تومار درخواست از آمریکا برای لغو فوری تحریم‌ها که سد راه مقابله با بیماری کرونا در ایران شده است از مرز یک هزار امضا گذشت.

تومار لغو تحریم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، در این تومار الکترونیکی که توسط فردی به نام «اچ ام بورگس» روی تارنمای پارلمان انگلیس ایجاد شده، امضاکنندگان تاکید کرده‌اند که لغو تحریم‌ها در این شرایط اقدامی انسانی به‌شمار می‌رود. 

براساس آخرین آمار منتشر شده تا زمان مخابره این خبر هزار و ۱۸۷ نفر تومار یاد شده را امضا کرد و آمار آن به سرعت رو به افزایش است.

طبق رویه‌های سیاسی، اگر شمار امضاهای یک تومار از ۱۰ هزار نفر بیشتر شود دولت انگلیس بایستی به آن پاسخ گوید و اگر از ۱۰۰ هزار نفر فراتر برود، درخواست مطرح‌ شده در نشست مجلس عوام به بحث گذاشته خواهد شد.  

حمید بعیدی‌نژاد با انتشار پیامی در توییتر در این رابطه نوشت:‌ پارلمان انگلیس با ثبت «دادخواستی»، از دولت آمریکا تقاضا کرده است که فوراً تحریم‌های خود علیه ایران را در دوره بیماری کرونا لغو کند. 

وی افزود: اتباع و اقامت کنندگان بریتانیا می‌توانند این درخواست را امضا کنند.

وزارت تجارت آمریکا همزمان با گسترش شیوع کرونا در جهان و ایران ۲۴ فرد حقیقی و حقوقی از جمله مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران را به بهانه آنچه همکاری در فعالیت هسته‌ای ایران و پاکستان خوانده است، در فهرست اشخاص تحریم شده قرار داد.

این وزارت‌خانه تاکید کرده است هرگونه تعامل با این افراد به مجوزهای اضافی‌تری نیاز دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس در مخالفت ضمنی با تحریم‌های آمریکا تاکید کرد که لندن به «حمایت از تلاش های جهانی » برای مبارزه با کرونا در ایران و سراسر جهان ادامه می دهد.

این سخنگو که طبق رویه‌های مرسوم سیاسی در انگلیس خواست نامش فاش نشود، روز پنجشنبه در پاسخ به سوال مکتوب خبرنگار ایرنا افزود: ما به حمایت از تلاش‌های جهانی برای مقابله با شیوع کوید۱۹ هم در ایران و هم در سراسر جهان ادامه می‌دهیم.

نشریه گاردین نیز روز چهارشنبه (۲۸ اسفند ۱۳۹۸) در گزارشی از تلاش پشت پرده دولت انگلیس برای کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران در بحبوحه شیوع ویروس کرونا خبر داد.

این نشریه انگلیسی افزود، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ادعا می‌کند که مواد دارویی از طریق سازوکار مالی سوئیس قابل دسترسی است اما مقام‌های دولت انگلیس نگران هستند که این فرایند به حدی پیچیده و مشروط باشد که در عمل ناکارآمد است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده تاکنون ۱۹ هزار و ۶۴۴ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و یک هزار و ۴۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

کد خبر 494301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تسرین GB ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۲
    2 0
    تحریم ایران غیرقانونی، غیرانسانی و مخالف تمام حقوق بین‌المللی است.
  • علیرضا IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۳
    0 0
    قطعا تحریم های غیر انسانی است اما احتکار ماسک، احتکار ضد عفونی کننده هم كار تحريم است. خودمان به خودمان رحم نمی کنیم