همشهری آنلاین- علی ملائکه: توصیه اصلی برای مهار شیوع کنونی ویروس کرونا کم کردن تماس‌های انسانی یا به اصطلاح «فاصله‌گیری اجتماعی» یا بهتر بگوییم «فاصله‌گیری جسمی» بوده است.

social distancing

 هدف از این فاصله‌گیری اجتماعی کاهش احتمال سرایت ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر است. با این کار زمانی در اختیار جوامع و کشورها قرار می‌گیرد تا خود را آماده کنند. همچنین شمار بیماران به تدریج به اوج خود می‌رسد و میزان این اوج هم پایین‌تر است، در نتیجه سیستم درمانی می‌تواند از پس مراقبت از بیماران برآید و زیر فشار قرار نمی‌گیرد، آنچنانکه در ابتدای شیوع بیماری در شهر ووهان چین رخ داد یا اکنون در شمال ایتالیا رخ می‌دهد.

یک باور نادرست درباره فاصله‌گیری اجتماعی این است که این کار فقط برای سالمندان یا سایر افراد آسیب‌پذیر در برابر ویروس است.

گرچه هدف از این شیوه در نهایت حفاظت از افراد به خصوص افراد آسیب‌پذیرتر است، اما این کار از طریق کند کردن روند سرایت ویروس در کل جامعه انجام می‌شود.

همه افراد ممکن است ویروس کرونا را بگیرند و آن را به دیگران منتقل کنند. بابراین همه ما باید با دوری جستن از تجمعات (به خصوص در فضاهای دربسته)، کاهش شمار تماس‌هایی با دیگران داریم، دوری کردن از افرادی که عطسه و سرفه می‌کنند و در صورت علامت‌دار بودن در خانه ماندن و ایزوله کردن خودمان این کار را انجام دهیم.

البته این فاصله‌گیری اجتماعی به معنای «فاصله‌گیری عاطفی» نیست و شاید بهتر باشد آن را «فاصله‌گیری جسمی» بنامیم.

ممکن است به دلایل متفاوت اجرای صد در صد فاصله‌گیری اجتماعی ممکن نباشد- به هر حال باید غذا و دارو تهیه کنید، کارهای ضروری در جامعه باید ادامه یابد و باید سلامت روانی خودتان را حفظ کنید.

اما حتما باید تماس‌های غیر ضروری را متوقف کنید، مهمانی‌ها و دیدوبازدیدهای خانگی را به کنار بگذارید و تماس‌ها را از طریق تلفن یا اینترنت انجام دهید و از رفتن کافه‌ها و رستوران‌های شلوغ خودداری کنید.

اگر از ماندن در خانه خسته شده‌اید، با یک دوست برای پیاده‌روی یا دویدن بیرون بروید و البته فاصله مطمئن دست کم ۲ متری خود را با دیگران حفظ کنید.

توجه داشته باشید که گرچه راه اصلی انتقال ویروس کرونا از طریق قطرک‌های بزرگ تنفسی است که در حین سرفه یا عطسه یا حتی فقط هنگام نفس کشیدن و حرف زدن معمولی تولید می‌شود. انتقال بیماری از طریق تماس با سطوح آلوده و نیز به احتمال کمتر از طریق ویروس‌های معلق در هوا هم ممکن است.

این سه شیوه انتقال مجزا از هم نیستند و معمولا طیفی را تشکیل می‌دهند. هنگامی که عطسه یا سرفه می‌کنید قطرک‌های تنفسی بزرگ تولید می‌شود، برخی از این قطرک‌ها روی سطوح می‌نشینند و برخی از آنها به صورت ذرات معلق کوچکتر آئروسل (هواپخش) برای مدتی در هوا شناور می‌مانند.

بالاخره اینکه تاثیر فاصله‌گیری اجتماعی به طور فوری ظاهر نمی‌شود و با رعایت آن برای مدتی کوتاه جلوی شیوع بیماری را نمی‌گیرد، بلکه باید خودتان را آماده کنید که این شیوه جدید زندگی را برای ماه‌ها ادامه دهید.

کد خبر 494097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha