شیوع آن آمار مبتلایان روند رو به رشدی به خود گرفته به دلیل دوره نهفته این بیماری است. دوره نهفته بیماری کرونا بین ۵ روز تا ۲ هفته است. یعنی بعد از ۲ هفته خود را علائم خود را نشان می دهد. بنابراین در این مدت تعداد زیادی از افراد جامعه می توانند به این بیماری مبتلا شوند بی آن که خودشان خبر داشته باشند. نکته دیگر این که هر فرد بیمار می تواند تعداد بی شماری از افراد را مبتلا کند. حال تصور کنید بعد از ۲ هفته با چه جمعیتی از مبتلایان کرونا مواجه می شویم. »

  • نمودار کرونا را صعودی نکنیم!

طبق تحقیقات پزشکی به دست آمده، مسیر فعالیت ویروس کرونا بعد از رسیدن به قله صعودی باید سیر نزولی را طی کند و بعد از ۲ هفته دیگر به اوج برسد.

 دکتر نودست می گوید: «شکل نمودار فعالیتی کرونا شبیه به رشته کوه هایی است که کنار هم قرار دارند. حال اگر سیر نزولی چرخه ویروس با قرنطینه افراد و رعایت بهداشت شکسته شود می توان امیدوار بود که این بیماری به زودی کنترل شود. اما مشکل این جاست که ما ادامه تعطیلات طولانی نوروزی را پیش رو داریم و اگر شهروندان دید و بازدید عید نوروز را به تبریک در فضای مجازی و استفاده از تلفن بسنده نکنند، کشور با وضعیت بحرانی تری مواجه خواهد شد و پیک فعالیت کرونا به جای سیر نزولی_صعودی، فقط صعودی می شود. »

 دکتر نودست بهترین راه برای کنترل کرونا را عدم حضور در فضای جمعی و تقویت سیستم ایمنی بدن می داند. اما متذکر می شود: «بهترین راه برای ایمن کردن بدن، رژیم غذایی سالم است. خوردن داروهای تقویتی هم می تواند مفید باشد اما گاهی اوقات همزمان با ایمن کردن سلول های بدن، ساختار ویروس هم تقویت می شود. بنابراین باید در تهیه داروهای تقویتی دقت نظر داشت و از پزشک مشورت گرفت. » رعایت بهداشت فردی راه دیگری برای کنترل بیماری کروناست که بارها از طریق رسانه ها و فضای مجازی به شهروندان آموزش داده می شود.

کد خبر 494448

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha