کامران محمدی: بزرگ‌ترین مجتمع سینمایی جهان، بدون دخالت فارابی و با هزینه بخش خصوصی به شکل مجموعه‌ای تفریحی، فرهنگی و تجاری با ۲۵ سالن ساخته می‌شود.

هرچند خوشبین‌ترین افراد هم احتمالا این خبر فارس را باور نکرده‌اند اما انتشار خبرهای تازه‌تر و توضیحات مدیر روابط عمومی فارابی نشان داد موضوع جدی است و می‌توان به ماجرا امیدوار بود؛ دست‌کم به این علت که  این‌بار پای دولت درمیان نیست.

مدیر روابط عمومی فارابی روز گذشته هم اصل این خبر عجیب و شیرین را تأیید کرد و هم خبر شیرین دیگری داد که امیدوارمان می‌کند پایان کار را هم به چشم ببینیم؛ «بنیاد سینمایی فارابی در تأسیس این مجتمع همکاری ندارد و تنها مشوق آقای گلچین در تأسیس این مجتمع بوده و قراردادی نیز با بنیاد فارابی در این‌باره به امضا نرسیده است.»

گلچین همان احمد گلچین، پخش‌کننده و سینمادار قدیمی است که قرار است تا اواخر ماه جاری میلادی، یک مجتمع سینمایی بزرگ را با ۱۳ سالن در سیتی‌سنتر دوبی افتتاح کند. این مجتمع با نمایش فیلم «ایندیانا جونز ۴» رسما کارش را آغاز می‌کند تا باز هم امیدوار شویم ما می‌توانیم دست‌کم در یک حوزه روی دوبی را کم کنیم.

گلچین می‌گوید: «با چند نفر از دوستان صحبت‌هایی در زمینه خرید زمین‌های مناسب برای احداث این مجموعه سینمایی شده است که در صورت وجود استانداردهای لازم با مشورت دوستان خریداری خواهد شد. احداث این مجتمع از ۵ سال پیش در فکر من بود‌؛ چراکه باتوجه به اقامت ۴۵ساله‌ام در خارج از کشور به‌خصوص در کشورهای شیخ‌نشین همسایه، ناظر چگونگی پیشرفت سینما و صنعت سالن‌سازی در آن کشورها بوده‌ام.»

ظاهرا گلچین و دوستانش که مالک بزرگ‌ترین سینماهای خاورمیانه هستند، به‌اندازه کافی پول دارند و خوب هم می‌دانند اگر  برنامه‌ریزی  درستی صورت گیرد، این سرمایه‌گذاری برخلاف همه حرف‌ها و حدیث‌ها، به‌اندازه کافی بازگشت سرمایه و سود خواهد داشت؛

«از نظر مالی و داشتن تجربه، مشکلی برای ساخت این مجتمع وجود ندارد و ما کاملا علاقه‌مند به انجام این کار هستیم، فقط به همکاری، مساعدت و راهنمایی معنوی و فکری دوستان نیازمندیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.»گلچین هدف خود را از ساخت بزرگ‌ترین مجتمع سینمایی در ایران، تأسیس سینمایی در شأن فرهنگ و تمدن ملت ایران می‌داند و می‌گوید: «هدف من این است که مجموعه‌ای ساخته شود تا نمونه‌ای در شأن ملت ایران برای میهمانان خارجی در دیدارهای فرهنگی و توریست‌های بین‌المللی باشد.»

فقط این نیست

به‌جز این مجتمع که اگر راه‌اندازی شود می‌تواند انقلابی در ساخت بناهای بزرگ فرهنگی باشد، مسئولان نیز به فکر ساخت مجتمع‌های بزرگ هستند. درواقع ساخت مجدد سینما آزادی توسط شهرداری و افتتاحش که برخلاف تصور و شایعات تقریبا در موعد مقرر انجام گرفت، مسئولان فرهنگی کشور را نیز تشویق کرده است به سراغ طرح‌های بزرگ بروند.

از این بین سینما سعدی شیراز با ۳۰ هزار متر مربع زیربنا بیش از همه به چشم می‌آید. این مجتمع قرار است بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی – سینمایی کشور شود و حوزه هنری برای ساختش دورخیز کرده است.

سرپرست شرکت سینماسازان رشد، مجری این طرح  در این‌باره می‌گوید: «موافقت اصولی شهرداری شیراز با انجام این طرح  و نقشه آن جلب شده و تصمیم داریم سینما سعدی شیراز را به سینما آزادی دوم کشور و حتی روزآمدتر از آن تبدیل کنیم.»

البته سینما سعدی همین حالا هم فعال است و اکنون با مساحت ۲۸۰۰ متر در خیابان شلوغ قصرالدشت شیراز واقع شده که پس از انجام طرح، در ۱۰ طبقه با زیربنایی بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع، به ارائه خدمات سینمایی، فرهنگی، تجاری و اداری خواهد پرداخت.

پردیس سینمایی پارک ملت 

تجهیزات پردیس سینمایی پارک ملت هم در حال نصب است و آن‌طور که مسئولان گفته‌اند تا پایان خرداد افتتاح می‌شود.

ظاهرا این مجموعه همه استانداردهای سینمایی را دارد و جزء  بزرگ‌ترین مجتمع‌های فرهنگی کشور و در زمینی به وسعت ۶ هزار مترمربع در پارک ملت با ۱۵ هزار مترمربع زیربنا، به‌صورت مکعبی متغیر و قوسی شکل بنا شده است و ارتفاع آن به هیچ عنوان از درختان سطح پارک بلندتر نیست. پردیس پارک ملت ۴ سالن دارد.

کد خبر 49373

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز