پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت: شیوع بیماری کووید۱۹ در کنار پیامدهای سیاسی و اقتصادی، پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مختلفی نیز به دنبال داشته که به نظر می رسد پیامدهای اجتماعی و فرهنگی آن بیشتر باشد.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین حسن مروتی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: شاید برای اولین بار باشد که بر اثر شیوع یک اپیدمی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی از پیامدهای سیاسی و اقتصادی پیشی گرفته­ اند که این امر مستلزم تحقیق و بررسی از نگاه علوم رفتاری و ارائه راهکارها به منظور کاهش پیامدهای اجتماعی و فرهنگی منفی است.

وی افزود: پیامدهای این بیماری دارای جنبه­ های مثبت و منفی است ؛ برخی پیامدهای منفی مانند ایجاد گسست­ های اجتماعی و افزایش فردگرایی و انزوای اجتماعی بیش از پیش افراد جامعه را از هم دور  و روابط را بیش از پیش حسابگرانه و غیرعاطفی می کند  و این همان چیزی است که معیارهای مهرورزی و نوع­دوستی را تحت تأثیر قرار می­دهد.

وی بیان کرد: بر اساس توصیه­ های پزشکی این روزها افراد به منظور کاهش شیوع بیماری کرونا که به شدت واگیردار است در قرنطینه خانگی قرار گرفته­ اند و ارتباطات اجتماعی بیرون از خانه به کمترین میزان خود رسیده است.

رییس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: حتی شیوه­ های ارتباطات انسانی مانند روبوسی و دست دادن در این روزها تغییر یافته­ اند. اینها همه نشان می­دهند هنجارهای جدیدی در حال شکل دادن به ارتباطات انسانی و اجتماعی افراد جامعه هستند.

وی گفت: موضوع ویروس کرونا صرفاً به نظافت سطوح، شستن دست، رعایت بهتر بهداشت و افزایش تمهیدات بهداشتی ختم نمی­ شود بلکه از سوی دیگر تغییرات در ارتباطات انسانی فقط در مقایسه اکنون با گذشته دیده نمی­ شود بلکه در مقایسه با آینده هم قابل پیش­ بینی است .

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: علاوه بر حذف برخی ارزش­های اجتماعی، هنجارهای جدیدی شکل می­ گیرند که حتی پس از برطرف شدن اوضاع همه­ گیری همچنان دوام خواهند داشت.

مروتی بیان کرد: فضای مجازی نیز در این روزها در اوج فعالیت خود قرار دارد به اینصورت که مطالب و فایل­های چندرسانه­ ای بسیاری در مورد کرونا در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می­ شود که  افراد برای  کسب اطلاعات  از رسانه­ های متفاوت که گاهی متناقض هستند  و در برخی موارد با شایعه­ سازی ترکیب شده است ، نوعی به هم­ ریختگی رسانه­ ای را تجربه می­ کنند.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی بیان کرد: این به هم­ریختگی خود پیامدهای روانی و اجتماعی همچون ترس و اضطراب، وسواس فکری، هراس اجتماعی، کاهش اعتماد اجتماعی و سرمایه اجتماعی و به طور کلی کاهش سلامت اجتماعی را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: از سوی دیگر نباید پیامدهای مثبت شیوع این بیماری را نادیده گرفت ؛ فرهنگ رعایت نظافت شخصی و نظافت محیطی، افزایش زمان باهم بودن والدین و کودکان و به ویژه همسران، توجه بیشتر به امور خانواده به علت افزایش زمان باهم بودن اعضای خانواده، ترویج فرهنگ کتاب­خوانی و سرگرمی­های سالم از پیامدهای اجتماعی و فرهنگی مثبتی است که می­توان در این زمینه به آنها اشاره نمود.

رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی گفت:  به طور کلی به منظور بررسی پیامدهای اجتماعی و فرهنگی فراوان شیوع یک اپیدمی،لازم است پژوهش­هایی صورت پذیرد تا این موضوع تنها از دیدگاه بیولوژیکی نگریسته نشود بلکه از دیدگاه علوم رفتاری نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

کد خبر 494016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha